Ang tävling, har jag fattat rätt?

gadriel

Trådstartare
Som några kanske vet håller jag på att sälja min fjording eftersom hon inte är världens roligaste att köra med och inte är ngt tävlingsämne och börjar bli ltie till åren.

Jag har istället tänkt att låna ett russ på foder en tid för ev senare köp och verkligen satsa på körningen och ev börja tävla.

Jag har ju hakat upp mig lite på att jag inte har vagnar för tävlingsbruk, min maratonvagn är nog godkänd men den är ltie för tung (ca 200-250 kg) och med bilhjul (däremot skulel den väl passa ganska ypperligt för par med russ i framtiden? ).
Att köpa ytterligare en maratonvagn nu finns det inga pengar till heller.

Men om jag nu har förstått rätt så är det alltså godkänt att tävla med rockard även i maraton?? Om jag köper en bra rockard (typ drive outs eller roslagsrockard) kan jag då klara mig med den i tävling? I så fall känns det ju inte helt omöjligt att snart få prova på lite tävlande (om nu mina nerver håller).

/ en trög fia

Sv: Ang tävling, har jag fattat rätt?

Jo du har fattat rätt men läs igenom vad det står om vagnar i TR innan du köper rockarden.
Det jag mest menar att du ska vara noga med är Vagnsbredden och att den inte har något som är utanför spårvidden.
Kan ju tillägga att det är ganska ofördelaktigt att köra med en rockard i maraton men man får och man tar sig runt.... oftast;)

Senast ändrad av en moderator:

Jo du har fattat rätt men läs igenom vad det står om vagnar i TR innan du köper rockarden.
Det jag mest menar att du ska vara noga med är Vagnsbredden och att den inte har något som är utanför spårvidden.
Kan ju tillägga att det är ganska ofördelaktigt att köra med en rockard i maraton men man får och man tar sig runt.... oftast;)

Åh va bra. Jo vagnsbredd och att det inte får sticka ut har jag koll på :).

Ja det känns ju jättekonstigt med rockard i maraton, kör alltid fyrhjuligt hemma så jag är lite allergisk mot rockarder (men så har jag ingen bra just nu heller).

Finns det förutom vikterna och spårvidden på maratonvagnen några andra krav på utseende? Fjädring och högt säte vill man ju ha men i övrigt? Får man ha med bilhjul också? Synd att min är så tung annars är den jättego att köra med. Undrar om man kunde trolal bort ltie vikt :confused:

Min maratonvagn:

lovis11.jpg

Jo det står ju att man inte får ha lufgummihjul MEN det gäller nog häst medelsvår och uppot. Sen har du ju en lägsta vikt som kanske oxså blir svår att klara med 2-hjulig vagn.
Jag hade inte velat köra den vagnen i ett maraton hinder MEN till att börja med duger den mer än bra och du kan nog lätt ha den i några år innan du behöver bytta :P

Nä den är ltie klumpig i allmänhet och med säten bak men suverän till hemmakörning på dåliga skogsvägar. Hade ju varit bra att ha den i början kanske, undra om man kan få ner vikten om man byter ut brädorna mot ngn typ av galler istället. Hm.

Finns det ngn väldigt enkel maratonvagn med ståplatta bak som inte är så dyr? SÅg att dom hade nya på tidaholmsvaganr för ponnyer, men den kanske är väl klen?? Någon som vet vad den kostar?
Dom flesta man ser begagnade är också med massa säten eller på tok för dyr prisklass.

Vi hade ett hemmabygge till vårat Russ.
Jag vet inte vad de kostar på Tidaholmsvagnar men jag vet att de är bra byggda, genomarbetade och att de håller för vad de är avsäda för, därimot tycker jag inte alltid om deras "groom platta".

De fllästa maratonvagnar är ju byggda av stålrör och nät, så det ska nog gå men skulle tro att det handlar om ca 5-10kg.

Liknande trådar

Körning Hur mycket ska en maratonvagn för enbet resp par väga för shettis om den ska vara godkänd? Går det att använda samma vagn till både...
Svar
14
· Visningar
3 680
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama