Ang foderstatsprogram, pålitliga?

B

Borka2008

Har provat två webb baserade program för att beräkna foderstat.
Undrar hur pålitliga de är? Jo, jag förstår att man sedan även måste använda sina fem egna sinnen för att kunna avgöra om det funegrar eller ej.

Men dessa två program ger mig två helt olika svar.:confused:
Och jag har dubbel kollat att jag skrivit in exakt samma värden. Men ändå?!

Det ena säger att det är helt tillräckligt med endast mitt grovfoder och det andra varnar för lågt protein värde. Lägger jag då till 1,3 kg lusern på det ena programmet + 60 g mineral blå får jag bra på allt förutomt att det är något högt ca värde.(men inget skadligt)
Det andra programmet frågar mig om jag verkligen behöver ge mineraltillskottet.

Vad ska man lita på?:confused:

Sv: Ang foderstatsprogram, pålitliga?

Det är många som förlitar sig på programmen och får felaktiga foderstater. Så ja, om man ska använda såna program bör man kunna grunderna, så att man kan kontrollera värdena själv. Det är bra som hjälpmedel, men är ofta missvisande så dom är inte pålitliga alla gånger... Lär dig hur du kan kontrollera värdena, så kan du använda programmet för hjälp med räkning. Att det ger olika värden bör vara en förinställning i värdena på fodret, kolla vilket av programmen som har rätt värden.

Om programmen har utgångspunkt i olika standard/fodersystem så blir svaren förstås olika.
Det här med utfodring är ingen exaktvetenskap. Därmed finns det lite olika teorier om hur mycket hästen behöver få i sig av till exempel energi och protein. Är det två svenska beräkningsprogram?

Sedan beror det också på vilken känslighet man vill ha i programmet, antar jag. Här anser ett program att det räcker med endast grovfoder, medan det andra varnar för lågt protein. Båda kan ju i princip ha rätt, men ha olika gränsvärde för när de varnar.

Jag tycker inte man ska lita på något foderstatsprogram alls. Inte rakt av i alla fall. Det bästa är att räkna ut vad hästen varit bra på tidigare och sen göra egna beräkningar med den nya analysen. Och sen hålla ett vaket öga och anpassa foder och mängd efter hur hästen ser ut.

Okej.Då får jag försöka forska mer och lära mig mer om hur man räknar det på egen hand.

Hur är det med tex kr***ts foderstats konsulenter.
Det jag fick ut från det ena programmet på nätet "diffa" endast med 200 g från vad jag fick som förslag från företaget.

Jo, jag vet....jag är lite lat. Jag har nog mål att lära mig göra beräkningar utan hjälp, men just nu är det väldigt mycket och jag skulle bara villja vara i stallet och njuta med hästen på min lediga tid.

Min pålle har ätit unegär samma mängd av allt i ca 7 mån nu och inte fallit ur, blank och fin i pälsen och har bra energi. Då hade vi dock ingen analys.
Det ena programmet på nätet gav mig svaret att mera lusern var lösningen för att täcka alla behov, utgången var den "gamla" foderstaten.

Inte är du lat, inte!
Programmen räknar precis lika bra som du gör själv, dessutom med automatik. Sedan beror det som sagt på vilka teorier beräkningarna i programmen baseras på.

Foderexperter på olika företag är ofta bra på foder. Men sedan ingår det förstås i deras uppdrag att sälja det egna företagets produkter, så man bör ju tänka till lite vad det är för råd man får.

Finns ju andra sidor hur man räknar ut vad ens häst behöver själv enligt tabellen ...

http://www.angelfire.com/ego/riven0/foderstater.html

här ser du hur du kan räkna ut hästens energi och proteinbehov.

Sen kan du räkan ur P, Ca och Mg så här:

Ca: energibehov*0.4
P: energibehov* 0.3
Mg: energibehov*0.15

Tkr själv det är enklare att räkna själv, men brukar slänga in värdena i hippocampus bara för att få ut kvoterna och se så mineralbehovet är täckt...
Men min häst ligger lång över energi och proteinbehovet enligt programmen så..
Får tydligen oxå för mkt grovfoder :grin:

tack för era svar :-) tror mig kanske våga prova på det jag haft och lägga till lite mer lusern

Liknande trådar

Foder & Strö Nu har jag fått mitt livs första grovfoderanalys och ska sätta mig och räkna foderstat, även det för första gången. Värdena på ensilaget...
Svar
19
· Visningar
2 982
Senast: Evolution
·
Foder & Strö Hej hopp! Jag sitter just nu o räknar ut en ny foderstat till hästen då vi fått nytt grovfoder med lågt protein innehåll. Hon har...
Svar
2
· Visningar
979
Senast: lewellyn
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 037
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar