Angående kraft foder.

MrsScabtree

Trådstartare
Min äldre gentleman rids/motioneras/tränas oftast 6 ggr i veckan och står på 1.5 kg korn , och 1 kg müsli (oat balance heter det) samt ca 0.5 kg torrt lusernpellets.
Han preseterar väl rätt mycket och ska börja tränas ännu lite mer nu. Tycker ni att kraftfodergivan är ok eller borde jag höja den ett snäpp? Han har lätt för att falla ur men är just nu i perfekt hull , är för övrigt pigg och kry som en nötkärna , beter sig gärna som en fem åring. Tacksam för svar! :bump:
 
Om du känner att han blir lite trött när du börjat träna mer kan du testa att ge honom lite B-vitamin! Det är bra när hästen är högpresterande! :D
 
Jag antar att du inte har en uträknad foderstat?

I så fall så är det ju hull och hur hästen verkar man får gå på, och hålla tummarna för att resten är okej. Så då ser jag ingen anledning varför du ska höja om han är i bra hull och är pigg och presterar bra och - viktigt - sätter de muskler han ska utefter arbetet.
 
Om hästen faller ur p.g.a. den ökade energiåtgången, öka i första hand på grovfodret.

Har du analyserat grovfoder och uträknad foderstat? En ev. höjning (vid behov) görs lämpligtvis så att foderstaten fortfarande är i balans.
 
(svarar för alla) han har i stort sett fri grovfodergiva och den är analyserad (förra årets iaf) och uträknad.
Men tack för alla svar! :banana:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 269
Senast: Bobloblaw
·
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 778
Senast: Blubbis
·
Hundhälsa Man får sig några tankeställare när man tittar på programmet och i allafall jag funderar på var gränsen går när det är vanvård och när...
2
Svar
29
· Visningar
9 214
Senast: Sol
·
C
Foder & Strö Hej, Har en pigg och busig 6åring som jag rider dagligen, och tränar hoppning/dressyr för tränare minst 1 gång i veckan, Vi tävlar...
Svar
15
· Visningar
1 479
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp