Angående unghingstar!

Tuvalisan

Trådstartare
Ni med erfarenhet av unghingstar får gärna hjälpa mej med ett huvudbry. Vad tror ni om följande: jag har en 7-årig valack som har ett mkt dominant och hingstigt beteende, just nu går han med ett sto som han vallar omkring i hagen och bestämmer över =). Nu ska jag ev köpa en 1-årig hingst som jag funderar på att ha ihop med min valack eftersom jag tror att valacken kan hålla lillhingsten på jorden, men då till min fråga, tror ni att även ston kan gå i samma hage tex på bete. Hur fungerar rangen i flocken, visst är det bara en hingst som får betäcka??? När utmanar den lilla hingsten valacken isf? tacksam för svar.

Sv: Angående unghingstar!

Du bör nog hålla stona ifrån hingsthagen.

Hästarna struntar i rangen om det är hormoner med i bilden. :D

Håll stona ifrån hagen om det går en hingst där. För det mesta tänker hingstar bara på en sak om det går ett sto i samma hage, och om du inte vill ha föl på stona bör du inte ha hingsten och stona i samma hage.

Oj oj oj du kan absolut inte ha ett sto i hagen:eek: ... Någon av "grabbarna" kommer att åka på storstryk, och har du otur så blir det även ett oönskat föl. Det bästa är att inte ens ha ett sto i närheten...

Precis vad jag tänkte också.

:D

Nu överdriver du väl lite? Det är bättre för hingstarna att lära sig att se ston och kunna behärska att hormonerna rusar till.

En hingst som aldrig träffar ston brukar vara lite mer ouppmärksam om den kommer ut i offentliga sammanhang och aldrig har träffat på ston sen han flyttade från mamman.

De jag känner som sysslar med uppfödning i större skala skiljer av unghingstarna vid ca 8 månader för att inte riskera några tjuvbetäckningar. En unghingst kan vara fertil redan före 1 års ålder.

Absolut ingen överdrift! Man kan ha hingstar och ston i samma stall men DEFINITIVT inte i samma hage, eller ens i hagarna jämte varann. Vet du överhuvudtaget vad en hingst kan göra för att komma åt ett brunstigt sto?!

doug skrev:
Absolut ingen överdrift! Man kan ha hingstar och ston i samma stall men DEFINITIVT inte i samma hage, eller ens i hagarna jämte varann. Vet du överhuvudtaget vad en hingst kan göra för att komma åt ett brunstigt sto?!

I närheten tolkar jag som när de ser varann. :)

Jag missförstod dig lite där, jag läste i närheten av varann och tolkade det som att du tyckte att man skulle totalisolera ston och hingstar från varann så att de inte ens såg varann. :D

Och det tycker jag är en överdrift. ;)

Jag är mycket medveten om vad en hingst kan göra för att komma till ett sto, eller för den delen vad ett sto kan göra när hon vill komma till en hingst.

Till trådskaparen: Min grabb är 11,5 månader nu och har börjat brumma och spänna sig för stona. Han började skiljas av i september med egen box kortare stunder och fyttade från stohagen runt nyår.
Jag vet hingstar som varit runt året som lyckats betäcka, mina föräldrar köpte en tvåårig russhingst till mig när jag var 13 (min andra hingst) och den hade på sommaren fått en avkomma som dog vid födseln.
De kan alltså vara kapabla till både det ena och andra. Om du söker på "könsmogen" på Buke lär du läsa om flera erfarna människor somv arit ute för liknande situationer. Själv har jag inte haft nån unge som hunnit betäcka.

doug skrev:

Min avelshingst går i en hage bredvid stona. Inga problem. Det gjorde den hingsten som vi hade innan med. Inga problem där heller.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har fyra ponnys, två valacker och två unghingstar. Hagar på ca 2h. Jag hade hoppats på att kunna ha alla tillsammans men det verkar...
Svar
7
· Visningar
2 258
Senast: Mli
·
Avel Hej! Jag gjorde en gynkoll på mitt swb sto förra torsdagen 29/4. Allt såg bra ut och hon var på väg i brunst och veterinären såg...
Svar
2
· Visningar
955
Senast: Karro-Lina
·
Avel Har en snart 9-månaders unghingst som ska iväg på bete senare i vår. Många menar att det är positivt med en äldre valack i flocken för...
Svar
18
· Visningar
2 067
Senast: Wonderwoman
·
Hästhantering När jag köpte mitt 5 åriga sto (nu 6) så var hon väldigt mild och låg i rang. Nästan ursäktade sin existens. Hon var lägst i rang och nu...
2
Svar
32
· Visningar
4 281
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.