ang. hästpass.

K

knoppan

Onsäker på om jag lägger tråden på rätt ställe, men skit samma.
Jag har några frågor jag hoppas ni kan hjälpa mig med:

När (datum) måste jag ha fixat pass till hästarna?
Gäller det även hästar som aldrig åker någonstans?
Vart vänder jag mig och hur går det till?
Kostnad?

Hoppas det finns nå´n som kan hjälpa mig.

Sv: ang. hästpass.

jag kan inte svara på allt eftersom hin hade pass när jag köpte henne. 1 januari 2005 har jag hört. alla hästar måste ha det eftersom de annars inte får slaktas.
jag har fått en bra förklaring på hela faderullan, men kommer inte ihåg allt nu...

För det första finns det ungefär 100 trådar om hästpass här.

Hur du ska göra och vad det kostar beror på vilken ras det är. Gå in på den rasföreningens hemsida som det gäller. De flesta har info om det på hemsidan eller vem du ska kontakta.

Och ja, det gäller även hästar som aldrig ska åka någonstans. Meningen är att ALLA hästar ska ha ett pass.

Oj då!
Säkrast att lusläsa samtliga trådar och inlägg här på Buke i fortsättningen. Ber så hemskt mycket om ursäkt lilla shettis-hanna :mad: .

Senast ändrad av en moderator:

Alla hästar i Sverige ska ha hästpass innan 2005 års utgång (alltså 2005-12-31 är sista datum då det måste vara utskrivet).
Har du inga papper på hästen registrerar du lämpligen hästen utan härstamning (detta blir helt klart billigast för annars måste mor o far vara registrerade o DNA-typade), stor häst registreras hos Svenska Hästavelsförbundet (tror att ponnier också kan registreras där vid okänd härstamning), i annat fall registreras ponny i Avelsföreningen Svensk Ridponny även om den har okänd härstamning! Hästen sätts då som övrig blandras el liknande... Vet du rasen kan du vända dig till det förbundet...
Ett "grund-pass" hos SH (Svenska Hästavelsförbundet) eller ASRP (Avelsföreningen Svensk Ridponny) kostar 400 kr + porto o postförskott, då skriver man alla uppgifter som okända; såsom härstamning, uppfödare mm.
Innan du skickar in papperena någonstans ska du först och främst ta ut en ID-kontrollant, lista finns på SH:s hemsida så du kan hitta den som finns närmast dig, ta då en som chipmärker samtidigt. Priserna varierar, men någonstans mellan 200-300 kr per häst (minst) + resa får du nog räkna med.
När ID-kontroll och chipmärkning är klart måste du ha ett åldersintyg enligt tänder utfärdat av veterinär. Detta är inte så dyrt, men bara att veterinären kommer ut kostar ju en slant så en god ide är att göra det i samband med ett annat veterinärbesök - t ex vaccinering...
När du har allt detta fyller du i blanketten till det rasförbund du valt att vända dig till. bifogar allt du fått och skickar in det!
Det är en god ide att börja redan nu! Dels kan du ju sprida ut kostnaderna lite, för du måste ju inte göra allt på en gång, och dels kommer det att bli överbelastning på rasförbunden mot slutet av 2005 eftersom många väntar till sista minuten!

Lycka till!!

På dessa hemsidor hittar du mer info samt blanketter att skriva ut för ansökan om hästpass!
SH:s hemsida www.svehast.se
ASRP:s www.asrp.nu

Senast ändrad av en moderator:

Nej det behöver du inte men använd sökfunktionen så underlättar det.
Gå in under hästverksamhet så hittar du flera trådar om ämnet hästpass (där tråden ska ligga för övrigt)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
223
Senast: MiaMia
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 927
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama