ang veterinärutbildning.

F

fjuunet

hej!:)

jag blev nyss medlem här och har ingen aning om jag ställer frågorna på rätt plats på den här sidan, men hoppas på tips och hjälp endå.

Jag har velat bli veterinär sen jag va 7 år, är idag 21,
men under gymnasieperioden hade jag en typisk tonårsperiod och viste inte längre vad jag skulle göra på gymnasiet, jag började naturlinjen men skolan va jätte dålig så jag bytte och hamnade helt plötsligt på restaurang linjen.

jag trivdes jättebra där och i tvåan insåg jag att betygen va viktiga och pluggade ordentligt,skolan va ganska strulig då vår klass fick vara testkaniner för olika nya saker m,m som gjorde det svårt för lärarna att betygsätta oss rättvist i vissa ämnen men jag fick 10 g, 22 vg å 2 mvg.
alla g är ämnen från ettan innan jag la manken till.:(

nog om detta.
saken är nu att jag efter att ha jobbat lite mer än ett år, åter igen gått tillbaka till intresset med vet och vill verkligen bli vet.

men med mitt snitt på 14 poäng finns det någon chans?
jag läser matte b nu och kommer söka till naturtekniska basåret i höst där jag kommer läsa

Biologi AB
Fysik AB
Kemi AB
Matte CDE

och jag kommer även försöka lyckas bra med högskoleprovet.

om jag nu får bra på högskoleprovet och försöker få minst vg i dom ämnen jag ska läsa nu, finns det chans då tror ni?

kan tänka mig söka till danmark också om det verkligen e så att det e lite lättare intagning som dom säger.

jag vill verkligen det här och jag pluggar upp varenda betyg under 10 år om det behövs!

jag har praktiserat på en veterinärklinik i sthlm när jag gick i grundskolan så jag vet vad det innebär och skulle nog kunna vara där under en kort tid igen om det skulle öka mina chanser men det tror jag inte om det inte skulle vara under en lång tid?

tackar alla för svar. :)

Sv: ang veterinärutbildning.

För att komma in på veterinär har det behövts 20.0 i snitt på betyg. Alltså alla MVG.
Isåfall skulle du nog satsa på att skrivA "FULLT" på högskoleprovet och söka på det eller plugga upp alla ämnen på komvux. Dock hamnar du antagligen då i en annan urvalsgrupp och har mindre chans att komma in ändå.

En kompis hade alla MVG och sökte in för 2 år sedan. Hon kom med i lottningen, men blev inte uttagen.

Pluggar du så att du har minst G i de kurser som står som särskild behörighet och skriver 1,8 eller högre på högskoleprovet har du möjlighet att komma in i Sverige. Annars finns utbildningen även utomlands och många svenskar söker sig t.ex. till danmark och läser där.

Detta år släppte man in elever som skrivit 1,7 på högskoleprovet.

Så visst finns det hopp! :) Läs DN/SvD dagligen, plugga gamla högskoleprov och hålla hjärnan alert och var beredd på att kanske behöva göra om det en gång eller två så går det nog bra.

Precis och sen vara alert vid intagningen och ringa och ligga på, det kan bli en plats ledig om man har tur. Lycka till!!! JAg pallade inte att läsa upp kemin och fysiken, annars hade jag läst till veterinär:)

jag kommer ge allt i skolan nu för att få så bra betyg som möjligt och har redan nu köpt högskoleprovsboken som sägs vara jätte bra för att få mer tips sen ska ja göra som du sa "skogstrollet" läsa DN / SVD tack för tipset :D

ska nog göra provet i höst så att ja kommit in lite mer i matten igen eftersom ja inte pluggat på ett tag och sen kommer ja göra om det tills ja får riktigt bra =)

har hört att det ofta går ganska dåligt i början och min lillebror skrev provet nu och han klarade det inte, han e värsta snillet =/ men han hade nog inte förberett sig som ja tänker göra =)

men skönt å höra att det går att komma in genom provet för då finns det en chans!!!!!

och får hoppas att det går bra me alla ämnen ja ska läsa nu i höst också :)

men e det så att ja inte kommer in så e det ju bara att börja plugga upp ämnen från gymnasiet, men första målet e att bli behörig och få riktigt bra på högskoleprovet :)

tack till dig också sputnik för ditt peppande det hjälper :D

*kl*
Vaaa, jag som trodde man behövde 2.0 för att komma in och hade gett upp hoppet om att bli veterinär. :eek:
Snälla berätta mer, är det svårt att skriva bra på högskoleprovet?

