Ang ändrade kvalregler !

gylle

Trådstartare
Läser i dagens ridsport att nu skall de troligen klydda med kvalreglerna igen. Dels var de inne på att 4-åringarna inte skall kunna kvala till finalen direkt från kvalitet (gäller väl då även vinnaren gissar jag) utan endast till semi detta pga att det krävs tävlingserfarenhet för att klara finalen (ehhh tror de på fullaste allvar att någon tar ner en 4 åring till finalen utan tävlingserfarenhet det är nog få hästar som inte kvalat båda vägarna parallelt) tittade för skoj skull hur resultatet för de som kvalat via kvalitet resp semi såg ut och det är ganska jämt fördelat både i toppen och i botten. Vinnaren kvalade som sagt via kvalitet. Tittar man på botten som ju borde vara den som disskuteras om hästarna saknar tävlingserfarenhet så av de 20 sämst placerad kom 10 via kvalitet och 10 via semi (varvat hela vägen ner med bla ena semivinnaren bland de sämstplac) 4 uteslutna, 2 från kvalitet och 2 från semi. Så jämnare resultatmässigt kan det ju inte bli vilket borde innebära att kvalificeringsreglerna stämmer bra överens för de olika vägarna.

Sedan är det 5 åringarna de vill ändra på. Vill ha det till att man skall kvala på nationell istället och att regional inte längre skall räknas !!!
Regional är enligt dem för enkelt att kvala från då finalbanorna är så tuffa (vilka för övrigt iår fick väldigt många klagomål att de var alldeles för tuffa för 5 åringarna iår, och jag kan inte annat än att hålla med (såg iofs bara dag 2 och det var en enorm skillnad mot för 2 år sedan var inte där ifjor). Borde det kanske inte vara dags att istället hitta en lite bättre nivå för banorna i Flyinge i stället, det är bebisar vi pratar om, som hellst skall tycka det är kul att hoppa i många år framåt, de är ju bara och sniffar i början på sin karriär och skall tycka det är enkelt och roligt och inte skrämmas och slå sig. Tycker det är vansinne att trissa upp nivån till så unga hästar (även om hästmaterialet blir bättre och bättre).
Att man sedan skulle släpa runt 5 åringarna på de nationella för att kvala är ju inte så lyckat. Dels är 120 lägsta klassen på nationell vilket gör att någon förklass finns inte, dels finns det oftast endast en 120 första dagen. I år fanns i hela skåne distriktet 10 nationella tävlingar varav 1 på hösten. På ca hälften av dessa fanns inga unghästklasser på de nationella utan de låg på fredagen med regional status. Så skall man inte släpa 5-åringarna land och rike runt (för att göra en start en dag) så blir det inte många kvaltillfällen. Detta liknar när Falsterbo ändrade sin kval till 7-års från nationell till elit, vilket fick till följd att det enbart var "topp" ryttarna som åkte runt på de få elit tävlingarna som hade möjlighet att kvala. Det är ju väldigt många unghästryttare som håller på med just unghästar dessa snurrar oftast inte runt i hela sverige utan håller sig runt omkring då de har stallen fulla av unghästar och inte kan ligga borta halva veckorna. Ibland undrar man för vem championaten skall vara till för unghästarna i allmänhet eller endast unghästarna hos toppryttarna ??

Sv: Ang ändrade kvalregler !

VA! Har jag fått den idag! Glömmer ju att de ändrat dag!
Får hämta den och kolla, för nu kände jag att jag blev lite "het". :eek:
Det låter ju inte som en god idé. Att de tycker det blir många starter är väl en sak man skall se mycket positivt på? Att unghästarna kommer ut! När kvalen ligger på regional nivå, så har gemene man möjlighet att ta sig ut med sin unghäst. Det gynnar ju aveln i allra högsta grad, eftersom man snabbt ser tendenser i de klasserna, och ser det på genomsnittsridning.
Men inte tusan drar man land och rike runt på nationella, med alla kostnader och extra tid det tillför, för att kvala in... Då får man redan sitta i den sadeln att man packar in en gröngöling i bussen, för att det finns extra plats.
Blir det så, lär jag inte betala några mer breeder's avgifter i framtiden... :cool: Kommer aldrig ha tid att kvala in något i alla fall, om man inte lämnar bort det... För SÅ mycket nationella och elit tävlingar finns det inte häromkring...
Jag förstår att det är många hästar att administrera, men det låter som de tänker på fel håll!
Skall hämta artikeln nu!
mvh

På 4-åringaran så tycker jag inte alls det är en så dum ide, kommer du inte vidare från semifinalen så har du inte i finalen att göra heller, så en "gratisbiljett" till semin tycker jag är helt OK.

Däremt på 5-åringarna tror jag det blir mindre antal starter, eftersom det blir längre att åka och däremd stora merkostnader för Ryttare/hästägare för att kvala in dem via nationella tävlingar.

Jag håller med Olinda. När det gäller fyraåringarna tycker jag att det låter vettigt att plocka ut finalisterna enligt den bedömningsmall som man sedan använder i finalen.

Men att bara låta femåringarna kvala på nationella tävlingar låter ju ganska begränsande. Det blir väldigt få möjligheter att kvala då, i synnerhet om man inte är proffs.

Visst var banorna svåra, i synnerhet första dagen tyckte jag. Den banan kanske var lite väl tuff. Men i övrigt tycker jag inte att det var några ojusta banor på något sätt. Visst, de ställde lite krav på både häst och ryttare, men naturligtvis måste det vara svårare där än på en vanlig tävling.

Kanske är det istället så att banbyggarna på hemmaplan (även regionalt) måste få bygga lite svårare. Nu har jag i och för sig hört sägas att banorna tenderar att vara för enkla här i västsverige, men här får en banbyggare som har vågat avvika över en halvmeter från "normalavstånd" (kanske 25.3 m på ett böjt spår) oerhörda reaktioner från många ryttare. "Hur kan han göra så, det är ju bedrövligt, han borde inte få bygga..." osv. Klart att det blir en stor omställning att komma till Flyinge el liknande då.

När det gäller bredd på oxrar osv så var de ju oftast maxade på Flyinge, men åker man dit kan man ju knappast vänta sig något annat. Känner man sig inte beredd på det bör man nog inte åka, även om man kvalat.

Borde det kanske inte vara dags att istället hitta en lite bättre nivå för banorna i Flyinge i stället, det är bebisar vi pratar om, som hellst skall tycka det är kul att hoppa i många år framåt, de är ju bara och sniffar i början på sin karriär och skall tycka det är enkelt och roligt och inte skrämmas och slå sig. Tycker det är vansinne att trissa upp nivån till så unga hästar (även om hästmaterialet blir bättre och bättre).

:bow: :bow:

Min ena uppfödning ska försöka kvala ev nästa år (såld till svår klass ryttare)...men som hon sa...det beror helt och hållet på hästen-hon tänker absolut inte pressa henne-hennes framtid som tävlingshäst är alldeles för viktig.

Det är lite skrämmande hur det går undan idag...när jag själv var tonåring hette det aja-baja att hoppa häst under ryttare om hästen var under 5 år (på en bana alltså...enstaka skutt i skogen ok).

Det ska inte handla om att vinna...mer än att vinna erfarenhet och grundläggande självförtroende för hästen inför framtida större tävlingar...dvs en bra grund att stå på inför de stor uppgifterna...en del tycks glömma det på vägen.

Håller med er andra - för fyraåringarna känns det helt ok (dock tycker jag att det verkat fungera bra på sättet som är idag också), men att 5-åringarna bara ska få kvala på nationellt känns som att pressa dem allt för hårt. Det är ju unga hästar vi pratar om som ska få förtroende och hålla i många år till, känns vansinnigt att de enbart ska få kvala på nationell. Hellre då att minst ett av kvalen måste ha skett på nationell tävling tex. Då har de fått prova på den ökade svårighetsgraden men även fått en chans att kvala under något lättre former på regional under våren.

Dessutom blir det ju ännu dyrare för hästägarna, och svårare att hitta tävlingar. Ridsporten är så dyr som den är ändå och sålänge de inte har tillräckligt med pengar inom Swedehorse att åtminstone öka prissummorna markant så känns denna förändring ännu mer omotiverad. Då kommer Breeders som koncept att dö ut är jag rädd.

Ffa tycker jag dock att det känns omotiverat att pressa unghästarna så pass hårt redan som 5-åringar. De hinner ju bevisligen med sin utbildning upp till färdiga svårklasshästar, de som har den kapaciteten, redan idag. De ska inte behöva betala för att startfälten är stora.

Vem vet - det kanske slutar med att folk ger fasen i championaten om kvalen blir för tuffa.

Finns det ngn statistik på hur det gått för framgångsrika championatshästar EFTERÅT ? Alltså - har de som varit framgångsrika som unga visat framgång sedan ? Hur ser skadefrekvensen ut osv.

Vet inte hur det är med statestik men om man går tillbaka och kollar på "10 i top" (och inte enbart vinnaren) från tex gamla Breeders på 90-talet så känner iallafall jag igen många namn på hästarna att de är ute och tävlar nu, den har ju en del sålts, skadats eller exporterats också.

Ja det kan ju mycket väl bli så. Folk avstår championaten, struntar i att Breedersansluta sina föl och därmed får Swedehorse inga pengar och hela konceptet stupar...
Tror faktiskt att det mycket väl skulle kunna bli så på sikt.

Hade gärna också tagit del av statistik ang Breedersfinalisternas senare tävlande, inte minst eftersom många toppryttare ofta pratar om att de skippar årgångstävlingarna för att spara på hästarna, åtminstone hoppryttarna.

Jag har en om FUDERAR på att EV försöka kvala nästa år (troligt vis annan ryttare då), men blir det endast kval på nationella tävlingar så är det inte aktuellt för oss i allafall, nationellt bli detsamma som för långt = för dyrt, samt att nivån stiger ett snäpp för och det är jag inte 100 på att hon redan under kvalen skulle vara mogen för.

Efter att ha jämfört banan för 2 år sedan med banan iår så var det en enorm skillnad på svårighetsgrad iofs var banan för lätt för 2 år sedan och de fick massor till final är väl därför de höjt nivån så avsevärt, dock tycker jag att vore det inte bättre att då istället ändra på vilka som går vidare till final istället till något liknande system som Falsterbo använder att ett vist fast antal går vidare (för det mesta brukar det ju handla om 0 eller 4 fel i falsterbo för att komma till final). Som det var iår så var ju Falsterbos bana mkt lättare för 5-åringarna än Flyinges vilket inte brukar vara fallet.
Som det var för 2 år sedan så hade 5 åringarna en "snäll" bana medans 6-åringarna fick en mkt större utmaning, vilket de också är mer färdiga för (eller borde vara i alla fall). Jag tycker nog inte att man skall höja ribban för högt för 5-åringarna, de skall redan nu gå från att bara ha fått hoppa 1m till att hoppa 120 att då ta dem istort sett rakt ut på nationell 120 (om man skall hinna med att kvala på de få nat som finns så får man börja tidigt på våren),
Det roliga är att det snackas inte alls om att ändra 6åringarna så de skall väl få fortsätta att kvala på regional.......
Om man nu nödvändigt vill höja ribban för 5-åringarna så inför tex att ett kval skall vara genomfört på nationell ELLER 1 felfri 130 på regional så kan även de som inte har möjlighet att åka på nationella bevisa att deras hästar är väl färdiga för uppgiften.

Min 5åring kvalade endast via nationell tävling så jag kan kanske hålla med om det att det är bra att kvala via dessa eftersom det faktiskt är så att regionala är betydligt lättare.

Men att breeders skulle vara svårt för 5åringarna håller jag absolut inte med om. Jag tyckte det var oerhört dålig ridning från många av ryttarna.

I dagsläget så ångrar jag enormt att vi inte anslöt till Flyine också och inte bara Falsterbo eftersom Falsterbo var betydligt större än vad Flyinge var. I Faslterbo fanns det endast ett enda stigsprång ovh det var första hindret, sedan var alla oxrarna väldigt fyrkantiga. I Flyinge var det en hel del stigsprång.

Om detta är bra eller dåligt får väl tiden utvisa. Jag tycker kanske att Falsterbo är i svåraste laget med väldigt långa banor och väldigt fyrkantigt.

Det kan man tydligt se på resultaten också.

På de nationella vi varit på så har det oftast varit så att unghästarna fått gå en klass dag vilket är ju bra med tanke på att i finalerna så är det just det upplägget och där finns det dessutom inten uppvärmningsklass heller.

Om man måste rida en 110 innan kvalet så kanske man inte skall sattsa på finalerna eftersom de är betydligt större och svårare och kräver en häst som kan gå felfritt första rundan. Då kanske man skall göra som många andra vänta ut hästarna och inte rida Falserbo/Flyinge.

Jo, visst var banan lättare för två år sedan. Men att det blev fler till final då beror väl till stor del på att de var generösare med uttagningen till finalen då. Då gick alla med 12 fel sammalagt med till final, mot 8 fel i år.

Hur det var förra året vet jag inte, jag hade ingen häst med då och var inte heller där och tittade.

gylle skrev:
Efter att ha jämfört banan för 2 år sedan med banan iår så var det en enorm skillnad på svårighetsgrad iofs var banan för lätt för 2 år sedan och de fick massor till final är väl därför de höjt nivån så avsevärt, dock tycker jag att vore det inte bättre att då istället ändra på vilka som går vidare till final istället till något liknande system som Falsterbo använder att ett vist fast antal går vidare (för det mesta brukar det ju handla om 0 eller 4 fel i falsterbo för att komma till final). Som det var iår så var ju Falsterbos bana mkt lättare för 5-åringarna än Flyinges vilket inte brukar vara fallet.
Som det var för 2 år sedan så hade 5 åringarna en "snäll" bana medans 6-åringarna fick en mkt större utmaning, vilket de också är mer färdiga för (eller borde vara i alla fall). Jag tycker nog inte att man skall höja ribban för högt för 5-åringarna, de skall redan nu gå från att bara ha fått hoppa 1m till att hoppa 120 att då ta dem istort sett rakt ut på nationell 120 (om man skall hinna med att kvala på de få nat som finns så får man börja tidigt på våren),
Det roliga är att det snackas inte alls om att ändra 6åringarna så de skall väl få fortsätta att kvala på regional.......
Om man nu nödvändigt vill höja ribban för 5-åringarna så inför tex att ett kval skall vara genomfört på nationell ELLER 1 felfri 130 på regional så kan även de som inte har möjlighet att åka på nationella bevisa att deras hästar är väl färdiga för uppgiften.

Och detta höll jag ju inte med om eftersom jag såg båda banorna och jag kan absolut inte hålla med om att det var lättare i Falsterbo. I Flyinge hade man ju en massa stigsprång vilket det inte var ett enda i Falsterbo. Banornas längd och tempo i Falsterbo tog ut rätten av många 5åringar och många av dessa som endast gick ett kval i Falsterbo och hade så mkt fel där så de strök sig till dag två var nu i final i Flyinge.

Visst de har ju fått ett antal månader mer på sig och där ligger ju en stor poäng.

Dessutom till Falsterbo kan man endast kvala på tävlingar där du i förskott ger in blanketten och har 8 st försök, till Flyinge lämnar du in den efteråt när du är felfri.

Sedan när det gäller antal fel så är det väl färre till final i Falsterbo än vad det var i Flyinge. Tror att det var endast 20st som gick till final i Falsterbo medan i Flyinge gick det hela 54st.

Nu är det ju så at det inte är lika tätt med nationella tävlingar i hela landet som det är just i den landsända är du bor, så för många andra blir det mycket extra resande för att kunna kvala endast på nationella tävlingar.

Det skulle vara i stort sett omöjligt för nån som är boende där jag bor att kvala sin häst till championaten om man bara skulle kvala på nationell tävling. Långa och kostsamma resor varje gång. Varje resa skulle gå på ca: 3000:- plus att det krävs att man kan vara ledig ta semester ett par dagar innan varje tävling.

*lånar knapp*

Jag tycker nog att det är att ta i att det var många stigsprång i Flyinge. Den banbyggaren är ju inte precis känd för att bygga lätta banor med stigsprång.... Jag tror att det kan upplevas tuffare Falsterbo eftersom det är en utetävling med internationell karaktär. Det är tält, stora läktare, flaggor etc, vilket det inte är i Flyinge. Tyckte nog inte egentligen att banorna var svårare i Falsterbo än i Flyinge, men jag satt ju bara på läktaren så det är svårt att uttala sig om.

Allmänt är det väl faktiskt så att de flesta väljer att debutera en högre klass utomhus om möjligheten finns. Det gör i a f jag. Större ytor, längre mellan hinderna, lättare att hålla en bra galopp.

Att mästerskap hålls utomhus har nog mer med tradition att göra. Skulle inte förvåna mig om ex OS plötsligt avgörs inomhus....

Minelli skrev:
Det skulle vara i stort sett omöjligt för nån som är boende där jag bor att kvala sin häst till championaten om man bara skulle kvala på nationell tävling. Långa och kostsamma resor varje gång. Varje resa skulle gå på ca: 3000:- plus att det krävs att man kan vara ledig ta semester ett par dagar innan varje tävling.

Nä det har du helt rätt i. Jag förstår fullt ut. Jag tycker bara att kraven måste skärpas och då kanske ett kval på nationell nivå inte är fel. Då menar jag inte att alla kvalen skall göras i nationell utan möjligen ett av fem kanske.

olgaklara skrev:
Jag personligen är nöjd med hästen tre ner första dagen och ett ner andra (+ en volt från ryttaren)!

...och jag är mycket nöjd med "vår" lilla som hamnade i mitten av resultatlistan i omgång 1 och precis missade en finalbiljett..

Heja Alf.. :)

Sv: Rensat

Tulip skrev:
Nu har jag resnat en massa inlägg, har möjligen missat nått eller fått med nått som kunde varit kvar, ber om ursäkt i så fall.

Diskussioner om vems häst som är bäst, vems som varit skadad osv tycker jag att passar bättre att ta som pm eller möjligen på chattsidan, gissar at många andra håller med.

MVH Moderator

Puh, jag som trodde att jag blivit tokig. Var nämligen övertygad om att den här tråden innehöll en hel del andra inlägg. Men nu fattar jag! :o :) Bra initiativ, även om jag tycker det är lite underhållande med pajkastning ibland...... :o :o

/Timsetim

Liknande trådar

Tjatter ”En gång för länge sedan fanns det en liten flicka, som alla tyckte mycket om, men mest av alla hennes mormor. Hon skulle kunna ge detta...
27 28 29
Svar
567
· Visningar
18 958
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag har akne. Det började med vanliga "pubertetsfinnar" i 11-12-årsåldern, som höll i sig genom högstadiet och upp i gymnasiet...
2
Svar
24
· Visningar
2 993
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 531
Senast: Kirie
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 573

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka