ang pälsfällning...

S

stallharqvie

Jag vet inte om denna tråd kommer hamna rätt men hoppas på de:)

Mitt dilemma är att jag har två ston som skall föla nu 2010, det ena nu inom 3veckor och den andra i maj. Nu är det så att dem har båda som så många andra pållar börjat tappat vinterpälsen och mitt sto som skall föla i mars, har extremt ont och har stora kala fläckar på bogen och halsen. kan förtälla att hon har halsvintertäcke ute på dagarna och inget inne på nätterna. Jag ryktar henne dagligen och använder ryktsten på henne, men hon kliar som bara den i boxen och vi hittar stora tussar av henne på morgonen i boxen. Jag ger henne pelletrerad b-vitamin och hon får kraft grön mineraler och så får hon foderkalk, hon får också lusern(för att öka proteinbehovet) och så får hon lite kraft groov. Har fått tips att ge henne flytande b-vitamin också och överdosera rejält för att hjälpa henne tappa så fort som möjligt. Men hatar att se henne ha så ont:cry: Har pratat med veterinär om b-vitamin spruta men dem tyckte det inte var att rekommendera då hon var så nära fölning. Är det någon som har något tips för vad jag kan göra för att lindra smärta för henne?:confused: Funderade först att raka henne men sen kom jag på att jag vill ju inte att hon har täcken på sig inne på nätterna pga eventuell fölning och då kommer hon ju frysa rejält:( Någon har sagt något om vetegroddsolja, något som har prövat de?

Blev mycket text men hoppas kunna få hjälp:laugh:

Sv: ang pälsfällning...

Tror inte du kan ge henne så mycket nu för att hjälpa till med fällningen, den påbörjades för flera veckor sedan (även om det inte syns) och det man brukar göra är ju att ge extra protein runt nyår för att underlätta fällningen.

Det du kan göra är att se till att hon får tillräckligt med ljus! Optimalt är 16 timmar/dygn. Dvs ha henne inne när det inte är fullt dagsljus och ha ordentligt tänt i stallet (man brukar säga att man ska kunna läsa en tidning i varje vrå av stallet utan problem) och se till att det sammanlagt blir 16 timmars ljus.

Detta praktiseras jättemycket i andra länder (även här) för dom som tex ska ha sina hästar i show kondition tidigt på året, betäcka tidigt osv. Och det FUNKAR, eftersom det är det naturliga sätt hästens kropp styr fällningen.

Så mina tips för att få igång fällning är dels en ordentlig foderstat gärna med extra protein från nyår någongång, samt 16 tim ljus/dygn. Helst ska man ju ha dom under ljus hela vintern men det är det enda jag kan kan komma på kanske kan underlätta nu direkt.... värt att prova iaf.

Sedan brukar jag vara försiktig med ryktningen när dom är besvärade av fällningen. Jag brukar bara raka av dom dagligen med den taggiga sidan av en metallsvettskrapa (försiktigt) för att få bort det lösa sedan "bråkar" jag inte mer med dom om dom är känsliga under fällperioden.

*Kl*

Får hon vitaminer eller vitaminiserat färdigfoder? Miner grön är anpassad för betesgång och har inte spec mkt vitaminer. Så får hon inga vitaminer och bara äter grovfoder och ev spannmål så är det definitivt ide med ett vitaminpreparat. Hon får inte mkt solljus pga täcket, och vitamininnehållet i grovfoder är inte mkt att hurra för såhär års.

Ger du kraftfoder får du räkna på det dock, vitamininnehållet i det.

Finns ingen anledning ge flytande b-vit ovanpå pelleterade b-vitaminen.

Tack för tipsen, skall prova dte där med ljus 16 timmar om dagen och jo hon har en näringsrik foderstat och få enligt den i sig en tillräcklig dos av vitaminer och mineraler...Okej, ja då får jag fortsätta med pelletrerad vitaminer:) Puttar för fler råd och tips om de finns;)

ja alltså jag har kollat henne rejält och kan inte hitta något som tyder på de...

Jag gör som wrangler skriver jag :) Mina hästar kommer in i stallet mellan 16 - 18 beroende på väderlek, och står sedan med lyset på fram till nattfodringen vid 23 - 24. Resultatet blev att det började rasa vinterpäls av bägge två redan i början av februari. Jag har ganska så proteinrikt grovfoder, men har gett B-vitamintillskott sedan i julas ungefär.

Nu är ju inte stoet dräktigt i år men planen är att hon ska betäckas i vår och då vill jag ju att hon ska ha fällt färdigt innan dess. Fördelen har också varit att ingen av hästarna har satt den där monsterpälsen som de annars har om vintern.

Ang borstning så brukar jag undvika ryktsten under värsta fällningen, jag tycker det nöter på pälsen (och huden) mer än vad det hjälper. Dessutom är de ju ofta väldigt känsliga i huden under fällperioderna. En ryktskrapa eller en gummiborste med tunna piggar funkar bra för att "städa bort" det som ligger löst tycker jag.

tack för tipsen, har nu köpt en gummiskrapa och nu så verkar dem vara snart avklarade på denna fällningen:)

knapplån...

eftersom det brukar bli fullt liv när man startar nya trådar så skriver jag i denna... min häst fäller enormt mycket nu... undrar vad som är bäst för hans päls, att stå utan täcke eller med täcke? inne menar jag nu! :) han är täckesklippt, men behöver gå med täcke ute.

Utan. DÅ blir de av med pälsen, kan klia sig och slipper en massa päls endera under täcket, eller som fastnar i fodret. Så helt klart utan om temperaturen i stallet etc medger det =)

Ett annat tips är ju att låta henne gå utan täcke de dagar det inte är någon nederbörd/blåsigt. De flesta hästar brukar faktiskt klara köld väldigt bra. Fryser hon så kan man ju prova att öka hömängden lite.

Personligen tar jag aldrig av täcket på en häst som är van att vara täckad. Mina unghästar/tävlingshästar som är täckade från nostipp till svanstipp har täcke även under fällperioden. Möjligtvis får dom vara utan en liten stund inne, skönt att rulla sig lite. Viktigt bara att man "fäller" dom dagligen på det sätt man finner bäst. Jag använder som sagt en svettskrapa.

Under täcket använder jag alltid ett lycra"sheet" eller ett i ett annat glansigt material (som jag inte kommer på namnet på just nu) så att det aldrig skaver och på dom fastnar ingen päls heller.

Vad gäller "ljusterapin" så funkar den även om man har täcke på dygnet runt. Dock så brukar ju inte dom hästarna ens sätta någon vinterpäls i mitt fall eftersom jag reglerar deras päls året runt.

Mina avelsston går otäckade och där ser jag tydligt att dom som stått under ljus fäller sin päls snabbare och mycket tidigare också.

Liknande trådar

Foder & Strö Har ett halvblodssto som faller ur mer & mer. Just nu ser man tydligt ryggraden, korset & musklernas infästning i bakdelen. Hon ser...
Svar
5
· Visningar
1 411
Senast: wrangler
·
P
Foder & Strö Pållen vi har ska ner i vikt. Lite knöligt tycker jag då vi nu ska ta det lugnt (läs hästvård om massage/låsta bogblad osv). Hon har...
Svar
3
· Visningar
946
Senast: ponnydamen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025