*kl*
Vaaa, jag som trodde man behövde 2.0 för att komma in och hade gett upp hoppet om att bli veterinär. :eek:
Snälla berätta mer, är det svårt att skriva bra på högskoleprovet?

Jag tyckte inte det och blev nöjd med mitt resultat. Skrev 1,6 första gången och 1,8 tredje gången, så det är klart värt att räkna med ett par försök samt att verkligen träna på gamla prov.

Läsförståelse på svenska och engelska, ordförråd, statistik och logiskt tänkande. Läs DN/SvD, läs olika texter på sv/eng (gärna fack-artiklar annat liknande, inte så mycket skönlitteratur) fundera över innehållet efteråt, gör lite tankenötter typ IQ-test, sudoku och kolla så att du kan tolka olika typer av statistiska tabeller.

Sov ordentligt innan, ät ordentligt frukost och ta med bra mellanmål som man står sig på. Tro mig, man vill inte skriva HP trött och hungrig... :p

Åh, tack! Men vanliga betygen, måste man ligga på 2.0 där eller?
F.ö fattar jag inte mycket av hur man kommer in på högskolor och sånt där,
det är ändå nått år kvar för min del, men betygen som ger poäng, är det alla kurser man läser öht eller bara typ baskurserna?

Jag har verkligen försökt läsa info på slu och skolverket men jag förstår inte så mycket. Pinsamt.

Som redan nämnt har det ju blivit lättare att komma in de senaste åren, dom har ju tagit bort HA-kvoten (högskoleprov + arbetslivserfarenhet), och lagt dom platserna till de andra kvoterna = lättare att komma in t.ex. i högskoleprovskvoten.

Annars har dom börjat skilja ut de med 20.0 genom högskoleprov, d.v.s. man kan komma in på gymnasiebetyg + högskoleprov. Tror det krävs 20.0 + 1.6 eller nåt sånt då.

Men jag hade hellre satsat på att göra ett bra högskoleprov än att läsa upp betygen, det är iaf lättare att komma in i HP-kvoten. Jag skrev 1.4 första gången och 1.8 efter ett par gånger, så ge inte upp om det inte går som du vill på en gång! :laugh:

Jao för att komma in på betyg krävs 20.0.

Slutbetyget räknas på alla kurser du läser på gymnasiet, dock tror jag man får räkna bort idrott. Om du läser för många poäng får du också plocka bort kurser, men inte grundämnena (matte, engelska, svenska). Var dock ett tag sen jag gick ut så lita inte blint på vad jag säger :p

I övrigt måste du förutom grundbehörighet ha minst godkänt i Matte A-D, Fysik AB, Kemi AB och Biologi AB för att komma in.

Men alltså vänta nu förstår jag inte.
Ska man ha 20.0 så måste man väl ha MVG i allt? Även matte C och D och övriga kurser? Eller är jag trög nu här? :o

För att komma in, måste man ha 20.0 + väldigt bra på högskoleprovet eller räcker det med att skriva väldigt bra på högskoleprovet?
Som sagt, jag fattar inte mycket av poängsystemet och allt därtill.

Inte så mycket annat heller just nu men tack för att ni tar er tid och ork att svara.

Ja jag skrev 1,4 enda gången jag skrev och då var det matten som jag absolut sumpade, resten hade jag alla rätt på... suck jag och matematik alltså, skulle kanske ha testat nu när jag läste matte på högskolan och faktiskt fattade vad jag gjorde.

Man måste ha MVG i ALLA ämnen från gymnasiet (20,00), alternativt ha ett väldigt bra högskoleprov (1,7 eller högre). Att läsa upp betyg är knappt värt, eftersom upplästa betyg endast har en mycket liten urvalsgrupp. Mycket slit för små möjligheter. Det är nog smartare att satsa fullt på högskoleprovet!

I både Danmark och Norge krävs slutbetyg från gymnasiet på en bit över 19. Tror att det var 19,6 i Danmark i år. Då får man inte räkna med upplästa betyg från komvux. I Danmark finns också en speciell kvot där man gör antagningsprov. Vet inte hur svårt detta är, men skulle tro att många söker dit. I Finland är det urvalsprov, och där brukar ca 5% nånting av de sökande ta sig in. Tydligt mycket svårt! Dessutom är delar av utbildningen på finska...
Island har ingen veterinärutbildning ännu.

Skottland har gratis utbildning, men har hört att det ska vara rätt svårt att komma in. De räknar in arbetslivserfarenhet och intervju mm.

Om man är beredd att ta stora studielån kan man välja utbildningar i övriga Europa, såsom Polen, Tjeckien eller Ungern. Det kostar minst 6500euro per år i utbildningavgift, men ger dig efter examen (5,5-6 år) samma möjligheter som de nordiska utbildningar. Frågan är hur gärna man har ett studielån på 600.000-700.000 kronor när man lämnar utbildningen? Somliga har en så stark dröm om att bli veterinär att de tycker att det okej att betala relativt saftiga lån under 15-20 års tid. Då tycker jag att man ska satsa på ex. Polen (det just nu billigaste alternativet)!!!

Hoppas detta hjälpte någon... ;)

Tack, absolut. Men det räcker med betyg ELLER högskoleprov. Inte båda totalt?

Var kanske lite otydlig där, när jag skrev att man måste ha minst G i matte, fysik osv :p. Vad jag menade var att man kan ju ha 20.0 i gymnasiebetyg utan att ens ha läst matte D och fysik osv (om man gått nåt annat program än natur) och sedan läsa upp matten, fysiken, kemin och biologin på komvux eller naturbasår. Och i sånt fall krävs bara att man är godkänd i de kurserna, man behöver inte ha MVG eftersom de inte räknas in i gymnasiebetyget.
Så antingen läsa de kurserna på gymnasiet och isf ha MVG i alla för att komma upp i 20.0, eller gå nåt annat program på gymnasiet och helt enkelt läsa dom senare, och isf bara behöva ha G. Hänger du med eller snurrar jag bara till det ännu mer nu? :o

Jag kan tycka att om man är skolless efter 9:an så kan det vara smartare att läsa nåt roligt program på gymnasiet och försöka få 20.0 och sen läsa upp naturbehörigheten på basår. Så gjorde jag, jag gick hantverksprogrammet och hade skitkul i tre år, sen gick jag naturbasår direkt efter gymnasiet och fixade behörigheten. Fast jag hade då inte 20.0 i gymnasiebetygen, jag gjorde högskoleprovet istället :D

Det finns tre stora urvalsgrupper man kan komma in genom: man kan komma in på bara gymnasiebetyg (där lottar dom bland alla med 20.0), bara högskoleprov (där det krävdes 1.7 för att komma in i år) eller betyg+högskoleprov (20.0+1.6 tror jag det ligger på). Sen finns det nån/några mindre urvalsgrupper som jag inte har så bra koll på.

Det finns tre stora urvalsgrupper man kan komma in genom: man kan komma in på bara gymnasiebetyg (där lottar dom bland alla med 20.0),

bara högskoleprov (där det krävdes 1.7 för att komma in i år)

eller betyg+högskoleprov (20.0+1.6 tror jag det ligger på). Sen finns det nån/några mindre urvalsgrupper som jag inte har så bra koll på.

Jag tror det var det fetstilta som hon ville veta.

Kurserna som ingår i den särskilda behörigheten måste räknas med i snittbetyget, även om man redan har läst 2500 poäng. Det räcker inte att har G i kurserna som ingår i särskild behörighet om man ska söka på sitt betyg.

Jaså det visste jag inte! Varför då?
Måste man då mao ha gått natur på gymnasiet för att kunna söka in med sitt betyg?

Jag ska inte svära på det, men jag tror inte att det är så.

Man kan ju ha ett betyg från exempelvis samhällslinje på gymnasiet och sedan komplettera med ett naturvetenskapligt basår.
Man får inte gymnasiebetyg på de nya kurserna, utan bara behörigheten. När man sedan söker utbildningen räknas det ursprungliga betyget från gymnasiet, som alltså inte behöver innehålla de behörighetsgivande kurserna.

Eller, är det jag som har missuppfattat något?

Liknande trådar

Övr. Barn Satt och diskuterade det just, då många genom åren har kommit att kalla mig för just det. Men vad är egentligen särbegåvning? Hur ska...
2
Svar
26
· Visningar
3 335
Skola & Jobb Hur funkar det egentligen? Jag hoppade av gymnasiet efter första året och började jobba, på grund av skoltrötthet och allmänt dåligt...
Svar
3
· Visningar
2 255
Senast: DeadSerious
·
Islandshäst Hej! Jag har nu bestämt mig för att satsa på utbildning inom hästintresset för att i framtiden kunna starta egen verksamhet (efter...
Svar
1
· Visningar
1 822
Hästvård Hej Jag skulle vilja bli veterinär i framtiden tror jag. Är det 20.0 som krävs fortfarande för att komma in eller finns det ställen...
Svar
3
· Visningar
4 582
Senast: Flizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25