Ang. tråd , Om islänningar i hagen...

B

Benzon_lover

Har med intresse läst igenom tråden " Är det lättare att hantera Islänningar i hagen" och fått bekräftat det jag tyckt mig uppleva själv. Att islänningar, eller kanske rentutav alla hästar som är uppväxta i flock, lär sig spelreglerna bättre och blir trygga med det.
Det är fashinerande att se hur rangordningen fungerar, hur de bildar kompispar och hur de tar hand om varandra. Jag kunde stå i timmar och spana in dom, när vi hade vår pålle bland islänningar.
Vad jag saknade i tråden "Är det lättare..." var att det kan vara rätt tufft för hästarna att bli en trygg flock och att i det läget kanske islänningarna to.m är tuffare an andra...
Vi har ännu ingen islänning men däremot en korsningsponny. Denna ponny är av rubustare typ, tålig och trevlig och när vi fick schans att ha honom i en islandshästflock tvekade vi inte alls. Han är väldigt social och av mellanrang så vi kunde inte se att det skulle bli några problem...Men det blev det med besked!
Vid ihopsläppet såg allt normalt ut, de stilade lite för varandra, sprang omkring och visade vår pålle sin plats, vilket han fogade sig snällt i. När vi några timmar senare lämnade dom var allt lugnt och "pålle" var nöjd där han betade en bit ifrån de andra. När jag kom till hagen nästa förmiddag hade det hänt en hel massa. Flocken stod i ena ändan och "pålle"i andra ändan. Emellan dom stod ledaren på vakt. Jag ropade som vanligt på "pålle" men han rörde sig inte ur fläcken och när jag kom fram till honom såg jag att han måste stått där i timmar ,då det var helt upptrampat. Han var alldees blodig av bett och sparkar och utmattad , rädd och törstig.
Jag hade aldrig sett nåt liknande! :eek:
Bort med honom från flocken, och senare fick han sällskap av en av islänningarna, vilket funkade jättebra. Vi lät dom en och en stå med honom för att ge dom en schans att bekanta sig på tu man hand. Sist stod han ihop med ledaren...Vilket var jätteläskigt men även det funkade, fast man kan ju säga att "pålle" var i starkt underläge...
Vi satte ihop hästarna igen men ledaren hade bestämt sig, han ville inte ha honom i flocken och snart var mobbingen i gång på fullt allvar. Det var skrämmanade att se "pålle" bli så utsatt och hur "elaka" dessa små lurviga charmtroll kunde vara, Samtidigt var det fashinerande att studera hur flocken fungerar. De jobbade verkligen systematiskt, organiserade sig för att mota bort honom och de tog över ledarens beteende när han inte var där. Han fick inte äta av högivorna och när de inte lyckade hålla koll på alla högarna så sket de i den som var ämnad för honom, den en bit bort.
Under den här tiden fick jag höra en hel del berättelser om islänningar i flock och en tjej berättade hur hon även sett ston som blivit "våldtagna", av flockledaren, efter att ha trängts in i ett hörn av övriga flockmedlemmar. :o
Den vackra verkligheten är inte alltid så skimrande när man synar den närmare, eller...? Var det här bara tillfälligheter?
..."Pålle" klarade sig utan några större men, men man märker att hans naiva tillit till andra hästar har fått sig en knäck och är idag mer på sin vakt och värnar om sin plats...

Sv: Ang. tråd , Om islänningar i hagen...

Din historia bekräftar vad jag själv noterat: islänningar är rasister! De mobbar gärna ut hästar av andra raser och de mobbar gärna skimlar och skäckar med mycket vitt på. De är stentuffa i sådana här lägen och fruktansvärt envisa. Jag har haft flera andra raser ihop med mina islandshästar och jag har upplevt denna mobbing flera ggr. Sist var i somras när jag släppte in ett 2-årigt knapstrupersto, en stor b-ponny, bland mina unga tjejer. Hua! Men hon hade inte vett att behandla mitt moderslösa föl på samma vårdande och skyddande sätt som resten av flocken så det var en av de utlösande faktorerna. Jag hittade också henne med flera bett och det tuffaste ungstoet hatade henne! Hon blev utslängd ur lösdriften och fick stå ensam ute bland flugorna. Trivdes inte alls och blev på dåligt humör och nästan farlig att hantera! Så hon fick åka hem igen.

Jag är försiktig med vad jag släpper in hos mina hästar. Något de inte tål är fräcka hästar och hästar som inte vet att flytta på sig för de som är ranghögre. Då blir de riktigt sura, och vem blir inte det?! Då spelar det inte någon roll vilken ras det är för de ranghögre tar till allt hårdare metoder för att få den fräcka hästen att fatta. Fullblodsstoet jag avlade på funkade i min islandsflock men var mobbad i sin egen fullblodsflock. Welshstoet funkade också men det bortskämda dartmoorstoet hatade de. Russen har funkat kanon och det verkade som om islänningarna tyckte att det var en av deras egen sort. Nordsvenskarna fick flytta på sig och halvblodet också. Inget snack om annat än att de vuxna islandsstona tog över!

Bland unghingstarna har det funkat bättre. Här har jag haft både russ, welsh och quarter utan problem. Men då handlar det ju om unga hästar också.

Stoet som dog för mig hade växt upp ihop med ett av mina fullblod och hon var mer som et fullblod i beteendet också och hade inte någon riktig kompis i flocken. Inte blev det bättre av att hon var skimmel. Hennes lilla dotter är däremot väl omhändertagen av alla stona. Hon ser ut att bli svart. Det var kanske en mening med att mamma dog för jag kunde inte ha mamma och föl tillsammans med de andra för då blev mamman orolig. Hon var så orolig innan fölningen så jag tog ut henne i en egen hage och då blev hon lugn igen!

Så ja, islänningar är otroligt tuffa rasister. Ingen får avvika från flockmönstret. Antagligen har detta med djupt rotade vildhästinstinkter att göra. En avvikare kan bära på en farlig och smittsam sjukdom, en avvikare driver man ut ur flocken för den kan dra till sig rovdjur. Man offrar individen för flockens bästa och överlevnad. Det var nog det som hände din stackars ponny! Släpp aldrig ihop den stackaren med en väl etablerad islandshästflock igen!

Stackars liten, tur att ni märkte det innan det var försent.

Islandshästar kan vara riktigt hemska, men våldtäckterna inom flocken tar jag nog med en nypa salt, för det kan hända i alla flockar om det finns en valack/hingst som inte har respekt för de andra hästarna, men det är som någon tidigare sagt, en häst som inte kan bete sig tar man bort.

Mitt sto är ensam Islandshäst i en flock på 4 hästar, snart är dom två då en till snart kommer komma.. :banana: Saken är ju bara den att två av stona i lösdriften är dräcktiga och det nya stoet har ett psyke av stål, min häst och hon känner varandra och därför kan det bli lite riskabelt, man vet inte om dom gaddar ihop sig och på något sätt skadar något av fölen. Vill verkligen inte att det skall hända. I den flocken dom går i nu så fungerar allt perfekt, dom verkar inte vara överens om rangordningen för den ser väldigt olika ut.

Wella är ledaren, men Yrpa "jagar" bort henne från den högen Yrpa vill ha medans Lady jagar bort Yrpa och Wella sedan i sin tur jagar bort Lady. Whiper är det ingen som direkt bryr sig om för hon är så söt att dom inte kan med att vara elak mot henne.

Jag kan bara bekräfta det som du och sambaengi skriver, fast för mig var det i omvänd ordning. Mina pållar hamnade i en icke islandsflock, och visst de såg ut att trivas och allt var frid och fröjd. Jag skänkte just inte så mycket mera tankar om det, förrän den dagen vi flyttade hästarna till ett stall med bara islänningar. Tänk vad glada dem blev, bägge var som i extas över att ha fått lika kompisar.

Nu är de inte bara rasister mot andra raser, utan jag skulle vilja säga att det ena :devil: rasister mot dem som avviker mot för dom ett normalt beteende. Vi hade en valack som var borta en tid i från flocken, under den tiden hade han skaffat sig en avvikande syn på livet. :angel: Han släpptes i flocken igen, och då fick han verkligen lära sig veta vart skåpet skulle stå. Jag noterade följande, vilket var mycket intressant. Min valack blev jagad av den nygamla, vad gör han då? Jo han springer rakt mot flocken och begär deras hjälp, den lät inte vänta på sig en enda sekund. Hela flocken tar sikte på utsett objekt, och läxar upp honom efter konstens alla regler.

Idag funkar det som vanligt igen, och man ser tydligt rangordningen. Min gammelman har en halvhög rangordning i sin flock, han är även utsedd som förste mottagare när nya kommer. Han brukar vara först på plats, sen introducerar han den nya i flocken succesivt. Han har också åtagit sig en social ställning för de nya, om de har problem de första dagarna så får de gå tillsammans med honom och äta vid fodringarna, Så småningom skuffar han ut dom så att de får klara sig själv, men han vakar över dom om något går för långt.

Jag tror att din häst hade blivit accepterad, fast det hade säkert tagit tid. Orsaken till det är vad jag har skrivit tidigare, och det är språket. De förstår inte varann pga språkförbristningar, i princip pratade din häst marsianska och ingen förstod trots att han är häst.

Alltså offtast det där med att ston har blivit "våldtagna" av flockledaren har att göra med att det sk. stoet ska bli accepterat i flocken.
Låt säga att man släpper in ett nytt sto i en hage med en flock, ibland så kan ledaren vara en vallac och det är ett sätt för stoet att bli accepterad genom att vallacen "fjuppar" på stoet så är allt klart redan.
Jag har inte så mycket erfarenhet av just andra hästar med islandshästar, "det kanske är nån annan som har" men jag har precis släppt ihop mitt sto i en sammansvettsad flock och det visar sig att mitt sto då inte har det riktiga hästspråket. :crazy:

Vilket innebär att min häst i ena stunden visar undergivelse och allt är i sin ordning, men i nästa stund så piskar hon med svansen och biter ledaren.
Detta gör ju att ledaren inte riktigt vet vad han ska göra därför ser allt så "läskigt ut" att dom är elaka mot min häst, men så är inte fallet dom uppfostrar henne efter vad dom kan göra, vilket är att tillrättavisa henne, ge tillbaka, trycka upp henne i ett hörn.

En insident som hände andra dan är att min häst helt plötsligt börjar bita ledaren i halsen om och om igen till slut blir han arg och flocken hjälper till att trycka in henne i ett hörn, där får hon stå tills hon helt enkelt ger sig och detta upprepar sig tills hon helt enkelt visar sin plats i flocken.

Visst det känns inte kul att komma ut till stallet och hämta in sin häst när hon ser ut som en krigszon full i sår, tjurig och le.
Men detta är en del av hästarna betende man måste låta dom få göra upp sitt hon förtjänar säkert den här behandlingen.

Det kan säkert hända att din "pålle" ansågs inte passa in i flocken kanske ansågs vara svag, det är hårt men det är bara att acceptera.

Men däremot så ser jag att islandshästarna ändå hanterar allt på en annan nivå dom är generellt sett mycket tydliga med signalerna, om en häst vet vad som fungerar så händer det oftast inte så mycket mer.
Men med "stora bruna" så har jag sett att dom är mycket mer hårda hänta och sparkas, jag vet just en häst som höll på att bli avsparkad benet för att han var ny och visade sig dominant, men inom islandshästar så gör dom mer tiirätta visningar eller kanske trycker in hästen i ett hörn som helt enkelt inte ger sig, dom sparkar sällan.
Jag har sett hästar på ridskolor (även jag har ridit vanliga hästar) som har fått bena avsparkade detta ser man sällan hos islandshästar det är den erfarenheten jag har.

Boj skrev:
Jag tror att din häst hade blivit accepterad, fast det hade säkert tagit tid. Orsaken till det är vad jag har skrivit tidigare, och det är språket. De förstår inte varann pga språkförbristningar, i princip pratade din häst marsianska och ingen förstod trots att han är häst.

:rofl: :rofl: :rofl: marsianska, är det kattspråket tro? :rofl: :rofl: :rofl: Katter är ju lite ufo och verkar ibland komma från en annan planet!

Jag tror du har rätt, han hade så småningom lärt sig isländska och när han kunnat prata det flytande så hade han nog blivit accepterad i flocken! Men frågan är hur lång tid det tagit och hur pass skadad han hade varit innan dess. Jag hade nog inte vågat ta risken. Men iofs så har jag lyckats med att få hästar accepterade genom att själv ta på mig ledarrollen och straffa ut den häst som mobbar en annan. Faktiskt gav jag det sto som bitit och sparkat knapstruperstoet jag berättade om i denna tråd, en uppläxning så de andra hästarna såg det och efter det var det ingen som rörde henne och hon verkade som om hon började komma in i flocken men jag vågade inte ta mer risker och dessutom hade hon som sagt börjat bete sig illa vid mänsklig hantering. Men det verkade som om alla hästarna förstod att jag tyckte de var för jäkla elaka och bar sig illa åt och eftersom jag är ledaren så tog de åt sig av tillrättavisningen!

2 isisar skrev:
Alltså offtast det där med att ston har blivit "våldtagna" av flockledaren har att göra med att det sk. stoet ska bli accepterat i flocken.

I det vilda lär en hingst som tar över en flock eller erövrar ett nytt sto till sin flock, inte sällan våldta stoet så hon aborterar ett eventuellt foster som han då inte är far till. Det kan vara sådana instinkter som tar över. Men sedan behöver det inte alls gå så långt. Ledaren o de andra brukar nöja med att rida och nykomlingen som står still och låter sig ridas har accepterat att han står lägre i rang. Ser det ofta i unghästflockarna. En hingst brukar nöja sig med att stoet tillåter att han lägger sitt huvud på ryggen och låter "huvudet rida". Jag utnyttjar det beteendet och hänger på mina hästar, dvs står vid sidan och lägger min tyngd över deras rygg, inte hoppar upp o hänger, för att de skall veta att jag bestämer och är ledaren!

Senast ändrad av en moderator:

jag blir varje gång jag ser hur mitt sto gör i hagen vid in och uttag så full i skratt!
Hon är smart gammal tant.. när alla i hagen bockar och bråkar om vem som ska stå närmast ingången när amn kommer och ska släppa in går hon bort!!!
Hon går och ställer sig bakom skogen och när alla gått in börjar hon lunka in. Känns så skönt för skadorisken är nästan lika med noll.
Hon släpps alltid ut sist och då lunkar hon ut i lugn takt och alla hästar bråkar och springer som galningar mellan höhögarna i hagen.
Då går hon bort och väntar till alla yra hönor sprungit klart sen tar hon den högen som är över :D

Kommer det en häst mot henne går hon redan när hästen är 10 meter ifrån henne hon är helt klart en lugn dam som inte bråkar.

Hon är inte uppväxt i flock utan gått antingen själv eller med några stycken , nu går hon med 10 andra :love:

Men islänska hästar som är födda på island har utan att tveka bättre instinkt i flocken än en häst som är uppfödd i fångenskap och gått själv hela livet

sambaengi skrev:
I det vilda lär en hingst som tar över en flock eller erövrar ett nytt sto till sin flock, inte sällan våldta stoet så hon aborterar ett eventuellt foster som han då inte är far till. Det kan vara sådana instinkter som tar över. Men sedan behöver det inte alls gå så långt. Ledaren o de andra brukar nöja med att rida och nykomlingen som står still och låter sig ridas har accepterat att han står lägre i rang. Ser det ofta i unghästflockarna. En hingst brukar nöja sig med att stoet tillåter att han lägger sitt huvud på ryggen och låter "huvudet rida". Jag utnyttjar det beteendet och hänger på mina hästar, dvs står vid sidan och lägger min tyngd över deras rygg, inte hoppar upp o hänger, för att de skall veta att jag bestämer och är ledaren!

Ja! precis det var ungefär så jag menade hon skrev "våldta" i inlägget så jag förklarade lite snabbt varför de har det sk betendet, men du skrev det bättre :angel: lite mer avancerat.

Javisst kan det låta urflippat, men det verkar till trots vara där som problemen ligger. Man märker det så tydligt även när det kommer in en islänning som inte är flockuppvuxen, då inträffar samma sak. :eek:

Jamen Boj så där är min också, som Gammelman. Men jag har inte sett det i skrift sas. Nu förstår jag vad det handlar om. När der regnar bomber o granater på nyåret då är det min kille som får kolla vad det är också. Lite off topic, ursäkta.

Boj skrev:
Javisst kan det låta urflippat, men det verkar till trots vara där som problemen ligger. Man märker det så tydligt även när det kommer in en islänning som inte är flockuppvuxen, då inträffar samma sak. :eek:

Jag tror du har rätt, men det lät så roligt bara med marsianska! :D

Intessant att läsa kommentarerna! Ägarna till Islänningarna trodde att flocken inte uppfattade honom som en jämlik så teorin om att de inte "talade samma språk" stämmer säkert, delvis. I det här fallet var det även en väldigt hård ledare i flocken. En ung, hingstig vallak som även mot sina jämlikar är lite väl tuff ibland. Utan att känna till Islänningarnas beteende såvill jag ändå gärna tro att en äldre och mer erfaren ledare hade förstått att min pålle inte var nåt som hotade flocken och nöjt sig med att han höll sig på ett rimligt avstånd och att de till slut faktiskt accepterat honom.
Det var helt uteslutet att vänta ut dom längre än vad vi gjorde. Sista tiden, innan vi fick fixat ny paltstill "Pålle", stod han själv i en hage intill de andra. Ledaren i flocken var borta under tre veckor och när han kom tillbaka skrek :eek: vår lille av skräck!
Skall också tillägga att han har gått med andra islänningar efter det och att de funkade så väl är nog ännu mer obegripligt. Han gick nämligen med ett par, ett sto och vallak som har levt ihop länge. Vallaken är ledaren men av en helt annan typ än ledaren i den andra hagen. Den här killen är så cool, så han även lät vår pålle, uppvakta flickvännen. :p
... Visst är de fashinerande djur! :love:

sambaengi skrev:
Jag tror du har rätt, men det lät så roligt bara med marsianska! :D

Ja fast det var inte jag som myntade uttrycket, det var faktiskt en mycket känd tävlingsryttare.

Min Ofsi är nog lite av en rasist! Jag har funderat mycket på varför han beter sig så illa ibland när han släpps ihop med vissa hästar, men inte med andra. Exempelvis:

*Med min kompis islandsvalack hälsades det normalt med skrianden och varningskickar, sedan stod de och åt ur samma hög med hö som om de känt varandra i åratal. Dessa två kunde vi efter några månader släppa ihop lika lätt.

*Med min shettisvalack tog det flera veckor innan det gick att släppa ihop dem. Han jagade och bet den lilla fastän denne underkastade sig meddetsamma. Och ibland gör han fortfarande det när det är utfodring, men aldrig lika våldsamt som då i början när shettisen var alldeles skinnflådd fläckvis på rumpa och rygg.

Av den senaste ägare får jag höra att han betett sig likadant som mot shettisen, mot alla hästar (av raserna russ och hbl så vitt jag vet) hon har släppt ihop honom med. Medan han hos ägaren dessförinnan gick med andra islandshästar och att han var ranglåg, busade jämt och stod mest på bakbenen, enligt henne.

Så det verkar ju som att han går bäst med hästar av samma ras! :confused:

som bland människor finns det hästar som är rötägg.

Jag har inte tillräckligt stor erfarenhet av många olika flockar att jag kan uttala mig om islandshästar är rasister eller inte. I o för sig tror jag inte det utan att det snarare handlar om vilket språk de pratar...

I flocken har vi haft ett gotlandsruss, det gick utmärkt. Nu går där en fjording, hon håller sig visserligen lite på avstånd men ägaren säger att hon föredrar det och att hon alltid gjort det, även i flock med andra fjordingar. Hon är absolut inte utmobbad, vallacken på tre år som är rätt nyligen kastrerad uppvaktar henne rejält :o

När jag hade min lillskit i samma flocka som är nämnd ovan (ca fem månader i vintras/våras) busade han med en gammal shettis, de lekte ihop och shettisen lät lillkillen få äta ur samma hötuss... :D

Men visst föredrar jag att min häst går i en flock där islandshästarna är i majoritet, men det är ju för att jag vill att han ska snacka samma språk som de han ska bo tillsammans med i resten av livet...

idag fick min lillhingst åka från sommarbetet där han bara gått med andra islandshingstar till "vinterförvaret", en stor lösdrift, för tillfället är de väl tre islänningar och fyra-fem stora bruna...

Min skäck blev efter en stund bästa kompis med ledaren, en P.R.E, skimmelhingst. Så spanska och isländska/svenska funkar tydligen :smirk:

Så här såg det ut:
Nye kompisen:
lsdriften069.jpg

lsdriften011.jpg

Vädersnack?
lsdriften051.jpg

lsdriften050.jpg

©Maria

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 742
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 298
Hästvård Jag har en nybliven 3åring som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med när det kommer till hagsituationen. Han gick tidigare i...
Svar
9
· Visningar
2 382
Senast: Sleepy
·
Hästhantering Köpt mig en åring :bump: Dock är jag inte lika glad som jag borde just nu. Släppte ihop den nya med mina 3 äldre valacker efter de...
Svar
3
· Visningar
1 239
Senast: Snurre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka