Äng - rätt att promenera?

F

feliand

Jag brukar gå med min lille shettis i grimma och grimskaft förbi en äng/åker/hage(?) (vet inte vilken kategori den passar i, haha. Vi kallar det en äng.) Har jag rätt att galoppera med han på ängen när jag går där förbi? Ängen är inte inhägnad utan är öppen mot vägen. Närmsta hus ligger på andra sidan vägen, men på samma sida några hundra meter bort. Vi gör ju själklart inga spår efter oss om vi är där, och skulle han bajsa plcokar jag ju upp det. Men är det förbjudet enligt lag för mig att rasta honom där? Jag menar, jag stör ju ingen och förstör inget. Eller gäller inte allemansrätten så länge man har ett djur med sig? Svara gärna så fort ni kan :)
/ felicia

Sv: Äng - rätt att promenera?

Börja med att tala med markägaren!
Oavsett vilken rätt du har tack vare allemansrätten, så är det trevligare för båda parter om man är överens. Tycker du inte?

Allemansrätten inkluderar ridning, men inte villkorslöst, fr a inte när det gäller öppna fält av något slag.

Vad menar du med rasta?

LIA

Jo, grejen är den att jag inte har någon aning om vem markägaren är.
Rasta menar jag med att jag brukar vara ute och gå med honom på vägen där jag går förbi ängen. Han behöver springa av sig men vill inte galoppera med han på vägen med risk för fartdårar (ja, på just den vägen finns det en hel del). Så jag menar inte ha en hel träning där som om det vore en paddock, utan när jag går där förbi kunna vika in på ängen och låta han galoppera ett varv på den eller så. Men samtidigt vill man ju inte ha markägaren efter sig om det nu skulle visa sig att det var olagligt.
/felicia

Varför inte börja med att fråga de som bor i huset om det är de som äger marken eller om de vet vem som gör det? Vet du inte ens om det är en åker eller äng så rekommenderar jag dig att låta bli att rasta honom där. Allemansrätten tillåter att man passerar hagar mm, men man får inte släppa hästar/ponnyer på odlad mark eller i andras hagar utan tillstånd!

Varför inte börja med att fråga de som bor i huset om det är de som äger marken eller om de vet vem som gör det? Vet du inte ens om det är en åker eller äng så rekommenderar jag dig att låta bli att rasta honom där. Allemansrätten tillåter att man passerar hagar mm, men man får inte släppa hästar/ponnyer på odlad mark eller i andras hagar utan tillstånd!

jag släpper honom inte, utan springer med honom på ängen istället för på vägen i samma riktning som vägen går, fast på ängen för att inte få möte va bil.

Fråga dig fram i området så kan du ju med lätthet få veta vem markägaren är, sedan är det bara att be snällt om lov att få vara på dennes mark. Det är otroligt mkt man har att vinna på att bara vara vänlig och fråga ödmjukt om lov :)

Om marken är fuktig och pållen galopperar, riskerar du/ni att förstöra där ni/hästen springer. Våt äng är känslig mark, rejäla avtryck och risk att det blir en lerig stig...
Hör dig för i området och försök hitta markägaren. När du finner denne, förklarar du vad du vill göra och ber om lov att göra det.

Ring kommunen och kolla om de vet, annars finns ju lantmäteriet som har koll på sådant.

*kl*
Om det inte är odlat på ängen så ska det inte vara några problem lagligt sett.
Tex stubbåker är inga problem och inte heller mark som står i träda.Kommunen vet både vem markägaren är och om du får rida där.

*kl*
Tex stubbåker är inga problem och inte heller mark som står i träda.Kommunen vet både vem markägaren är och om du får rida där.

Det finns folk som oldar på stubbåker också, bla en på Buke, vet inte namnet.
Fråga alltid först!

Ang marken - ta lantmäteriet

*kl*

På det som ser ut som stubbåkrar odlas det oftast, antingen att det är insått så att det tas hö där nästa år eller något annat.

Till Ts
Du får inte vara på odlad mark, all äng, åker och hage är odlad mark så du får inte låta din häst galoppera eller ens gå över marken där.

Du får hålla dej till vägarna som finns.

Håller med dom andra .. leta reda på markägaren och fråga.

Där jag bor har vi haft många diskusitoner om hur och var man får rida. Jag anser att man frågar alla markägare, förklarar och vad man vill göra på marken samt vad som är okej för ägaren.

Vi har även kommit överrens om att man INTE rider när marken är blöt för då förstör man mycket.. trampas lätt upp. Man förstör ju även ridvägarn då eftersom det lätt blir knöligt att rida på sen.

Blev själv flyförbannad när en red över vår gräsmatta i helgen?! Där jag bor rider vissa lite som dom själva vill.. plockar då aldrig bort bajset från vägen eller annat.. vilket är vääääldigt trist.

Jag frågar alltid, bättre att bygga upp en bra stämmning bland ryttare och markägare.. Vi har en del snälla markägare som flyttat ut sitt staket 3m och gjort en passage som vi kan rida på!!

Leta upp markägaren. Häromkring finns det massor med hästmänniskor som rider på farsans åkrar utan att fråga först och det är han ju inte glad över precis :cool: Jag får "skälla" på dem varje gång jag möter dem och det bidrar inte direkt till god grannsämja :grin:

Allemansrätten ger dig en rättighet att vistas i skog och mark OM och bara OM du inte skadar marken. Med andra ord måste du veta innan om marken till exempel används för odling - för då får du ju inte vara där.

Du måste ta reda på vem som äger marken och ta kontakt med denne för att veta säkert.

Kollade upp det bättre:

Trevlig läsning;)

Fråga markägaren om lov när du arrangerar organiserad eller regelbunden ridning på annans mark. Du måste även anmäla samråd hos Länsstyrelsen om dina ridarrangemang kan medföra påtaglig förändring på naturmiljön, exempelvis skada på marken.

Trycket på allemansrätten när det gäller ridning är stort. Ridsporten ökar snabbt. I dag rider cirka 140 000 personer i Sverige och antalet företag som arrangerar ridning med islandshäst ökar. Det är en väldigt positiv utveckling, men risken för markskador och konflikter med markägare och besökare i friluftsområden ökar.

Välj rätt väg och tålig mark
Det finns en hel del du kan göra som ryttare för att minska risken för markskador och konflikter:

undvik att rida på mjuka stigar och på stigar som vanligtvis används för vandring och motionslöpning. Rid inte heller i markerade eller uppåkta skidspår

undvik att rida över ömtålig mark som exempelvis ängar och hagar, lavmarker och kärrmarker

var extra uppmärksam på vår och höst när det är blött och mjukt i markerna

tänk på att hästens hovar kan skada granarnas rötter. Då kan det bli rotröta i trädet, så att virket förstörs

det är bra att först kontakta markägaren om du tänker rida regelbundet i samma område. Det är bättre än att själv bli kontaktad av markägaren i efterhand
Du får inte rida över tomter, eftersom de som bor i naturnära hus ska kunna känna sig ostörda. Hur stort område som ska räknas som tomt beror på omständigheterna.

Det är risken att störa som är avgörande hur nära huset du kan passera. Några regler om minsta avstånd finns inte.

Också plantering är förbjudet område. Med plantering menas i första hand gräsmattor, plantskolor, parkplanteringar och andra liknande områden. Oavsett risken för markskador är det förbjudet att rida över tomt eller plantering.

Risken för markskada avgör
Allemansrätten sträcker sig inte lika långt för dig som ryttare som för den som tar sig fram till fots i naturen. Detta beror på att ridning kan skada marken.
Du får därför inte rida på områden där det är risk för skada på marken.

Vid upprepad ridning på samma platser kan skaderisken vara så stor att du måste ha markägarens tillstånd att rida. Samma sak gäller vid ridning i större grupper i organiserade former.

Ett område med nyplanterad skog räknas inte som plantering i brottsbalkens mening, men en skogsplantering med späda plantor får ändå betraktas som ”olovlig väg” för ryttaren.

Tillåten ridning på enskild väg
Normalt är det tillåtet att rida på enskilda vägar. Men markägaren kan få rätt att sätta upp en skylt som förbjuder ridning om det orsakar stor skada på vägen.

Det är också möjligt att reglera ridning på en enskild väg med hjälp av lokala trafikföreskrifter i tätbebyggt område. Markägaren har möjlighet att kräva skadestånd om vägen skadas av regelbunden ridning eller travträning.

Lokala förbud på motionsspår och vandringsleder

Motionsspår och vandringsleder är anlagda för vandring och motion till fots. Det finns inget allmänt förbud att rida på motionsspår och vandringsleder.

Men i åtskilliga av Sveriges kommuner är ridning förbjuden i markerade motionsspår och preparerade skidspår med stöd av lokala ordningsföreskrifter. Sådana förbud är ofta skyltade med vägmärket Ridning förbjuden.

Du är själv skyldig att ta reda på vad som gäller. Information om lokala ordningsföreskrifter finns hos kommunen och polisen.

Särskilda regler i nationalparker och naturreservat

I nationalparker och naturreservat gäller särskilda regler som oftast inskränker allemansrätten. I allmänhet är det förbjudet att rida annat än på särskilt markerade stigar eller leder. Det kan också vara ridförbud i hela området.

Vad som gäller framgår av informationsfoldrar och av de anslagstavlor som finns uppsatta vid området. Annars får du upplysningar från kommunen eller länsstyrelsen.

Vad betyder skyltarna?
Ridstigar och ridvägar i naturen kan skyltas på flera sätt:

påbudsmärke betyder att ridning är tillåten endast på den skyltade stigen eller vägen

anvisningsmärke betyder rekommenderad väg. Det är inte förbjudet, men olämpligt, att rida annat än på den markerade stigen

anvisningsmärke med rött snedstreck betyder att ridning är olämplig

förbud mot ridning skyltas med Förbudsmärke Ridning förbjuden

*kl*

Nu är ju inte det så kul heller om man gjort insådd, något som utomstående inte har en aning om. Samt att oavsett så öppnar det upp för andra som tror, iom. att de se någon på en åker att det är fritt fram. Jag rider aldrig på våra åkrar, även om vi ska bryta vallen, alltid är det någon som legaliserar för sig själv iom. det.

Komunen kan inte ge lov att rida på min mark oavsett iom. ovsanstående.

Kicki :laugh:

(vet inte vilken kategori den passar i, haha. Vi kallar det en äng.) Har jag rätt att galoppera med han på ängen när jag går där förbi? Ängen är inte inhägnad utan är öppen mot vägen.
/ felicia

Det är just detta jag menar, de flesta vet inte vad det är för marker de passerar. Och kan därför inte avgöra t.ex. om den är i träda eller odlas.

Kicki :laugh:

Väl talat. Själv hade jag föredragit att ryttare aldrig rider på mark de inte fått tillstånd att rida på. Vad är egentligen en "äng"? För många ryttare är det alla fält som de VILL rida på, och därmed väljer att se som obrukade och fria att beträda.

Inte helt sällan (härnere) är det då vall (vad ska hästen äta när ryttaren ridit ner det, vad ska bonden leva av när ekipaget förstört hans levebröd?), träda (där trädesbidraget riskerar att ryka om man använder marken för ridning regelbundet) eller annan insådd som inte tas hänsyn till.

Ett råd till alla ryttare som faktiskt vill ha någonstans att rida fortsättningvis och som är lite miljömedvetna: FRÅGA markägaren var och om det är OK att rida där du tänkt. Man blir sällan populär när man klättrar sönder backar i skogen, rider ner granplanteringar (det är ju så roligt att galoppera omkring där!) eller drar en repa över den nyinsådda stubbåkern...

jag vet inte om ni missuppfattade mig nu?
Om man inte förstör får man rida..jag skrev ju precis ut vad lagen sa??
Inget konstigt med det..taget direkt från sidan om lagen för allemansrätten..
Jag har själv 25 ha där det mesta är åkermark men märker aldrig av något negativt om man rider i kanten på stubbåkern faktiskt.hade väl varit skillnad om det var en ridskola eller dylikt som red med massor av hästar varje dag.Om man rider på stubbåker eller mark som står i träda så gissar jag att man är så smart så man rider i kanten om man intem kollat upp med markägaren..TS skrev att dom inte lämnar avtryck..
hade faktiskt själv ett fall där några kompisar red över mark som stod i träda och inte fick varken odlas eller användas av markägaren pga eu bidrag,dom kunde inte stoppa någon från att rida där då marken inte var använd till något.Så det beror väl på helt enkelt.

Att korsa marken enstaka gång är OK, att ett par gånger i veckan rida på den är INTE Ok så länge man uppbär trädesbidrag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka