Angående hund två..

Halali

Trådstartare
Ni som köpt en hund till medan den första hunden ännu var ung (dvs inte för att ersätta en som snart kommer kila vidare..), hur fungerade det? Jag har tänkt skaffa en till för att min hund ska ha sällskap de timmar han blir själv, ha en lekkamrat (han är liten & det är få hundar som finns i lagom storlek) m fl anledningar.

Men grejjen är att jag verkligen uppskattar att han kan ta det lugnt, och vi har en fin kontakt. Det är min bebis och vi gosar & har det väldigt bra ihop. Nu hade jag tänkt skaffa nästa lagom till våren, men blir lite skraj att den relation jag har med min hund nu kommer försämras? (Kommer såklart ta ut dem ensamma osv sen också när det finns tid.) Att han blir mindre människovänlig & mer inriktad på sin kompis. Att det kommer bli en massa stress när hundarna triggar varann.. Att den nya utvecklas till att terrorisera min snälle hund. Man kan ju inte se allt på en valp.

Jag vet att mkt är mitt ansvar som ledare men nu blev jag visst nervös :o Har inga som helst problem med mitt ledarskap om nån undrar. Vill bara gärna ha lite erfarenheter från andra flerhundsägare :)

Sv: Angående hund två..

Du löser det säkert! Önskar jag hade bra erfarenhet själv men kan bara säga att jag varit dagmatte åt två CKCS och den maten tyckte det funkade kanon.. men hon tyckte sig ha bättre kontakt med förstahunden dock.

..och nu klippte du in en halv mening- jag avslutade den med "med fl anledningar" :crazy:

Jag skrev bara ut de anledningarna eftersom inlägget mest var ur mina funderingar för interaktionerna & det eventuellt negativa för min nuvarande hund. Självklart har jag egna anledningar också :) Bland annat att jag vill kunna prova agility & annat som jag inte kan med nuvarande.

När min valp var 5 månader tog jag en 5årig omplacering.
Det har inte påverkat min och "valpens" (hon är 2 år nu ^^ ) relation alls, vi är väldigt nära varandra och hon tyr sig hellre till mig än till min andra hund.

Hundarna tycker om varandra, men till en viss gräns. Det är inga bästisar, och min lilla kan ibland tycka att den stora ä lite jobbig efterosm hon leker mkt buffligare och är ganska klumpig, medans den lilla (som jag hade först) är känsligare.
Men någon stress upplever jag inte att det är. Tvärtom tror jag att det har varit bra för min första att ha fått ha en "syster", hon fungerar väldigt bra med andra hundar och kanske kan det ha bidragit att hon fått leva tillsammans med en annan hund hemma?

Jag har varit noga med att vara en trygg fast punkt för båda hundarna, de har inte fått märka någon favorisering och jag har försökt uppträda så "odramatisk" som möjligt.

Senast ändrad:

Du löser det säkert! Önskar jag hade bra erfarenhet själv men kan bara säga att jag varit dagmatte åt två CKCS och den maten tyckte det funkade kanon.. men hon tyckte sig ha bättre kontakt med förstahunden dock.

Så upplever jag det också, jag är mkt närmre min första hund än den jag tog som omplacering.
Tycker om omplaceringen väldigt mycket också, men det är något speciellt mellan mig och min första :).

Jag kan ju ta och svara det jag egentligen tänkte skriva också.;)

Jag tog hem en omplacering för 1½ år sedan som är i samma ålder som den tidigare hunden. ( 3år)

Det jag märkte var att den "första" hunden tyckte att läget var lite jobbigt från början.
Men hon är en ganska speciell hund också, utåt sett är hon väldigt dominant och hon vill gärna försöka visa det också.

( Tänk dig en "tuff, kaxig" 14 åring som egentligen är världens fegaste mjukis. )

Den nya hunden fann sig i att vara den undergivna och dom fungerar hur bra som helst i alla lägen.
Kan äta från samma skål osv.

Jag har gott om tid till båda två, även om tålamodet tryter ibland.
Tänk dig två hundar i världens slyngelålder.:crazy:

Jag har en god kontakt med båda, även om dom är ganska mammiga och kanske bäst att passat som enmanshundar så har vi en vardag som fungerar utmärkt.

Jag tror det mesta går om man bara försöker och vill.

Jag skaffade hund nr 2 när nr 1 var 5 år. Jag tyckte att det var väldigt bra att nr 1 var i den ålder för hon hjälpte mig att uppfostra nr 2. Men det var viktigt att bägge två fick tid att vara med bara mig, speciellt nr 2 som jag gick kurser med och tränade mycket själv. Det löste sig fint.

Det som jag märkte när nr 1 dog var att hunden som var kvar och jag kom varandera mycket närmre, så jag tror att man är närmare sin hund om man bara har 1 hund.
Men det är också härligt att ha 2 stycken och uppleva den fina vänskapen 2 hundar emellan.

om man har en hund å skaffar en till kan de bli problem om man itne är en bra ledare.. vet flera som skaffat hundar väldigt nära i åldrarna som de gått rejält galet för, med 2 dominanta hanar i för tät ålder kan de bli rejält mycket bråk med sår som ska sys mm..

vi har 2. en hane som är 6 den yngre är 1½ funkar kanon.. den stora levde upp när han fick en kompis..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
4 320
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 926
Senast: Happimess
·
Hundavel & Ras Jag funderar skarpt på att skaffa mig en till hund kanske om ett år. Jag har några raser i åtanke, men tycker det är super svårt...
Svar
14
· Visningar
1 522
Senast: Tonto
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar