Angående sadelannonser

Rie

Trådstartare
Jag har hakat upp mig lite på en del annonser som beskriver märke,sadelstorlek men inte bomvidd. Varför? En del skriver "normal bomvidd" men på tex Stubben så står ju storleken stansad på sadeln,så varför inte skriva siffrorna?
För mig som har en häst med 31 på Stubben blir det svårt att veta om sadeln stämmer utan att ringa annonsören. Vet några som hävdar att "normal" är 30-31 medan någon annan hävdar att 31 är vid bom. ????
Hon har 34 på Appaloosa som jag förmodar är något vidare än "normal" som jag tror är 33.
Eller är jag helt fel ute?
Om sadeln sedan är 17 eller 17,5 är mindre viktigt för mig, men det är för det mesta med i annonsen.

Sen kan man ju fundera på om inte "normal" borde vara det begrepp som används för nåt som passar de flesta... :confused:

Isf borde nog storlekstabellerna ändras, de flesta hästar har nog snarare vid bom, eller iaf normal MOT vid...

Min häst är inte extremt bred, men normala bommar ligger och vinglar uppepå henne.

Jag kan inte hålla med om att om sadeln är 17" eller 17,5" är mindre viktigt. Det är ju lika viktigt att den passar mig som hästen. Hittar jag en sadel som passar hästen, men inte mig så spelar det ju ingen roll för jag kan ändå inte ha den.

Själv brukar jag helt skippa annonser som inte skriver ut vilken bom och sätes storlek det är på sadeln. Om det nu inte är en sadel som verkar helt perfekt annars då såklart, men det händer rätt sällan. :p

Min häst har "normal" bom. Har provat både 30" och 31". 31" brukar vara för vid och 30" funkar bra.

Appaloosas 33" är för smal och 34" passar bra. Skulle nog vilja påstå att 30" och 34" motsvarar varandra.

Om det är tabeller över hurdana de olika 30, 31... o.s.v är i grader så gå in på denna sida:

http://www.stalleldshestra.nu/

Där hittar du rätt många av de olika sadel märkena och så kan du se vilken storlek som motsvarar vilken grad på bommen. Vet du en sadel som ligegr bra så kan du titta där och se vilken grad på bommen som passar.

Tänk att jag aldrig lär mig det där. Bomvidderna är ju inte i "(tum)...

Appaloosans 34 är att betecknas som ganska normal, de ligger större i storlekarna än traditionell mätning.

Och, för MIG är det oerhört viktigt att veta vad sadeln är för tumstorlek med. Jag vill ha 16" eller 16.5" och lika bra jag vet redan när jag läser att sadeln är 17" och inte intressant.

Sen om man skriver vid bom eller bomvidd 32 är egentligen inte lika viktigt (även om det SÅKLART är trevligare att veta bomvidden i siffror). För en 32" kan vara perfekt och en annan för smal likförbaskat. Jag brukar tvinga folk att mäta i alla fall, så jag störs inte så mycket.

Däremot när bomvidden INTE ALLS står, det stör mig. Där det bara står sadel 17", använd på nordsvensk t ex. Det säger mig inte ett skvatt. Nsv kan ha både smal, normal och vid bom. Mitt kraftiga nsvsto hade smalare bomvidd än lilla arabvalacken t ex..

Liknande trådar

Utrustning Fanns det inte en jättetråd förr om vilka sadlar som passar vilka ryggar :confused: Hur som helst: Jag är på jakt efter en hoppsadel...
Svar
4
· Visningar
2 114
Senast: PrinceFair
·
Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 594
Senast: Equilina
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 385
Senast: Emiro
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 462
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattungen på Ölandsbron
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023