Ang. Magnecium

E

Emina

Någon som känner till om "för mycket" magnecium kan ge skador/biverkningar? Om, isåfall vad/vilka.
 
Sv: Ang. Magnecium

Men om överskottet inte är "naturligt" Mg, utan i form av fodertillskott då? Man kan ju köpa 100% rent Mg. Vet att en del ger det till oerhört stressade/nervösa hästar.
 
Sv: Ang. Magnecium

Mg brist kan ev yttra sig som nervositet. Att ett överskott på Mg skulle ha en lugnande effekt finns det inga belägg för. Var gränsen går för vad som är skadligt, om en sådan gräns finns, finns det inte några (vad jag vet) studier gjorda på.
 
Sv: Ang. Magnecium

För mycket magnesium kan medföra för mycket zink i blodet, vilket försämrar blod och levervädena .
 
Sv: Ang. Magnecium

Källa: Någonstans på Dynavenas hemsida tror jag det var.(säkert 2 år sen jag läste det) Hur mycket framgick dock inte. Man får ju hoppas att de fått det från någon foderargonom o inte bara tagit det ur luften men det tror jag inte de har.
 
Sv: Ang. Magnecium

Jag frågade min foderrådgivare exakt denna frågan igårkväll. Hon (foderrådgivare från Krafft) hade diskuterat just denna frågan med en veterinär som jobbar med hästens näringsbehov osv och han hade sagt att ganska stora överskott är ingen fara, minns jag rätt så var upp till 3 gånger så mkt magnesium som behovet okej.

Det som gör att magnesium ofta används som "lugnande" för hästar är att när en häst får i sig för lite magnesium har den inte full kontroll på sina muskler, den kan stå i boxen som på glas, är ofta väldigt tittig och har inte full koll på sin kropp. Det är ju då egentligen en BRIST på magnesium, inte ett behov av överskott..
 
Sv: Ang. Magnecium

*hmhm* Har du läst i dynavenas folder den senaste tiden.. skulle ej tro att den är skiven av en agronom(då jag snart e en färdig sådan..) mycket är bara taget ur luften enligt min mening!
 
Sv: Ang. Magnecium

Så som jag har uppfattat det gör det ej så mkt. Räknade häromdagen foderstater på http://hippocampus.slu.se och jag fick ett ganska stort överskott av magnesium, men det skulle ej göra någonting...
 
Sv: Ang. Magnecium

Instämmer med föregående talare, det ligger inga vetenskapliga fakta bakom mycket av det de skriver på denna sida, så det är knappast ngn agronom. Det finns mkt "sanningar" om foder till hästar som sprids av sk "foderexperter". Det är dock inte alltid som dessa "experter" har ngn egentlig utbildning på området.

/agronom
 
Sv: Ang. Magnecium

Fast jag har varit inne o kollat på nån sida Dynavena har nu och allt de skriver om kalcium, fosfor, selen, järn, koppar, zink, mangan, kobolt, och kalium stämmer ju.(hittade även det om magnesiumet igen) Varför skulle de ljuga om just magnesium då?
Självklart ska man i första hand lita på vad argonomerna säger men i detta fallet litar jag på vad det står om magnesiumet eftersom allt annat stämmer om de andra mineralerna o spårämnena.
 
Sv: Ang. Magnecium

Har inte påstått att de ljuger om magnesium, bara att jag ej riktigt förstår var de fått alla sina uppgifter från i broschyren. En i mitt stall säljer detta foder(veterinär student) och hon håller med om att mkt de skriver har de ej riktiga belägg för... (undrar om de utfört ngr vetenskapliga försök med signifikansnivå 95% ???)

Jaja, jag har faktiskt köpt ett Dynavena-foder av henne nu som ska vara bra till kolikhästar. (ska ge en gång i veckan enligt anvisningar) I broshyren står det dock inget om att det ska vara bra för magen, utan bara att det ska vara avkopplande och uppfriskande ;) *hehe* nu kommer mitt fullblod att få åka på SPA varje fredag eftermiddag *s* Det står att han även kommer få kortare, tätare och blankare päls så jag ej behöver klippa honom lika ofta... *gaaaaah* mitt fullblod kommer omvandlas till en Engelsk nakenhäst! ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
935
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
395
Senast: Elo
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 687
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 686
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp