Äng - rätt att promenera?

Sv: Äng - rätt att promenera?

Dom kunde inte stoppa det DÅ i alla fall enligt kommunen..sen vet jag ej varför då jag inte jobbar inom kommunen.

jag vet inte om ni missuppfattade mig nu?
Om man inte förstör får man rida..jag skrev ju precis ut vad lagen sa??
Inget konstigt med det..taget direkt från sidan om lagen för allemansrätten..
Jag har själv 25 ha där det mesta är åkermark men märker aldrig av något negativt om man rider i kanten på stubbåkern faktiskt.hade väl varit skillnad om det var en ridskola eller dylikt som red med massor av hästar varje dag.Om man rider på stubbåker eller mark som står i träda så gissar jag att man är så smart så man rider i kanten om man intem kollat upp med markägaren..TS skrev att dom inte lämnar avtryck..
hade faktiskt själv ett fall där några kompisar red över mark som stod i träda och inte fick varken odlas eller användas av markägaren pga eu bidrag,dom kunde inte stoppa någon från att rida där då marken inte var använd till något.Så det beror väl på helt enkelt.

Men vem avgör om man förstör!? Det är ju då helt lämnat till var och en, och med den okunskap som råder kan det ju bli hur som helst. Och de flesta är ju inte ute efter att rida i kanten utan på åkern. Och om det syns spår efter en häst som passerat tidigare så blir det väldigt ofta "ridled".

Kicki :laugh:

Håller helt med, det är ju exakt så. Man legaliserar inför sig själv sitt handlande, både för att man inte vet bättre och för att det ligger i ens eget intresse.

Detta var ju ganska många år sedan.
Dom som har stubbåkrar här runt mig har inga problem med ridning på dom men det är nog olika beroende på vad dom används till och hur mycket.Är i princip bara jag och mina två inhyrningar som rider runt mig och det är ju inte så mycket.
Får väl kolla med ägaren vad denne tycker och vad som odlas där.

Stubbåker kan ju mycket väl vara insådd. OM den är det kan det bli rätt drygt att ersätta markägaren för det ridningen förstört.

Då har ni ju uppenbarligen ett samförstånd om vad som gäller. Men i övrigt så skall stubbåker betraktas som odling!

Och även om det var många år sedan så gällde samma sak då som nu.

*KL*

Att man inte får rida på odlad "lös" mark kan man ju förstå, men man har egentligen inte lov att rida på någon ängsmark utan lov?
Stubbåkrar vet jag brukar vara okej på hösten tex (kanske inte alltid) men hur är det med tex hagmark eller höäng? Inte alls tillåtet heller utan tillstånd?
Hur är det med parkeringar utanför kommunägt område eller tex kyrka eller annat? Om det inte står parkerade bilar? Nyfiken!
Cykelväg är också förbjuden egentligen?

SJÄLVKLART rider man inte på "höäng"! Det är ju för bövelen odlad mark.

Samma sak med "äng". I 9 fall av 10 är det ju odlad vall, d v s samma sak som att rida bland havren. Men om någon tar hö och hästen skiter på vallen är det ju mindre roligt, förstör rätt mycket.

Ängsmark är känslig, särskillt om det är lite fuktigt, även om man rider i kanten (t.ex) och tar det lugnt så trampas den lätt sönder och regnar det sedan på det blir det lerigt. Som att rida på en blöt stig i skogen - inte så väldans bra för marken...

Vare sig marken är lös eller inte så ska det ju inte ridas där och ´som Lovisaleonora_ säger, så är ju en "höäng" åxå odalad mark, det växer ju på den, förstår inte hur du tänker här!? Samt att de flesta stubbåkrar är ju odlad mark, det är ju inte förän till våren grödan ger sig tillkänna, och då är det ju lagom kul att det är trampat runt! Tror inte att gemene man förstår det här riktigt.

Ingen utomstående har ju någon som helst inblick i vad som pågår på mina marker, och har inget kunnande heller.

det där är nog olika, i mitt område finns inte en enda stubbåker som odlas på. det plöjs vår eller höst och sås.

ts; fråga den som bor där om lov.:)

Så blir det ju om man bara odlar spannmål t.ex. men har man även vallodling så växlar man marken. Därför sår man ju in för att få en förstaårs vall nästa säsong.

Med höäng menar jag en äng som det tas hö på, men som inte håller på att växa upp, dvs på vintern tex. Vi rider INTE på några ängar nu, då vi inte vet om det är tillåtet, däremot har man alltid hört innan (som då kanske inte är sant) att stubbåkrar brukar vara okej när dom är slagna.
Vi har fått tillåtelse att rida på en stubbåker, men är väldigt blött där nu, så är lite oroliga att den blivit för trampad, har som sagt fått tillåtelse, men man vill ju inte göra skada på annans mark. Ska kanske undvika att gå där..

Senast ändrad:

Om de bruar marken är den ju självfalle off liimits. Man får inte rida på odlad mark. Man får inte rida på klippa gräsmattor, i planteringar, i trädgårdar, på cykelbanor eller gångbanor.

Att rida på odlad mark innebär att man kan ställas till svar för de skador man orsakat, det kan bli dyrt.

jOm man rider på stubbåker eller mark som står i träda så gissar jag att man är så smart så man rider i kanten om man intem kollat upp med markägaren.
Och rider man i kanten så kan man förstöra dikeskanterna...

Man kan bli förtvivlad när man läser om en del ryttares syn när det gäller att rida på odlad mark i hagar och ängar. När man lagt ner arbete och ett antal tusenlappar på vallfrö så förstår jag ilskna bönder när de ser någon rida så att allt arbete är förgäves. Att sedan hästägarna klagar på jord och mögel i ensilaget som de kanske själva varit med om att förorsaka genom sin ridning gör ju inte saken bättre.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Bråkande hundar
  • Tuggbensfavoriter

Hästrelaterat

Tillbaka