Ang Tacky too reinsman pad..

JessicaM

Trådstartare
Den här padden ska tydligen vara såå himla bra enligt många. Antiglid, luftar etc etc
MEN: På Kyra gör den att sadeln glider både hit o dit även om man har spännt sadelgjorden ordentligt!
Jag tyckte hon blev svettigare och varmare under denna pad :eek: . Heter väl neopren som är på undersidan tror jag.

Det är exakt en sådan som på bilden nedan, den svarta.

thesaddleshop_2068_14624618.jpg

Vad har ni för upplevelser av denna pad eller neopren paddar över huvud taget.

(Den är liksom knottrig under så att säga hehe, hoppas ni fattar)

Sv: Ang Tacky too reinsman pad..

Den suger riktigt riktigt fast på mina hästar, sadeln sitter som en sugpropp... men nu har jag märkt att hästen fått vita hår under padden, så har börjat använda den gamla teddypadden som tyvärr gör att sadeln sitter ostadigt igen....

Tycker att de blir något svettigare, men inte något extremt, beror kanske på hur känslig hästen är?

Åsikterna om Tacky Too går åt helt skilda håll, beroende på användaren. Några tycker att den är super som du säger, andra har haft stora besvär med diverse saker. Generellt kan man nog säga att den inte ska användas på känsliga hästar. Detta uttalande grundar jag på att flera av våra kunder kommit med berättelser om tex skav, värmebölder och allergiska reaktioner. Vi rekomenderar ett annat märke av pad till dessa hästar, iof till alla hästar då vi anser att alla hästar ska ha en bra produkt närmast kroppen. Vi säljer idag ej Tacky too, men den efterfrågas. Dock är det ju svårt för oss att veta om den kommer att passa hästen till den kunden som vill köpa. Därför har vi den ej i vårt sortiment idag. Och som sagt finns det andra produkter av icke naturlig ull ute på marknaden idag, som vi anser är bättre - tom bättre än ullpaddar.

Kan även tillägga att det hos hästar där sadeln inte ligger helt hundra, ska inte Tacky Too användas pga risken för skav. Med det sagt säger jag inte att den skaver alla hästar, men risken är större. Och som sagt är många kunder jättenöjda med sina tacky too paddar, dock är även kunder som fått problem för många för att vi ska känna oss nöjda med att sälja dessa.

Ja man har ju hört massa bra om den får jag ju lov att säga. Men tyvärr så var det inte bra på min dam.

Det finns ju sådana där paddar som man kan antingen ta ur eller lägga i fler små "paddar" i själva padden. Har faktiskt sett en som inte var lika dyr som de andra jag har sett, den jag såg kostar 795:-.
Funderar på o köpa en sådan.

Men det är lite svårt med paddar eftersom Kyra är så kort i ryggen. De flesta paddar är så långa :(

Och eftersom jag är grön inom både western och ridning så skumpar ju jag en del, då är det bra om man har en FUNGERANDE stötdämpande pad för Kyras skull..

Tips på andra padar?
Letar efter en ny, lättskött neoprenfri och hästvänlig pad.
Hästen ifråga är klotrund, så säg den sadel som kan ligga still på den ryggen :angel:

har en tom Gus pad med liknande undersida skulle jag tro. Den ligger inte still på mina hästar vilket sadlarna gör med ullpad.

jag har en weaver friktionspad/neopren... den går att ta ur lägga i material, den gör att ryggraden går helt fri och sadekn ligger still.

Jag har en tacky too och det funkar suveränt på min häst, är verkligen super nöjd med den och vi trivs även oerhört bra med den . Jag har inte tyckt att han blivit mer eller mindre svettig med den padden som med andra. Den ända skillnaden på min padd är att den är rakt där nere så den ser inte ut som den på bilden där uppe på formen. Vet ej om det gör någon skillnad:crazy:

Jag har haft en Tacky too pad men min häst gillade den inte, hon var märkbart besvärad eftersom den ville vecka sig lite och dessutom när den blev lite äldre så började den spricka i neoprenet. Så jag har nu en vanlig teddypad medans jag letar vidare efter något som skulle kunna funka bättre.

Till den gamla sadeln använder jag en vanlig Reinsman filtpad som är helt fri från neopren, har haft den i minst 10-12 år och tycker den är super.

Måste få lov att säga att jag har ändrat min uppfattning om denna pad!! :D

Den är sk*t bra!! Vet inte vad jag gjort annorlunda men nu glider den inte + att den är bäst av alla jag provat till sadeln som klämmer, har inte provat så många men utav de jag har hemma iallafall :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka