Ang. försäkring utomlands

S

sweet_extraa

Vet ej riktigt vart jag skall lägga den här så jag ber någon vänlig moderat flytta den i annat fall.

Jag har funderat på det här med att försäkra hästar utomlands. Har för mig att det fanns en tråd om det förut. Är det någon som har gjort det eller har sina hästar i försäkrings bolag utomlands?

Vad tjänade ni på det och varför har ni det?
Satt och disskuterade det här med en tjej som ridit i samma lag som jag och hon pratade på att byta till tyskland pga. att det skulle bli billigare. Känns lite långsökt.. hur blir det vid ev skador osv.?

Snälla någon som vill hjälpa en ganska intresserad med vilsen jag :D

Sv: Ang. försäkring utomlands

De flesta utländska försäkringar som är billiga, täcker inte samma saker som våra svenska gör. Tror att det bara är Norge som har direkt jämför bara försäkringstyper med Sverige. Så man bör vara väldigt klar över vilket försäkringsskydd man vill ha på sin häst. Plus att man bör vara bra på språk för att på ett säkert sätt kunna tolka reglerna. Det kan vara nog så svårt med de som är på svenska och garanterat inte enklare på ett främmande språk.

Har mycket svårt att tänka mig att det skulle bli billigare att försäkra i Tyskland. Där har i princip ingen sina hästar försäkrade, just för att det är så dyrt. Veterinärvårdsförsäkring existerar knappt. Har de en försäkring så är det isf liv, fast det är som sagt sällsynt.

Den enda försäkring som alla har är en ansvarsförsäkring, dvs den täcker för de skador som hästen orsakat. Dessa försäkringar är inte speciellt dyra men täcker som sagt ingen skada på hästen.

jo det var det jag funderade på också. För mig var det en självklarhet att försäkra hästen som jag fick hem idag i samma svenska bolag som jag alltid haft. Men förstår ju att hon funderat..
men tack för alla kloka svar. fick lite mer vatten på min kvarn :D

Liknande trådar

Kropp & Själ För 11år sedan flyttade jag hemifrån, alldeles förtidigt men ändå i sista stund. Min mamma var iskall och ständigt på jobbet, hade...
Svar
18
· Visningar
1 759
Senast: MalinJ
·
Äldre Nu behöver jag lite input innan känslorna tar över förnuftet. I slutet på oktober ville en nära vän skiljas från sin sambo. Problemet...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 359
Senast: ginnies
·
Ekonomi & Juridik Har lite funderingar kring stallskötsel och ansvaret att se till allt funkar och att hästarna mår bra. Lite bakgrund till min...
Svar
2
· Visningar
1 357
Senast: Skruttan
·
S
Hästmänniskan hur kommer det sig att hästen man ääälskar, kanske har offrat massor för , helt plötsligt bara blir en vara man ska ha ut så mycket som...
2
Svar
31
· Visningar
3 598
Senast: Goat lover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar