Ang ättid av hö.

the_connemara

Trådstartare
Såg att det var väldigt olika svar i tråden av milly (sök på fort under foder) så nu undrar jag, ser ni ngra liknelser mellan hur ofta/mkt hästarna får hö och hur fort de äter? Ex ngn som har haft hästen i kollektivstall med utfodringstider och nu har fri tillgång, hästen åt lugnare nu. Ni som har hästar som äter fort, ser ni ngra "stresssymptom" som gör att de påskyndar ätandet? Har ni haft hästen sedan de var små och vet hur de fodrats genom åren? Eller ngn annan bakgrund som påverkar hur fort de äter. Intressant det här jue ;)

Sv: Ang ättid av hö.

Då ska jag svara själv här direkt då... ;)

Min nordis var en stressad häst, ängslig osv. Och hon åt FORT! Slukade det mesta.
Visserligen är det ju TYPISKt kallblod/nordsvenskar men alla är ju inte sånna ändå...
Fram till att jag köpte henne (då var hon 14år) var hon mer eller mindre misskött/vanvårdad. Särskilt den sista tiden. De fodrades oregelbundet (ibland bara 1gg/dag) och fick dåligt med mat...

Hon hade problem med magen (förmodligen pga tidigare vanvård) och även magkatarr/sår. (fick magsårsmedicin udner en tid)
När människor har magkatarr får man ibland ett "sug i magen" som gör att man har en ständig hungerskänsla... (jag har det!). Kanske även blir så med hästar?

Jag tror säkert att det DELVIS kan ha att göra med tidigare skötsel/utfodring och delvis med hur individen är till sättet - är den stressig och ängslig så äter den också fortare. Men det är bara spekulationer...

Jag kan nog hålla med i dian spekulationer. Därför jag ville diskutera det, se om andra tänkte likadant o ev hade lite mer fakta än bara tankar ;)

the_connemara skrev:
Jag kan nog hålla med i dian spekulationer. Därför jag ville diskutera det, se om andra tänkte likadant o ev hade lite mer fakta än bara tankar ;)

Ja vore intressant att veta lite mer om detta.

Min D-ponny kommer från en uppfödare som kör med fri tillgång på grovfoder. Visserligen inte analyserat men men... Min ponny stod i alla fall väldigt mycket och länge vid balen och tuggade... När hon flyttade hit så blev det då tilldelad ranson varav en fodring var i hagen tillsammans med två andra hästar (halvblod & shettis). Hon tog en tugga, gick en sväng och dagdrömde lite, kom tillbaka och tog en tugga, när hon kom tillbaka andra gången så var maten slut... Uppäten av de andra förstås. Hon fick lära sig den hårda vägen att äta upp sin hög på en gång... Vi lade ju iofs ut minst 5 högar till de tre så jag har aldrig upplevt att någon av dem har varit stressad och kastat i sig maten utan de har stått lugnt vid var sin hög och tuggat.

Numera har jag bara två kvar, henne och shettisen, och nu har båda lite av beteendet att ta en tugga, kolla läget, ta en tugga till...

Shettisen däremot fick lite dåligt med mat (tycker jag) hos sin förra ägare. Hon fick ju inte bli tjock... Nu får hon dubbelt så mycket grovfoder (med bra värden, uträknad foderstat) och hon är inte tjock... I början vara hon lite på när det var matdags men nu är hon också lugn och fin. Ähh, när jag tänker efter har jag ägt henne i 4 år, vart tar tiden vägen?

Jag upplever nu när de bara är två så är det mycket lugnare än tidigare när jag hade 3 eller 4 hästar.
//marti

the_connemara skrev:
Såg att det var väldigt olika svar i tråden av milly (sök på fort under foder) så nu undrar jag, ser ni ngra liknelser mellan hur ofta/mkt hästarna får hö och hur fort de äter? Ex ngn som har haft hästen i kollektivstall med utfodringstider och nu har fri tillgång, hästen åt lugnare nu. Ni som har hästar som äter fort, ser ni ngra "stresssymptom" som gör att de påskyndar ätandet? Har ni haft hästen sedan de var små och vet hur de fodrats genom åren? Eller ngn annan bakgrund som påverkar hur fort de äter. Intressant det här jue ;)

Jag hade mina hästar uppstallade, dvs inte fri tillgång på grovfoder och bestämda mat tider. Hästarna var stressade på flera sätt, hade olater och var allmänt "stökiga". Ställde dem på lösdrift och alla problem försvann. De har fri tillgång på grovfoder och har blivit väldigt lugna och fina. De stress åt när de var uppstallade, men nu går de och små äter och vilar mellan varven. Dessutom är det ju lugnare miljö på lösdrift, inte massa spring som det är i stall och inte heller lika många som hanterar hästen. Jag har bara possitiva upplevelser från lösdriften, och skulle aldrig byta tillbaka. Har haft hästarna under några år, så jag har sett hur de har förändrats.
:rofl:

Min stora gick på fri tillgång på lösdrift innan hon kom till mig. Hon åt inte höet i hagen på en vecka, då den andra hann före. Hon trodde ju att hon hade hela dagen på sig :)
Ett tag fick hon bara 7 kg om dagen , och då åt hon väldigt snabbt. 1 kg på 30 minuter, sen ökade jag på (bättre vetande) till 9 kg och då åt hon 1 kg på 40 minuter. Hon tog alltså mer pauser när hon i princip gick på fri tillgång halva dygnet.

På sommarhalvåret äter hon 1 kg, och sen pausar hon minst 30 minuter. Ex när de står inne över natten vid skitväder eller mycket knott. Hon har alltså inget stort mat/tuggbehov då.

Oh ja, visst är det skillnad på Bestens ätande nu och när hon var inackorderad.
Förr var det utfodring 2 eller 3 gånger/dygn och då åt hon fruktansvärt snabbt. 8 kg hösilage försvann på en halvtimma (tack och lov att hon stod på halm på den tiden)
Numera har vi egen gård och hästarna (2 st kallblod) har i princip fri tillgång till hösilage. Morgongivan får de ute i hagen, likaså lunch. När de kommer in framåt kväll får de kraftfoder samt några kilo hösilage och så får de den stora givan med natthösilage vid 21-22-tiden. Sammanlagt 20-25 kg/häst och dygn.

Jag studerar dem sällan på kvällarna och nätterna, men har sett beteendet i hagen: Äta tio minuter, gå och rulla sig, kolla runt i hagen, äta en kvart, ställa sig och sova en stund, äta en liten stund osv osv.

Immer

Immer skrev:
. 8 kg hösilage försvann på en halvtimma (tack och lov att hon stod på halm på den tiden)

OJ det var SNABBT det!! :eek: jag som trodde att min var snabb när hon åt 1kg i kvarten... Dock har jag aldrig räknat med klocka så men vet att om jag gav henne 2kg så vard et slut efter en halvtimme.
Om hon fick 5kg hö och jag kom tillbaka till stallet av nån anledning efetr 1 och en halvtimme så var allting slut. :crazy:

Min häst står uppstallad och får mat 4 ggr/dag, max intervall på fodrings tiderna är 4, i sällsynta fall 5 timmar. På natten är det längre, då får han i princip fri tillgång, står även på halm.

Han är fullblod och har stått på Täby som 2 åring (dock aldrig startad utan såldes som ridhäst tidigt).

Han äter luuuugnt, - ingen stress. Om man släpper ut alla de andra på morgonen innan honom, står han lika lugnt och stadigt och tuggar, låter sig inte brådskas.

Han är likadan vid övriga fodrings tillfällen. tar paus, äter, sover lite, äter, pysslar runt i halmen, äter.

han är en ganska cool kille över lag, i de flesta sammanhang. ;)

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 258
Senast: Masse
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 081
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 361
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama