ang avlivning

M

mubella

hej!

Vi har två lite äldre hästar på gården och man kan inte låta bli att fundera på den dagen då man måste ta steget å låta dom springa fritt på gröna ängarna...

Vad gäller den dagen jag känner att nu finns inget mer att göra?
Måste en vet komma ut först?

Jag tror vi ändå har bestämt oss för att åka med dom själva den dagen...

Men man vet aldrig om nödslakt måste ringas ut heller... Vad händer då?någon som vet vad de kostar?

Sv: ang avlivning

När du tycker det är dags så kontaktar du nödslakten och de kan antingen ta med kropparna efter avlivningen eller så kommer de ut och avlivar och lämnar dem där om du hellre vill gräva ner dem nånstans, du behöver ingen veterinärs tillstånd men du måste fixa ett tillstånd för nergrävningen om du vill ha dem "hemma".

Enklast är att du ringer och frågar då priserna varierar beroende på körsträckor osv. Kolla även upp med ev slakterier om ni väljer att åka in med dem själva att ni får komma, många ställen tar inte emot hästar längre och det kan vara bra att veta innan man står där och kämpar med tårarna.

Det beror ju på om du vill att en veterinär tar hand om avlivningen, annars behövs ingen veterinärs tillstånd för att få avliva ett djur. Vad jag har fått höra är viktigt att tänka på är däremot att se till att oavsett vem som avlivar så är det super viktigt att avbloda dem.
Jag har redan bestämt hur jag ska ta bort båda mina hästar o har nr till nödslakt i telefonen så man slipper tänka överhuvudtaget när den hemska dagen kommer..

en kompis till mig tog ut "nödslakt" till sin hast och det kostade 4200kr och då tog dom med kroppen.

Vi hade vet som gav spruta och en snäll kille som grävde gratis åt oss.
Tillstånd fixades rätt så lätt från länsstyrelsen.

hej!

Vi har två lite äldre hästar på gården och man kan inte låta bli att fundera på den dagen då man måste ta steget å låta dom springa fritt på gröna ängarna...

Vad gäller den dagen jag känner att nu finns inget mer att göra?
Måste en vet komma ut först?

Jag tror vi ändå har bestämt oss för att åka med dom själva den dagen...

Men man vet aldrig om nödslakt måste ringas ut heller... Vad händer då?någon som vet vad de kostar?
Jag hade trotjänaravlivning på min gammelhäst i somras. Nödslaktservice kom ut och bultade medan pålle stod och betade. Avblodade på plats och tog sedan med kroppen för destruktion. En helt fantastisk hantering av både häst och mig :-) Kalaset gick på strax över 6000 kr. Värt vartenda öre. Kommer anlita dem vid alla tillfällen i fortsättningen!

Tänkte när veterinär avlivar, hur går det till då? Har aldrig hört att dom "avblodar"?

Det veterinären kan göra förutom att bulta hästen, är att spruta den. Veterinären injicerar pentobarbital (avlivningsvätska) i halsvenen och hästen lägger sig med detsamma. Ingen avblodning krävs då i och med att hästen dör på en gång.

Att beakta när avlivningen skett med spruta, är att kroppen måste gå till destruktion. Den får alltså inte grävas ner.

Man "får" gräva ner även farmakologiskt avlivade hästar. Eftersom länsstyrelsen/kommunen skall ge tillstånd för nedgrävningen så är det isåfall dom som skall specificera avlivningsmetod, och det har de inte gjort i del fall jag har varit inblandade i. Det finns säkert frågor kring vattentäkter och annat men det är ingen som har blivit nekad i dessa fall. Jag gissar att det finns skillnader mellan olika län/kommuner.

Vill även tillägga en kommentar om att hästen lägger sig ner omedelbart vid farmakologisk avlivning, det kan den göra men det behöver inte alls vara så. Beroende på vilket preparat man använder sig av kan hästen reagera på en mängd olika sätt. Veterinären skall alltid upplysa om evenutella bieffekter så man inte blir chockad om avlivningen inte sker som man har tänkt sig.

Tack för informationen. Jag trodde nedgrävningsförbudet var generellt, men det är kanske som du skriver olika från kommun till kommun.

Vill även tillägga en kommentar om att hästen lägger sig ner omedelbart vid farmakologisk avlivning, det kan den göra men det behöver inte alls vara så. Beroende på vilket preparat man använder sig av kan hästen reagera på en mängd olika sätt. Veterinären skall alltid upplysa om evenutella bieffekter så man inte blir chockad om avlivningen inte sker som man har tänkt sig.

Det finns bara ett preparat som används till avlivning och det är pentobarbital. Om det injiceras iv dör hästen med detsamma. Det som är "farligt" med farmakologisk avlivning är att hästen lägger sig så fort, ibland innan den nödvändiga mängden har hunnit injiceras. Då blir det problem, för då ska man försöka ge penton iv samtidigt som att hästen ligger ner men fortfarande lever. Det är då risk att hästen krampar och man blir sparkad mm. Oftast händer dock inte detta i och med att hästen dör så snabbt.

Nej så snabbt dör den inte alltid, har ju varit med om när det har dragit ut på tiden och som sagt den har sparkat ganska rejält in i det sista. Men det är en önskan om att det går till på det viset, och alla önskningar uppfylls inte alltid.

Det som kostar är ju destruktionen, kroppen ska ju transporteras ner till skåne där den bränns och lastbilar åker ju i veckorna med djur. Så har du otur vid en nödslakt så kan kroppen få ligga x-antal dagar innan någon kan komma och hämta den.
Tror de tar betalt per kg häst och sen en milersättning. Sen kan du ju välja om de ska bulta också, eller om en veterinär ska komma ut eller om någon annan ska avliva hästen, en jägare eller slakare och om den vill ha betalt eller inte.

Eller ska du köra dem till ett slakteri och om de inte är livstidskarens på dem i passet köper ju slakteriet kropparna.

Eftersom hjärtat fortsätter slå när hästen är bultat så måste man avbloda inom 60 sekunder.

Somulose finns ju också? Även om det också har sina potentiella avigsidor.

Just ja, det har du ju rätt i. Har bara aldrig varit med om att det har blivit använt, så tänkte inte på det över huvud taget. Kan inte heller hitta det i Fass, så tänker om det fortfarande är godkänt..

Just ja, det har du ju rätt i. Har bara aldrig varit med om att det har blivit använt, så tänkte inte på det över huvud taget. Kan inte heller hitta det i Fass, så tänker om det fortfarande är godkänt..

Ligger på licens, tror det gjort det hela tiden. Licensprep finns inte i FASS, så därför man inte hittar dem där.

Kanske är olika från olika vet/olika ställen i landet, men här verkar somulose användas som första val vid 'sprutavlivning' om djuret inte redan ligger.

Hörde om det "senaste" gällande slaktning. En slaktare kommer till gården och sätter på hästen en speciell grimma där ett band går över pannan. Man släpper ut hästen i hagen och slaktaren har en fjärrkontroll. Går fort och hästen anar ingenting alls. Vi begravde vår heders häst i våras och tillståndet av länsstyrelsen kostar 200 kr.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 180
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 339
Senast: malumbub
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
978
Senast: igbest
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 919
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?