ang att hålla hästen barfota

F

Fantasi

efter att ha haft strul fram och tillbaka med skor och hovslagare så har jag nu beslutat att ta av min häst skorna bak (en har han iof redan fixat av sig).

nu till mina frågor :

det störrsta problemet i denna historia är att hästen ifråga i princip inte har något att spika i, super tunna hovväggar alltså, trots "normala" strålar bak. visst borde dem bli tjockare av barfotagång då hoven får arbeta som den ska? överhuvudtaget är hovarna bak mycket små och smala. och som längst har vi fått skorna att sitta på i en månad med hjälp av plast på utsidorna hovarna.

tänkte även att nu då det är vinter och mjukt mest överralt så borde det vara "snällast" att plocka av skorna" eller har jag fel? (bortsett från halkan då)

hade tänkt kombinera med boots men vilka är bäst?

Sv: ang att hålla hästen barfota

Jag vet inte om denna årstid skulle vara snällast, hänsyn måste ju även tas till att marken är hård och många hästar blir sulömma pga ojämnheter i marken.

Har själv haft en häst med samma problem, import från Island med absolut inget att sätta skorna i. Ännu värre var att barfota slets hornet bort så grön :devil: att det inte hann växa ner i samma takt. Hornet var torrt, sprött och utan någon som helst elasticitet så slog man i en söm och tog bort den så fanns det kvar ett stort hål.
Hovväggarna var så tunna att hovis undrade om han behövde förstoringsglas, sulan var lika tjock som en plastfolie dvs ingenting.:crazy: Han växte heller inget i hoven, den tillväxt som blev tog nästan 2 år innan hela hornet var utbytt. Idag växer han hela hovlängden på ca 8-9 månader, sulan är ok men inte fantastisk och hovväggen har blivit tjockare.

En hovslagare som vet vad han håller på med, ja det är fullt möjligt att prova barfota men jag tror för min del att du får lägga ridning på hyllan och hålla dig till mer sparsamma aktiviteter. Se över foderstaten ordentligt, se till att ordna så balansen i foderstaten är bra samt att du har säkerställt intaget av mineral.
Det är mycket som behöver klaffa om det ska fungera, prata med din hovis och ordna med en gemensam plan hur ni ska lösa detta.

jag önskar att jag hade en vettig hovis att prata med, den jag har är just färdigutbildad, och hon vill inte ge sig på dessa hovas så mycket mer. som längst har skorna suttit på i fyra veckor och då plastades insida och utsida båda bak, men nu då han dragit av sig den ena så sa hovis att hon inte vill fortsätta plasta som en långvarig lösning utan vill att jag vänder mig till ngon annan eller köper boots. någon annan hovis har jag inte, alla är fullbokade och det är tvärnit då jag ringer. varje gån min häst tappar en sko så måste jag vänta en till fem veckor för att min hovslagare skall kunna komma ut, och det innebär ju att hästen hela tiden blir satt ur träning och det är väldigt irriterande då jag inte vill något hellre än att han skall gå att träna.... *suck*

därför tänker jag att har jag honom barfota så kan jag hålla efter hovarna själv (bara en vettig hovis kommer och tittar bå dem då och då), samt att jag får hålla mig till ridning där marken är bra/alt, använda boots, på det viset behöver det ju inte bli uppehåll i träningen hela tiden...

foderstaten är lite svår att hålla koll på utav den anledningen att hästen ifråga har fri tillgång på hö, dagtid samt får ensilage i boxen på kvällen (taget ur en ny bal varje vecka..) äter utöver det ett halvt kg cool (typ som kraft)

Det finns ju jättefina boots som man kan brodda, så det lär väl inte vara problem med ridningen. Viktigt är ju bara att hästen klarar sig utan att ömma eller halka ihjäl sig i hagen :crazy:
Bak är det ju många som gör barfota året om, fram är det skönt att ha broddar tycker jag.

Jobbigt att inte ha någon bra hovis... var i landet bor du?
Jag tror nog du kan hålla efter hovarna själv om du ber hovis visa dig hur du ska göra och att h*n kommer regelbundet och kollar.

Om hovarna är väldigt ovala nu så kommer de kanske ändra form under det närmaste halvåret, så om jag var du skulle jag försöka få tag på begegnade boots då du nog kommer behöva byta framöver...

www.hovbalans.se (eller .nu?) finns det en beg.marknad vet jag. Jag tycker Easyboot Epics är bäst :love:

Om du vill ha någon att bolla funderingar och bilder med får du gärna PMa jag sköter själv nu åtta barfota hovar i samarbete med min hovis :idea: så liiiite koll har jag :p

Men en bra skodd häst har en hov som "arbetar som den ska". Jag tror tyvärr att du kan bli besviken om du tror att barfotagången ska lösa problemet med tunn hovvägg. Tunn hovvägg är inget som orsakas av skoning, det måste ligga andra orsaker bakom (genetiska? brist på mineral? sjukdom?).

MEN, man ska aldrig underskatta en temporär barfotaperiod som en universallösning! Jag har praktiserat detta många gånger, under de förutsättningar det går med underlag ridning etc.

Jag vet inte var TS bor, men i min del av landet så funkar det ganska bra med barfotagång just nu, djup snö och inget knöggel i mark.

MEN, man ska aldrig underskatta en temporär barfotaperiod som en universallösning! Jag har praktiserat detta många gånger, under de förutsättningar det går med underlag ridning etc.

Jag vet inte var TS bor, men i min del av landet så funkar det ganska bra med barfotagång just nu, djup snö och inget knöggel i mark.

Jag håller med. Dock bör man hålla riktigt noga kolla så att hästen inte skadar hovväggen ytterligare under barfotagången. Det jag menade var att en korrekt utförd skoning inte är avgörande orsak till en tunn hovvägg.

hade tänkt kombinera med boots men vilka är bäst?

Inga boots är bra, Alla skapar en ökad belastning.
Jag ser ofta tryckskador och överansträngda hovleder i samband med att man använt boots.

Om din häst är frisk i fötterna så kan den säkert klara barfota om du inte rider mer än hoven tål.

Tänk bara på vem du låter verka hoven för barfota.
http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/skotsel/verkad.html

:eek: :eek: vad hemskt !!! vart är världen på väg :confused: :eek: (angående länken alltså)

kan meddela att jag nu hittat en ny hovis, och han fick på en sko på hoven på nolltid utan att behöva plasta eller nåt och hästen har (till min förvåning) ej ännu visat värme i benet /hoven. måtte det nu gå vägen, denna hovis ska nu ta över skoningarna på denna häst.

Inga boots är bra, Alla skapar en ökad belastning.
Jag ser ofta tryckskador och överansträngda hovleder i samband med att man använt boots.

Jag har sett dig skriva det här förut... Kan det vara ok att använda boots vid enstaka tillfällen, enl din åsikt? Mitt sto går utan problem att rida utan skor för det mesta, men min tanke var att använda boots på henne vid vissa tillfällen, nämligen: vid halka, vid vissa tillfällen då det är stenfruset och knöggligt(alltså kanske tre gg/v under en månads tid/år och då i princip bara skritt.), samt övriga årstider om jag rider långturer på grus... (max 1 gång/v, antagligen mer sällan)

Vill inte orsaka ngn skada naturligtvis, men hade tyckte det var kul att kunna rida längre turer och hålla igång henne lite även när vintern är som värst... :crazy:

Och att at slå på skor är uteslutet. Det skulle bli för halt i hagen utan broddar, och då hon leker och härjar så otroligt med sin lillebror så vill jag inte riskera några sådana skador...

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 467
Senast: skiesabove
·
Hästvård Bakgrundsfakta. Hästen, en 16 årig kallblodstravare (numera ridhäst) fick fång i våras. Nu kommer jag sätta igång honom om 5-7 veckor...
2
Svar
27
· Visningar
2 207
Senast: BiMi
·
T
Hästvård Min kbl travare,numera ridhäst har under hela tiden jag ägt honom haft jätte:cry: dåliga hovar. Blir aldrig nå bättre,med skorna på,är...
Svar
17
· Visningar
989
Senast: tjalle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka