Angaende inavel

Corminta

Trådstartare
En facebook sida huserandes i framforallt USA postade denna status for ett par dagar sedan.
http://www.facebook.com/home.php#!/ILoveDogBreeders/posts/517103858340188
Jag blev sa forskrackt / arg / ledsen att jag inte tog mig for nagot alls men nu skulle jag garna se vad Buke almighty har att saga om amnet.
Det handlar alltsa om inavel (fragan lyder: inbreeding - jay or nay). Fragestallningen i sig ar val inte sarskilt upprorande men daremot var kommentarerna nagot shockerande da jag vantat mig ett rungande nej.
(Jag ber om ursakt till alla de som inte har facebook)

Denna hund togs upp som ett "intressant exempel" http://apbt.online-pedigrees.com/modules.php?name=Public&file=printPedigree&dog_id=108242

Ett argument ar att "man inte kan hitta genetiska defekter utan inavel". Tex sa kor man pa enbart en linje tills det gar till skogen och sen vet man att den linjen har problemet. "Avlar man med outcross vet man inte vart det kommer fran."

Snalla, snalla sag att detta inte ar nagit som anvands av "svenska uppfodare". Gensvaret for fragan har fatt mig att tappa tron pa renrasig avel harover och just nu vill jag bara ha mutts. Tyvarr.

Sv: Angaende inavel

Nej, det är inte tillåtet att avla på helsyskon i Sverige. Däremot kan man väl få dispans om en olycka skett?...elleeer?

Sedan tycker jag att viss inavel är okej, men helsyskon är ju helt sjukt!!

Men det har handlade inte om olyckor utan planerad avel. Bade helsyskon ("det kan vara billigt och smidigt att behalla tva kullsyskon for parning") samt mor/son och far/dotter. Halvsyskon ansags ok av de som var lite "mindre toleranta".

Nagon som ar bra pa inavels koff kanske vet vilken % pitbullen i lanken har?

"Inbreeding not linebreeding!"

Det är väl för hela friden samma sak?

Ett argument ar att "man inte kan hitta genetiska defekter utan inavel". Tex sa kor man pa enbart en linje tills det gar till skogen och sen vet man att den linjen har problemet. "Avlar man med outcross vet man inte vart det kommer fran."

Men snälla nån... inavel skapar ju problem. Det är väl klart att man då får problem med linjen? Hur kan dom resonera så?

Jag har hört en person (som tack och lov inte har kennel) komma med samma konstiga argument inom min ras. Nu är jag inget proffs, men i mina öron är det så sjukt galet att det inte är klokt. Jag får inte ihop det helt enkelt.

Jag är så glad över att svenska uppfödare ändå relativt tex. amerikanska uppfödare är välutbildade när det gäller genetik.

Tyvärr argumenterar man ofta för döva öron...

Nej, linjeavel är inte samma som inavel.
Utan linjeavel skulle vi inte ha olika raser.

Linjeavel är en av uppfödare påhittad term som låter snyggare än inavel. Principen är densamma. Man parar besläktade individer med varandra, om än mer avlägset besläktade. Det är fortfarande inavelsgraden man räknar på, inte linjeavelsgrade.;)

Man behöver inte alls skämmas över att använda termen inavel.

Helsyskonparning = 25% inavel.

Jag vet en kombination där valparna är födda för några månader sedan, inavelsgrad 15,6 där hanen är tikens morfar och SKK reggade utan att ställa en enda fråga. Är det verkligen inte för än förälder/barn eller helsyskon-parningar som dispans måste sökas?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka