Ang lämna valp med vuxen hund

T

Trinna

Om man skaffar sig en valp och redan har en vuxen hund - anser ni att det är skillnad när det gäller att lämna den ensam?
Alltså, tycker ni att man kan lämna valpen ensam tidigare / längre om den har en hundkompis hemma?
I så fall - hur länge tycker ni att det är rimligt att lämna en 4månaders valp hemma med den vuxna hunden?
Detta givetvis om valpen känner sig trygg i hemmet och man har tränat den att vara ensam och det gått bra.
Bara lite nyfiken:p

Sv: Ang lämna valp med vuxen hund

Så gjorde vi med Kerstin när hon började känna sig hemma och trygg med Ester. Inga långa stunder, det lämnas de sällan öht, men vi hade inte dåligt samvete över att lämna hundarna 2-3 timmar själva. Och vi har aldrig märkt att Kerstin skulle ha varit orolig heller. Mer orolig om Ester inte är inne, även om människofamiljen är det.
Det har vi dessvärre varit dåliga på att öva - ensamhet utan hundkompis.

Ja tyvärr är det lätt att det inte blir av att träna vovvarna att vara hemma ensamma utan varann. Men hur gammal var valpen när ni kände att de kunde vara själva i 2-3 timmar?

Vet inte helt säkert. I början hade vi dem hos en granne om vi var borta. Fast där var de i hundflock och inte hela tiden med människosällskap. Hon var nog drygt 4 månader när vi började lämna dem när vi åkte till affären (det tar iallafall 2 timmar inkl resväg). Fick valpen när hon var 8 veckor så hon hade då bott här mer än 2 månader när vi lämnade dem. Hon och vår äldre tik har hela tiden varit mycket bra kompisar och den gamla är en trygg mamma.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 570
Senast: Otherside
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 231
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka