Ang sne häst och ryttare!

N

Novalee

Tänkte dela med mig av våran "skadehistoria" som ni gärna kan få komentera! Sen i vintras har jag upplevt att min häst inte fungerat som han ska, känslan har hela tiden sakt att här är det något som inte stämmer... Det började med att han blev svår att flytta för höger skänkel och även stelare i det varvet, dessutom så var det svårt att få honom att spåra i volter mm´där det kändes som att hö bogen inte hängde med.

Så vi åkte iväg till en klinik (som enligt många var bra) Där låter dem hästarna springa på rullband istället för att böja dem. Hem kom vi med en häst som blivit behandlad i kotan vä fram och knä bak. Ytterligare en behandling i knät krävdes för att få hästen friskförklarad. Hästen sattes igång och fungerade lite bättre med samma problem som innan ville inte släppa, tänkte att det kanske skulle släppa med tiden då han inte längre skulle ha ont. Men trots att hästen presterade bra på träning och tävling (hoppning) Kände jag att något inte stämmde.

Så åter igän till vet denna gången en annan med "vanlig" metod (böj), åkte hem med båda framkotorna behandlade, där höger var mest på. På återbesök var hästen helt bra!
Vid kolla av kiropraktor och även massör vid denna tid fanns inget... Hästen sattes åter igän i arbete men kändes fortfarande inte helt bra efter ett tag och kollades därför en gång till men var även då helt ren i alla lederna.

Men när man red hade det nu gått så långt att hästen kändes väldigt oliksidig, den högra sidan var mycket mindre musklad och höger bog kändes intryckt och dessutom synligt var mycket mindre musklad och sadlen flyttades hela tiden över åt höger. Han hade också svårt att ställa sig då han la huvudet på sne med mulen åt höger i båda varven. Dessutom vilade hästen mycket mer på vänster bakben.

Under hela denna tiden har hästen inte varit synligt halt, ingen tränare (välkända duktiga) har sätt något. Men så var det en tränare som uppmärksammade hästens muskulära snehet och rekomenderade att vi skulle kontakta den "bästa" fysoterapeften (vilket vi försökt under lång tid redan) då denne är mycket upptagen hade det inte blivit något men nu blev det eld i baken och en tid blev vår... Väl där konstateras att hästen är sne i bäcknet (hoppas jag kommer ihåg rätt) Vänster sida var högre och hela höger lår mindre musklat, likaså höger bog (redan konstaterat). Vid rörelse ser denne också att hästen kompenserar i sina rörelser tror snabbare ner med höger fram och hela tiden in mot vänster även något med bak.? genom manipulation av muskel i vänster länd släpps en låsning där och även höger bog manipuleras. Hästen ska efter detta skos med sula på höger bak för att detta ben ska arbeta mer en tid framöver ev ska även höger fram ha sula. Kan nämnas att hästen i fråga numera har en större vänsterhov, vilket inte alltid varit fallet.Om det har något samband vet jag inte.

Under denna tiden har jag som (ryttaren) också varit hos kiropraktor för smärtor i en muskel höger sida om ryggraden. Enligt denna för att vänstersidan var mycket starkare och drog ryggraden sne, i ett försök att hålla emot krampade högersidan. Även jag hade en liten snehet i bäckenet, vilket rätades ut ganska lätt, likaså ryggraden. Då smärtorna återkom konstaterades samma sak igän, dock inte lika kraftigt som förra gången. Jag har under denna tiden funnit det svårt att sitta rakt på hästen om det berode på min eller hästens snehet är ?

Enligt fysoterapeften var min hästes "skador" 3 månarer + gammla och kunde bero på antingen att ryttaren (jag) eller annat så som halkning, gått omkull mm. Men efter att ha tittat på min andra häst och sätt att hon inte var lika dan trodde denne att det snarare varit min häst som gjort att jag fått ont i ryggen och inte tvärt om.

Hur det är med detta vet jag inte, hoppas så klart att det inte är mitt fel och vet om att hästen har gått omkull i hagen några gånger i vintras, då problemen började för oss båda. Ska nu ändra skoningen, sula + bättre överrulling fram och grepp bak och försöka bygga oss raka igän. Hoppas hoppas.

Detta har varit omständigt och jobbigt för oss båda men nu känns det som vi är på rätt väg. Jag vet att ledbehandlingarna mycket väl kan ha samband med det sista som fysoterapeften åtgärdade och tänker att man kanske skulle börjat någon annan stans så det inte hade behövt ta denna tiden och gå så långt men men, det känar ju inte något till att tänka. Nu är man en erfarenhet rikare och vet till nästa gång ;)
 
känner igen det där problemet, min häst har haft snett becken, men det är åtgärdat för ca ½ år sen. men nu känns det som jag inte kan sitta rakt på honom.

är själv sned, ena benet är/har varit längre än det andra, och därför är jag sned i beckenet, och olika musklad i ryggen. jag sitter och viker mig i hö sida, och trampar mer mycket mer i den stigbygeln, men trots all tyngd i stigbygeln glider ändå sadeln åt vänster.

mycket frustrerande, men som tur är har inte min häst tagit så mycket skada (vad jag vet) utan har bara en aning svårare för hö varv.

vi avaktar och ser om vi kan få ut en fysioterapeut som behandlar både människa och häst, men annars får det bli bara jag som blir behandlad, då det troligen är jag som orsakar problemen..

kort sagt, jag vet hur det känns :( hoppas det ordnar sig för dig och din häst..
 
Visst är det jobbigt när det inte är rakt :(

Satt i alla fall rakt i en sadel som var på en jämn bock i falsterbo :D det kändes riktigt bra!
Kan alltså sitta rak!!! skönt att veta...
Gäller bara att få till det med hästen :crazy:

Hoppas du får rätt på dina problem, men det är skönt att veta att man inte är ensam ;)
 
Vet att det är långt :crazy: Men fins det ingen mer som läst och kan komentera :bow: På vad som, samband, liknade händelse, vad att tänka på mm :bump:
 
Oj, jag känner igen mycket av det du skriver. Har också en häst som jag upplever som sned. Veterinärerna hittar dock bara ledinflammationer och det är han nu behandlad för två gånger. Har haft honom hos massörer och en osteopat men jag tycker inte riktigt att jag har fått den hjälp jag behöver för honom. Hade planer på att hitta ytterligare en kiropraktor som kunde titta på honom samt en sadelutprovare som kunde provat ut en ny sadel till honom. Allt detta kom dock av sig lite i våras när han såg till att skaffa sig en allvarlig senskada också. :crazy:

Jag tycker att det verkar som om du är på rätt spår med din häst nu. En sak som jag har märkt med min häst är att han blir mindre sned om han får röra sig mycket i kuperad terräng. Det verkar som om han då tvingas att mjuka upp hela kroppen. Tvärtom blir det för oss om vi bara (så som veterinärerna rekommenderar) skrittar rakt fram på plant underlag, då kommer spänningarna och han blir stel som en planka och känns sned och konstig igen. jag har därför "fuskat" lite under de senaste igångsättningarna och promenerat (lite klättring blir det :o) med honom i skogen trots att veterinären vill att han skall gå på plant underlag. Ett annat tips som jag kan ge är att tömköra. Det är kanonbra för att se hur hästen rör sig. Man märker direkt om den rör sig snett eller är stel i en sida. Vid tömkörning kan man ju dessutom utesluta sadelns och ryttarens inverkan vilket kan vara bra.

Skulle gärna vilja veta vad för kiropraktorer och liknande du har varit i kontakt med. PM:a gärna om du har tips på någon som är bra!

Lycka till med din häst i fortsättningen!
 
Sneda klubben! :D
Jag och min häst går båda i behandling.
Hästen sedan maj 2003 hos fysioterapeut och jag sedan samma tid hos osteopat.

Vi har det dock än krångligare. Min häst gick omkull (innan hon var min) nångång runt -99 och har varit rejält sned ända tills jag av en händelse fick hjälp av denna fysioterapeuten maj 2003. Då var hon så duktigt roterad i bäckenet att vi fick 2 mån rehab-träning då jag endast fick skritta uppsuttet 2 dagar i veckan, plus promenad för hand och tömkörning. Sadeln visade sig vara så sned att den bara var att slänga! Tyvärr en sadel av skitkvalitet som inte pallat hålla emot hennes snedhet alls, tom bommen var sned. :mad:
Jag gick i samma veva till min osteopat för första gången.
Jag var bara pyttepyttelite sned i mitt bäcken men ehrm maaassa andra problem, har själv en nackskada som gett mig spänningar i rygg, länd, runt revben, i höfter m.m.
Inte helt oväntat så hade min häst väldigt ont i nacken själv :crazy:

Sedan dess har hästen gått i regelbunden behandling, fått en ny expertutprovad sadel och jag har inte bara lagt om min syn på hur jag ska rida utan också gått hos min osteopat med ett uppehåll i vintras -dumt nog. För det är MASSA skit i min kropp, osteopaten förfärades över min höga smärttröskel :angel: :o och skällde på mig som inte kommit på länge.


I dag, efter dryga året av beh för hästen så börjar hon stabilisera sig! :love: Hon var vid senaste behandlingen helt jämn i bäckenet, kliver själv bättre under sig med bakbenen, börjar få lite mer överlinje och blir starkare bak. Tyvärr är det nästan varje gång nåt ont i hennes nacke -men det är ju mitt fel. Ju bättre jag mår i min nacke desto bättre mår hennes.
Jag har lagt om mitt sätt att rida, förr när min häst hade ont hängde hon mycket i mig och jag var själv väldigt hård i handen, vi satt helt enkelt och drog i varandra. Då fick jag ont i min nacke och axlar och mitt ont gav henne mer ont... :crazy: Idag efter en hel del sitsträning och självrannsakan försöker jag att skrittvärma upp med ett mjukt, lätt stöd på handen i öppna, skänkelvikningar osv tills hon själv börjar suga på tygeln, trampar under sig och samlar sig ENBART för min sits och skänklar. Kan låta självklart men jag har ridit med för mkt hand lääänge och då enbart fått en fusk-krull-eftergift med hela hästen i handen.
Jag låter BLI att trava om hon inte arbetar rätt i skritten, för när hon inte är korrekt mellan hjälperna och trampar på bakifrån så spriiinger hon ifrån mig och det blir dragkamp och alla får ont. Grymt tålamodskrävande men den som väntar på nåt gott ;) Hästen har aldrig varit såhär känslig och sugit så härligt på bettet med det där perfekta stödet :love:


Det är knepigt när man är två problembarn båda två :p
När jag har ont ger jag henne ont, när hon har ont får jag ont...


Men det var intressant att läsa om er "skadehistoria", kände igen så mycket. Det är SVÅRT att upptäcka snedhet själv om man inte lärt sig tänka eller se på det viset. Mina tränare sa bara att hästen var lat eller dum eller fuskade, när hon gick på 3 spår i galoppen :crazy:
Min har också behandlats på klinik men detta mellan fysioterapeutbehandlingarna. Vet ej om det var en hälta som funnits länge eller en överbelastning pga nyomändrad kropp.

Hur som helst, det är lite av en kick att få upp ögonen och att SJÄLV känna skillnaden både i sin egna kropp och hos sin häst och inse vikten av raka och jämna kroppar för att må bra. :bow:
 
Känns igen en del... Har reklamerat min sadel för den var så sned. Har ibland kortat höger stigläder 2 hål för att känna mig rak, men det såg inte rakt ut. Hade tur och får snart en ny sadel :love:
Men vet inte om jag hade suttit sadeln sned (mycket möjligt, men så kan man inte framställa det när man gick och klagade hos affären ;) ) eller om den var sned från början. Det blev iaf värre och värre.
Nu rider jag barbacka och det känns mycket bättre! Tror hästen märker rakheten också, han har aldrig gått såhär bra :love: Jag vet att jag måste kolla upp mig innan jag börjar rida i den nya sadeln. Kan aldrig riktigt komma ner på vänster sittben. Det är lite felställt det benet, vet ej om spec träning hjälper lr om jag också måste fixa bäckenet. Är en kiropraktor bra? Jag tänkte börja på en idrottsskadeklinik för jag måste ändå ha nya inlägg i skorna nu...
Hästen hade iaf inte fått några men när equiterapeuten kollade senast, men snart dags för ny koll...
Finns det några hemsidor för... vad-det-nu-heter... såna som kollar häst och ryttare samtidigt?
 
Om jag var du skulle jag gå till en osteopat och inte en kiropraktor. Det sagt från en som själv varit hos båda och som själv har en nackskada och provat en hel del :crazy:

Sedan tycker jag du gör rätt i att kolla upp både dig och hästen innan du köper en ny sadel (när var senaste ETbesöket?), så blir allt helt rätt från början! :) Lycka till.
 
Får man fråga vad skillnaden mellan osteopat och kiroprakotor är :confused: Kiroprakotor vet jag väl ganska bra hur de arbetar men..
Jo, det var ett tag sen med E-terapeut, 1 år eller så... Men jag vet att han kan vara knepig att få hjälp av på sommaren, min kompis fick åka 30 mil med pållen :eek: Så tänkte avvakta till mitten på augusti lr så.. Har inte fått den nya sadeln än heller.
 
Det där med att inte riktigt sitta jämt känner jag igen... Hur jag än satte mig så hamnade benen inte lika (vred ut ena tån). Om det berodde på mig eller hästen eller sadlen vet jag inte :crazy: Men nu när jag rider (också barbacka) blir det bättre, fast att hästen inte är riktigt rak än (ojämt musklad)så finns det i alla fall inget extra att balansera rätt och rakt!
För mitt ryggont fungerade kiropraktorn bra då det släppte vid behandling av snett bäcken, krampade muskler mm. Men det kom tillbaka och det förmodligen pga snebelasting så där är kanske en sjukgymnast eller liknande bättre så att man "lär sig rätt igen" Eller om det beror på hästen, få den rak :idea:

Vet inget om dubbelkollare men hade också gärna velat veta mer ;)
 
Det verkar som att det handlar mycket om att ha hela kroppen i balans för att det ska fungera. Om det brister någonstans så verkar det bli som en kedjereaktion där hästen/en själv börjar kompensera och då får belastnings skador, ojämnheter, spännigar och allmäna smärtor. :idea:

Och för att bryta det och bli "balanserad" igen måste man hitta ursprungs problemet och åtgärda det, vilket jag nu hoppas jag har gjort :bow:

Men det är nog en lång väg att gå för att komma dit igen igen :smirk: och osymetrin och ojämnheten är lite svår att leva med ibland. Men här finns inga genvägar i livet, utan en stabil och bra grund kan man ända inte nå några varaktiga toppar :idea: och man vill ju ha en häst som är frisk och inte en som kanske fungerar och presterar bra men "går sönder" med jämna mellanrum!
 

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 565
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 811
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 633
Senast: Sirap
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 795
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp