ang spilta (läs o snälla säg vad ni tycker!!!)

C

coscos

jag har tänkt på detta med spilta o kommit fram till lite saker :) jag är jätte intresserad av just stall och hur man kan få dom både rymliga trevliga och endå få plats med allt som hör stall till.

jag kan ju börga med att det jag tycker är sämst med spilta är att hästen har en vägg att titta in i. (inte så kul) villket lätt leder till tristess, vävning o andra olater. att hästen inte kan vända sig är ju ett till problem men har man spiltor så finns det ju knappt någon lösning för att kunna få hästen att kunna vända sig, för då måsste ju hästen stå "lös" utan uppbindning o då är det ju en box..

men men åter till poängen. varför bygger inte folk som nu bygger stall med spilltor som t.ex ridskolor. spiltrader som är "tvärtom". Alltså så att om man går i "gången" så har man hästens huvud åt det hållet där man även kan fordra hästen. fattar ni? och sen en korridor mellan vägg och spiltrad. då kan man ju även ha så man kan öppna upp där fram mot "gången" så hästen står i box bara att den står på ett minde utrymme och uppbunden.

förstår ni vad jag menar? då får ju både hästen "roligare" med att kunna titta ut i gången och ha lite mer kontakt med "omvärlden" villket (förhoppningsvis) skulle kunna minska ev olater!

jag tycker det låter som en skitbra ide. har gått o spånat på iden ett tag för att få en bättre miljö i stallar...

och om alla tycker det låter bra, vart kan jag skicka förslaget? för att få människor som bygger spiltor att få lite nya ideèr.

skriv vad ni tycker jag vill ha alla åsikter i världen!!! :)

Sv: ang spilta (läs o snälla säg vad ni tycker!!!)

det finns ett ställe i västergötland som har det så att de har spiltor, men framför spiltraderna finns ett foderbord och sedan en till spiltrad så att hästarna står brevid andra hästar och mittemot andra hästar. vad jag har sett på det stället är det ingen häst som väver, ingen som krubbitet, så hästarna trivs! mycket bra tycker jag!

Ja..varför inte!!

Hästarna måste ju må mycket bättre om de ser varandra och får chansen att leva ett lite mer hästigt liv!

Det verkar ju kanon! :)

Nackdelen skulle väl kunna vara att det blir utrymmeskrävande, och alltså inte så ekonomiskt... Då väljer man nog hellre boxar isf.

sant. men man får ju plats med fler hästar på "längden" och gången emellan hästarna måsste ju inte vara så bred egentligen... om man nu inte vill ha det så man kan ställa upp hästar.. villket man kannske vill..

har dom någon hemsida?

coscos skrev:
har dom någon hemsida?

Ja: http://www.tunarpssateri.se/ men jag tror inte det finns några bilder från det stallet, bara från sommarstallet oxh där har de vanliga spiltor, fast de står inte ehller mot väggen utan de är i mitten så häsarna står huvud mor huvud med galler emellan, det är ju bra det också :)

Om man ska ha ett sånt stall som beskrivs så går det åt väldigt mycket plats till stallgångar, särskilt om man ska uppfylla de krav som ställs på ridskolor vad gäller stallgångarnas bredd. Många gamla stall var ju byggda så eftersom de var byggda i kostall där foderbordet fanns kvar.

För övrigt tycker inte jag att man ska bygga spiltstall över huvud taget om det inte är rena skötsel- och utfodringsspiltor till hästar som går på lösdrift och hästarna bara ska stå där ett par timmar för att äta och ridas.

Fördelen med en vägg framför är ju att hästen står där den står. Finns inget sätt i en paniksituation att försöka ta sig ut hoppandes framåt - bryter inte nacken.

Där har du en bra poäng!! Annars verkar det ju kanoners om hästarna kan se varandra...

fast... det är ju inte större risk för det i spilta med "fönster" än box med "fönster" eller?
och det skall ju gå o stänga precis som i boxas.

Jag har jobbat i ett stall som var byggt på det sättet; två spiltrader och en fodergång i mitten. För att gå in till hästarna gick man genom den breda stallgången bakom spiltorna. Jag tyckte det var ett trevligt sätt att bygga ett ganska stort stall. Alltså två spiltrader mitten, ljust och trevligt för spilthästarna. Åt ena hållet var det boxrad bakom, andra hållet stallgång med utgång till ridhuset.

Exakt så där har en ridskola inne i stan.

Tycker det är betydligt trevligare både för hästar och folk.
Jag har bara sett det i Ungern på enomt stora hästanläggningar, där tog varje stall ca 300 hästar som stog mitt emot varandra med ett foderbord i mitten där de körde med traktor och skottade av hö och foder till höger och vänster. Väldigt effektivt lite avgaser i maten till trots.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Jag kommenterade en bild på FB där någon hade köpt massor av raketer. Härligt att se att folk bryr sig om andra än sig själva. :( Jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 014
Senast: Rouise
·
H
Hästmänniskan Hej alla! Jag har ett dilemma.. Jag har stall på min egen lilla gård och för ett par år sen fick jag frågan av en släkting om de...
Svar
14
· Visningar
3 031
Senast: Kallebus
·
M
Hästvård Jag har i alla år haft mina hästar i stora rymliga boxar och någon tanke på att ha det på annat sätt har inte funnits. Jag har alltid...
2
Svar
22
· Visningar
3 921
Senast: cristobal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar