ang lucern och svällning..

Shimzy

Trådstartare
visst är det så att alla lucern pellets inte måste svälla?

men hur är det med "danske lucern piller" står inget på påsen så då borde det inte vara så va?

Sv: ang lucern och svällning..

Tror att det är olika från fabrikat till fabrikat. Kraffts sväller väldigt mycket men tar lång tid, medan Kvarnbys nästan inte sväller alls när man lägger det i vatten. Jag har också haft en holländska sort som inte varken svällde eller blev ens mjuk efter tio timmar i blöt, såg likadan ut och var lika hårda.

Danske lucernpiller är som små pellets, o behöver inte blötas ner alls.
Jag ger min shettis danske lucernpiller, o han gillar det skarpt för då kan han tugga o det tar något längre tid för honom, märkte jag men det är bara bra, tycker jag! Förut gav jag honom Krafft lusernpellets, som jag blötte ner o han tryckte ner mulen i krubban o åt upp allt väldigt fort. Han måste lära sig att äta lugnt o inte ska ha för bråttom.

Han lär sig äta långsammare, pga magen. Tycker att danske lucernpiller är kanon o priset är inte så högt. Jag betalar för en 20 eller 25kg för 112kr. Billigt o bra! Han gillar det skarpt, som sagt.

Jag har lagt mina danska pellets (ej med melass) i blöt. De sa att jag skulle göra det i affären men jag undrar om det behövs. Det tar ett par min efter det att jag har hällt på vattnet sedan är allt mjukt och ganska äckligt. Lyckligtvis tycker inte hästen det. Men jag kanske kan prova att ge henne det torrt? Som det är nu äter hon upp det på kort tid.

Två av mina hästar fick kolik då jag fodrade med torr Lucern. Reagerade på knappt 1/4kg pellets. Använder Kvarnby och danska lucernet. Skulle aldrig chansa ge torrt igen!
Sista kolikanfallet en av hästarna fick trodde jag han skulle slå ihjäl sig, såsom han kastade sig runt i boxen på rygg :eek:
Nu får de Kraffts Hackstrå.

Viken av sorterna gav kolik? Min häst har haft fång så jag vill inte ge hackat strå för mkt. Det är ju melass i den.

Min gamling fick också svår kolikav oblött lucern.

jag gav alltid blött innan men nu gillar han inte klabbat längre :(
och så fick jag höra att en av sorteran inte behöver blötas..men vilken?
om man ger ihop med blöt betfor och blöt korn borde det väl inte vara så farligt?

Det ÄR detta lusernpellets som jag oxå ger min shettis. Dangroent Lucernpiller. Dom i affären sa ju till mig att man inte behöver blöta ner det alls...Men jag brukar ju ge honom betfor så då ligger det ju lite vatten över lucern o det sväller väldigt fort. Ska nog prova i blöta ner det, men det tar väldigt snabbt innan lucern blir klibbigt :D Shettisen FULLKOMLIGT älskar lucernpiller! Njae, han älskar ju MAT, den galningen.

Varför ger du inte hack istället? Mer naturligt för hästarna, längre tuggtid och ingen risk för foderstrupsförstoppning eller kolik... Det finns en utan melass, med olja.

Mina hästar vägrar äta uppblötta pellets och det kan jag förstå, ser ut som betong. :crazy:

Menar du Green Power? dom har 10% melass, såg jag nu på gamla säcken.

Jag tycker man ska blöta. Det sväller ju väldigt mycket.

Det står inte något om blötning på nån av våra säckar tror jag (danske, och mustang) men när man ser hur mycket det sväller så känns det helt klar bäst :crazy:

Varför ger du inte hack istället? Mer naturligt för hästarna, längre tuggtid och ingen risk för foderstrupsförstoppning eller kolik... Det finns en utan melass, med olja.

Mina hästar vägrar äta uppblötta pellets och det kan jag förstå, ser ut som betong. :crazy:

Lusernhack UTAN melass? Vart finns det o köpa? Vilken sorts är det?
Ger mina hästar lusernhack nu när dom står inne vid dåligt väder (shettisen o travmärren med fölet vid sidan) o dom ÄLSKAR detta. Shettisen har tröttnat på lusernPELLETSEN :angel:

Dom får Green Power lusernhack med 10% melass i. Märren vill ha lite "gott" i. Annars är hon ganska kräsen av sej.

Senast ändrad av en moderator:

Var kan man köpa det?

Nu blir jag ju jätteosäker:o ... men har för mig att jag sett utan melass.. eller om det kanske bara var mindre melass:confused: För jag stod nämligen och kikade på det sist jag var och köpte lusern, jag kör på den vanliga gulgröna förpackningen men bredvid dom stod nån som var nåt åt ljusgråblå gul
Måste åka till butiken bara för att kolla upp känner jag:p

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 060
Senast: Cactus
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 557
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 724
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Det är så att jag har ett helt gäng med mediciner, det är en fullkomlig djungel med alla tabletter och tider och påsar. För ett par...
Svar
11
· Visningar
1 991
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31