Angående löp tik

Rotterö

Trådstartare
Blir era tikar slöa vid löp tiden?

Kissar era hundar GÖR ofta ca 7 gånger i rad, kissar går 1m kissar går 1 m kissar.

Jag funderar på urinvägsinfektion också.

Vem är skylldig om en tik blir dräktig.
tik ägaren eller han ägaren
Om tiken är bunden och hanen harslitit sig och hoppar på tiken.
Vi diskuterade detta i helgen.

Dom sa att tik ägaren är skyldig. Ska ha hon under kontroll.

Sv: Angående löp tik

Jag har inte ens en tik, men jag har för mej att det i princip ALLTID är tikägarens fel om hon blir parad- som du själv sa, det är tikägarens skyldighet att ha hunden under uppsikt.

Min kompis tik löpte precis nu, och hon kissade (och bajsade) hejvilt. Hon är åtta månader och normalt helt rumsren, men nu har hon kissat inne och gått och småskvätt överallt. Jättejobbigt för min kompis :crazy:

Okej Det låter som min hund med kisseriet.
Jag har bara haft tikar. Men aldrig varit med om att dom ändrar sig så här. Slö kissar kissar, Olika som vi är också.

Ja det va en kul diskution vi hade om dett med tik och hane,. Så får se vad ni säger här.
bara en diskutution. Inga parningar här .

Även i sådana här fall gäller det strikta hundägaransvaret..

Lag (1943:459) om tillsyn över hundar och katter

6 § Skada som orsakas av hund skall ersättas av dess ägare, ändå att han ej är vållande till skadan. Vad ägaren sålunda nödgats utgiva äger han söka åter av den som har vållat skadan.
Vad nu stadgats om ägare till hund gälle ock den som mottagit hunden till underhåll eller nyttjande.

Har en hund skadat en annan hund, är alltså ägaren skyldig att ersätta alla kostander för skadan.

I sådana här fall, anses då hanhunden ha gjort skada, då han tjuvparat en tik.

Jag snor denna tråden lite om det går bra?

Har en 12 årig tik som haft 3 kullar. Fick livmodersinf när hon var 9 och opererade bort hela kittet.
Fick en vanlig löp efter det, sedan inget mer.

Nu löper hon som vanligt igen - OCH satt nyss ihop med en hane (bara sådär).
Har ni varit med om det innan?

Pratade med vetten som sa att ALLT var borta.
Och inte har hon blivit lugnare och hållit sig mer på gården som vetten sa att dom brukar *s*

Li

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 282
Senast: Gumman123
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 907
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Jag har för första gången i mitt liv en tik och har därmed ingen erfarenhet utav detta. Hon är utav stor ras (Mastiff-typ) och är nu...
Svar
2
· Visningar
2 574

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka