Ang, stammen på mitt tyska nyförvärv

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Waikato
  • Startdatum Startdatum
W

Waikato

Har nyss köpt en hannoveranervalack E: Weltmeyer-DrosselklangII. Weltmeyer behöver ju inge större presentation ;) Men däremot skulle jag vilja ha lite info om morfadern DrosselklangII.

Vet egentligen ingenting förutom att jag har sett ett video klipp av honom på horse-gate.com. Eftersom han hoppar på klippet så antar jag att han var/är en hopphäst!?

Bifogar en bild på mitt hjärta :banana: Hoppas det fungerar, är inte så haj på detta.....

hstar.msnw

Stammen vet ni ju redan men han är född 1996 och imp. Tyskland. Han är väldigt smal för tillfället, har bara haft honom i två månader så han har inte hunnit bygga särskillt mycket muskler. Men jag göder honom för fullt :rofl:

Skulle vara jätte tacksam om någon kunde hjälpa mig!

tack på förhand :bow:

Sv: Ang, stammen på mitt tyska nyförvärv

Villken snygging. Han var verkligen fin :d Hur var han att rida?

Mor hans heter Dorina som sagt är efter Drosselklang II. Hennes morfar heter Gletscher som är efter Glander.

Hoppstam på moderns sida alltså, ja hoppkapaciten är inte nedärvd iaf kan jag säga. Teknik som kalv :smirk:

Typiskt Weltmeyer-hästar att hoppa som krattor. :D

Go on Top är en grymt ridbar hopphäst. Han har å andra sidan en trav som en symaskin och en inte helt rolig galopp heller. Men han är väldigt samarbetsvillig, positiv och mycket cool att ha att göra med. Trots att han betäcker så är han lätthanterlig i alla lägen.

Han är ju bara fyra men gör perfekta byten och är grymt välriden. Jag red ut en hel del på honom (mycket ovanligt i Tyskland och han hade aldrig ridits utanför bana) och han är en gentleman! Han vann ju bruksprovet som bästa hopphingst och har hittills gått bra. Han hade en liten svacka i somras då han hoppade lite sämre men han var inne i en växtperiod. Hade vuxit fem cm sen förra hösten.

Jag har sett ett par hästar efter Drosselklang och ännufler som har det på mödernet. Tyvärr kan jag inte säga "något gemensamt drag" men det har varit bra hästar.

Gletcher är ju avlad på Grande och Gotthard och är också hoppstammad.

Får jag fråga vem som är uppfödare? Jag är som vanligt hur nyfiken som helst... :)

Hästen din var förresten jättefin!

/C

Go on Top ser verkligen jättefin ut. Snygg modell på häst. Som tur är har min ingen symaskinstrav och som sagt ingen hoppteknik heller så man får väl säga att han fick lite mer av pappan, vilket iofs är positvit för min del :banana:

Eftersom du verkar ha lite koll på tyska hästar så kan jag passa på och fråga om du vet hur Weltmeyer hästarna brukar vara i temperamentet?

Min "hoppkratta" s uppfödare heter Heinrich Inholte, boende i Sögel.

Tack så mycket för all hjälp, för övrigt :bow:

Här står en del om Drosselklang II;

The Celle State stallion Drosselklang II by Don Carlos/Frustra II was Hanoverian Stallion of the Year 2001.

Drosselklang II was born in 1984 at Margarethe Hagenah`s at Himmelpforten. His dam Forstlady had already produced a successful swarm of children before. His full brother Diavolo, born in 1971 won numerous international jumper classes under his rider Peter Schmitz and belonged to the most successful offspring of his sire Don Carlos. In 1985 the manager of the State Stud Celle, Dr. Burchard Bade purchased his full brother Drosselklang I and stationed him at the insemination station Oberndorf for the next five years. Both Drosselklang I and II grew up at Heinrich v. Allwörden`s at Krautsand. At the Verden stallion licensing 1986 Drosselklang II was purchased in the first Celle lot together with the legendary Weltmeyer and finished his performance test with first place in the jumping part. He then moved to the breeding station Berglage where he has since then been available by natural cover. His career would almost have come to an end five years ago when he suffered a serious injury when loose-jumping. It is due to his toughness and intelligence that he survived this injury.

Drosselklang II is one of the last sons of Don Carlos in the Hanoverian breed. The good mind we find in him is also typical for his offspring and he is one of the top sires in the Hanoverian Jumper Breeding Programme. Quite a lot of his offspring changed owners at top prices at Verden`s auctions. For instance Donnerlitchen who under Meredith Michaels-Beerbaum became Vice-Bundeschampion of German show-jumpers last year or the Dobrock champion Don Oscar. In 1998 Dorain under his rider Karl-Heinz Markus became vice-world champion of young show-jumpers at Lanaken. Dorincord and the Canadian Ian Miller took part in the Olympic Games. Further offspring on international level such as Dobel`s Frechdachs under team Olympic gold medalist Otto Becker, Skyboy and Delany ridden by world champion Rodrigo Pessoa or Böckmann`s Bella Donna under Gilbert Böckmann contribute to furthering the excellent reputation of this Celle State stallion. Drosselklang II – in the Hanoverian Stallion of the Year 2001 we find classic bloodlines in a modern appearance, ready for the next century

Bild finns här,
http://www.southlanefarm.com/otherhorses/drosselklang.htm
Här finns en bild till, http://www.horsemagazine.com/BREEDINGBARN/GREAT_STALLIONS/drosselklang/drosselklang.html

Åsa

Gjorde bruksprov 1987. 9 av 40 startande, hopp 141.54, dressyr 98.94 totalt 111.86. Har 6 söner.

Åsa

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka