ang o form i galoppen

C

caroline_star

Min häst går i en jättefin form i både skritt oh i trav, men när vi kommer till galoppen så får vi problem. Hon vill aldrig söka sig nedåt. Hon söker sig ned några ggr, men är uppe med huvudet lika fort igen. har ni några bra tips som kan få henne att slappna av och våga söka sig nedåt i galoppen. Hon är ganska så framåt. Hon är 8 år och ett svenskt halvblod :)

vore jättetacksam för all hjälp :bow::bow:

Sv: ang o form i galoppen

Om du vill att den ska gå lågt i galoppen oxå är det sannolikt att den hamnar väldigt mkt på bogarna o har då svårt att fortsätta att galoppera.
Samma sak om man longerar.
Därför bör den inte ridas lika lågt, utan var nöjd med en "normalform" där.

när hästen sen är starkare o klarar av att samla sig lite kan man rida den ngt lägre, men det är betydligt svårare än i trav o knappast eftersträvansvärt.
Kräv inte mer än den klarar av, så har den glädjen kvar.

Försök att vara stadig på handen men inte hård samtidigt som du håller om ordentligt med skänklarna även om hon är mer framåt än i traven. Håll dig på en volt så länge som hon inte hittat formen ordentligt. Galoppera korta sträckor och gör om flera gånger istället.

I galoppen ska man inte eftersträva samma fram och ner som i andra gångarter just av den orsak axel skriver: hästen hamnar på bogarna och tappar balansen.
Dock ska hästen vara längd i överlinjen och söka sig fram och ner en liten bit (så länge man känner rätt "sug" är det godkänt).
När den blir starkare och mer balanserad kan den kan man, om man vill, be om mer fram-ner.
Det viktiga i galoppen är att de sansar sig, länger överlinjen och trivs (till att börja med).

Tack för svaren. Det är inte det att jag söker en låg forn, utan jag vill bara inte att hon ska dra upp huvudet och ha det rätt upp, men jag ska försöka att tänka på vissa saker som ni har skrivit..
tack för svaren :bow:

Ah okej.

Försök, som ansk, sa att bara galoppera väldigt korta sträckor.
Försök att inte samla mer än h*n orkar. Hellre för mycket framåt en än häst som holkar ur överlinjen.
Sen får man stärka dom allt eftersom.

Du måste hamna rakt ovanför hennes tyngdpunkt för att hon skall hitta balansen och våga länga överlinjen längre stund.

Stå i fältsits och var lätt i handen - så kommer det av sig själv.

Hästen höjer halsen när den tappar balansen, det kan bero på brister i balans hos ryttaren eller att ryttaren blockerar den med handen ofta i kombination med spjärn i stigbygeln.

Det är lättare att slappna av i höftleden i fältsits

Senast ändrad av en moderator:

Varför har en häst lättare att hamna på bogarna i galopp än i de andra gångarterna? Är det farten ni anser gör det?

Hm...snarare erfarenhet.
Fast okej inte att hästen hamnar lättare på bogarna, men att den hamnar på bogarna leder till att den tappar balansen så mycket att galoppen blir (felaktigt) fyrtaktig, travblandad eller avbryts. De andra gångarterna "tål" att hästen hamnar på bogarna några steg.

Jag har egentligen aldrig analyserat det bara gått på känslan av att galoppen fungerar det inte i. I skritt och trav kan jag ta att hästarna går på bogarna under korta perioder när jag vill åt något annat t.ex. (alltså några steg), men i galoppen går det inte därför måste det för min del vara så att hästen är väl befäst i längning av överlinjen och "sträckningsberedskap".
Jag använder fram och ner, men inte lika "djupt" som jag kan göra i skritt och trav om jag känner för det (sällsynt på en häst som är välutbildad/välbalanserad).
Min åsikt om det, sedan kanske någon annan har andra tankar om det.

Tänker likadant. men oxå iom att den rullar över på det ena frambenet allena- som är långt fram. det är då det benet som sist lämnar marken till svävmomentet.
Svävet kanske inte ens infinner sig då.
Om den då är för låg o inte samlad så ramlar den ner mellan frambenen o får jättestor belastning på det där frambenet, vilket gör det jättesvårt o t o m skadligt.

Det beror väl mer på att om hästen inte är ordentligt lösgjord så att manken inte kan komma upp trillar den på bogarna vilket gör det mer tydligt i galoppen än i någon annan gångart.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 706
Senast: Ramona
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 347
Senast: shia
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama