Ang. 3-års testet

Kissing Spine

Trådstartare
Vad tycker ni? Behövs det förbättringar av testet, är det bra som det är eller har ni andra åsikter?

Det "enda" jag har att anmärka på är att det är tråkigt att man tydligen måste vara en superkändis inom ridkretsar och ha klippta, skodda och supervälridna hästar som ska fara omkring i manegen som små tossingar...

Som någon sa: "Sätt upp Jan Brink/låt Jan Brink visa hästen så kan du ge dig f*n på att det blir höga poäng!"

Tycker ni att det stämmer? Erfarenheter tack!

Sv: Ang. 3-års testet

Tja, JAG är då definitivt ingen superkändis och min häst lyckades ändå få ihop hela 53 poäng som hopphäst... (jo, du läste rätt!)
Så HÄR krävs ingen kändisskap för det, utan bara en väldigt bra häst...

Däremot tycker jag inte att det är riktigt bra att man visar skritt och trav för hand direkt efter hoppningen, för åtminstone min häst hade hela kroppen full med mjölksyra då och kunde knappast visa upp några rättvisa rörelser...

Jag vet inte om testen har ändrats igen, men när vi visade vår treåring (2002) blev den bästa fjärdedelen klass I, och alla ston i klass I fick diplom. Detta i kombination med en stenhård veterinär gjorde att hästar med 6:or i alla gångarter kunde få gångartdiplom, bara de hade högre veterinära poäng än hästar med höga gångartsbetyg.
Det var ett ganska skumt system, måste jag säga.

Men veterinären sätter väl inga poäng på 3-årstesten? Tror inte ens det brukar vara nån veterinärbesiktning här iaf. På kvaliten däremot räknas veterinärpoäng med i resultatet.

Tycker testen har ett bra upplägg, möjligtvis ligger de något tidigt. Att visa sin treåring iapril när det fortfarande är en massa snö gör förberedelserna lite svårare. I maj-juni borde de ligga, eller varför inte på hösten?

Vem dömde?

Visst dömer de hästen som den är...visst lite eget tycke och smak spelar ju förstås in.Jag tror visst man kan få topp-poäng även om man är helt ny på området...att det går lättare för dem som redan har ett namn beror nog mest på ett bättre arbete och förberedelse inför detta, åtminstone i de flesta fall.

Måste säga att jag är emot att domare som tex haft hingsstation tex inte borde få döma avkommor efter den hingst som stått/står på den egna stationen...känns jävigt.Sådana poäng skulle jag ta med en nypa salt.Men sådant har förekommit.

Kissing Spine skrev:
Vad tycker ni? Behövs det förbättringar av testet, är det bra som det är eller har ni andra åsikter?

Det "enda" jag har att anmärka på är att det är tråkigt att man tydligen måste vara en superkändis inom ridkretsar och ha klippta, skodda och supervälridna hästar som ska fara omkring i manegen som små tossingar...

Som någon sa: "Sätt upp Jan Brink/låt Jan Brink visa hästen så kan du ge dig f*n på att det blir höga poäng!"

Tycker ni att det stämmer? Erfarenheter tack!

Nej det stämmer inte, jag är inte ens C-kändis, min häst var inte skodd, han hade inte tappat all vinter pläst utan såg ut som ett toffsigt marsvin, dessutom hade han tappat mycket hull på våren och och var förtfarande lite väl tunn när det var dags för treårstestet, välriden var han inte heller, han var styrbar i alla gångarterna (hjälpligt iallafall när han fick syn på massa små söta ponnier i andra sidan staketet :angel: )... och vet du vad... vi vann ändå.... :idea:

Kraven är inte så stora så jag tycker det är rimligt att de ligger på våren, annars är det väldigt svårt för att få in dilpomstorna i aveln som 3-åringar och jag tror att det är bättre att testet ligger på våren för att de ska få en ordenlig sommar vila och inte bli "ihjältränade" då.

Okej :) Tydligen har ni rätt annarlunda erfarenheter än mig :) Vart visade ni era hästar då? Själv var jag på Strömsholm. Just efter så var rätt många sura men vet inte om det var just det året (2004). Men det är ju kul att det verkar som att det funkar bra ;) Tycker också att testen är bra upplagda men lite tidigt. Svårt att hunnit få igång sin treåring till mitten av april om man inte börjar jättetidigt... Nån gång i Juni skulle vara bra som nån skrev, och sen vila efteråt!

crazy skrev:
Måste säga att jag är emot att domare som tex haft hingsstation tex inte borde få döma avkommor efter den hingst som stått/står på den egna stationen...känns jävigt.

:rofl: :rofl: :rofl:

Kissing Spine skrev:
Okej :) Tydligen har ni rätt annarlunda erfarenheter än mig :) Vart visade ni era hästar då? Själv var jag på Strömsholm. Just efter så var rätt många sura men vet inte om det var just det året (2004). Men det är ju kul att det verkar som att det funkar bra ;) Tycker också att testen är bra upplagda men lite tidigt. Svårt att hunnit få igång sin treåring till mitten av april om man inte börjar jättetidigt... Nån gång i Juni skulle vara bra som nån skrev, och sen vila efteråt!

Tycker iofs inte att jag började jättetidigt, någon gång i mitten av januari satt jag på honom första gången, det räckte gott och väl. Där jag var fanns det väl ingen sånna "höjdare" som Jan Brink (eftersom du tog honom som exempel) men dock flera som visat X antal hästar framgångsrikt genom åren.

Vet inte hur det skulle funka med juni, för en del av detta är att försöka få in de bra stona i aveln redan som treåringar, det finns ett "rabattsystem" för 3-åriga diplomston hos en del hingstar, att då ha testerna i juni skulle göra att antingen så blir det för sent att betäcka dem, eller så de som vill sätta sina ston i avel har redan betäckt dem och kommer säkert då avstå att åka med sin dräktiga treåring på testet för "smittorisken" då stona är allra känsligast i början, och då skulle dessa ston aldrig visats.

Ta bort 3 års testet helt och låt unghästarna få vara just unghästar tills dom är 4 iaf!
Hästen skall gå i form, trampa under sig fatta korrekt galopp på en gång i en bärande form ec ec... jösses man måste ju rida inhästen som 1 år om man skall hinna :crazy:

Morotsbiten skrev:
Ta bort 3 års testet helt och låt unghästarna få vara just unghästar tills dom är 4 iaf!
Hästen skall gå i form, trampa under sig fatta korrekt galopp på en gång i en bärande form ec ec... jösses man måste ju rida inhästen som 1 år om man skall hinna :crazy:

Fast så är det inte. Det som krävs på ridprovet på treårstestet (som för övrigt är frivilligt) är att du ska kunna rida hästen i tre gångarter i båda varven. Punkt. Att sen okunniga människor tror att de blir bedömda på ridningen och lägger allt krut där är en helt annan sak....

Morotsbiten skrev:
Hästen skall gå i form, trampa under sig fatta korrekt galopp på en gång i en bärande form ec ec...

Hallååååå!!!!! Ta reda på lite fakta innan du utalar dig!!!!!!

Hästen behöver INTE gå i rätt fort, INTE trampa under sig och INTE FATTA korrekt galopp (det måste gå att få den att galoppera i båda galopperna men om den slängtravar ett helt varv före så spelar det ingen roll), den ska enbart gå att styra i alla tre gångarterna.
Det man ska visa är att hästen går att rida på att den inte är "helknäpp".

Morotsbiten skrev:
jösses man måste ju rida inhästen som 1 år om man skall hinna :crazy:

Tror du på fullaste allvar att vi som visar/visat på treårstesten har ridit i våra hästar som 1-åringar????

Gillar inte riktigt det där med ridprovet faktiskt....att det ska vara begränsat så att det är omöjligt att få diplomet om man inte visar hästen riden.

Om man då har otur och får en häst som lyckas skada sej men som går alldeles utmärkt att visa för löshoppning och vid hand...måste det ju kännas ruttet värre om man har en riktigt bra häst.

Sedan har vi ju fallen som i mitt fall i år...en häst som växer massor och har växtvärk till och från.Tycker man skulle ha möjlighet att göra ridprovet senare...bara man kan visa upp ett intyg på att hästen är ridbar senare.

Har själv visat 3-åringar dels -99 och dels -03.
Jag är definitivt ingen stjärna och var själv högdräktig när jag visade första stoet, det jag reagerade mot -99 var att de stackars krakarna som reds fick fara runt varv efter varv på en mkt tung uteridbana, eftersom min inte hade chans på diplom skippade jag ridningen då, så här i efterhand tycker jag att hon fick den bedömning hon förtjänade.

Sto nr 2 gick bättre och även här fick hon de poäng som hon förtjänade. Eftersom båda mina hästar varit storvuxna (170 resp. 173 cm) så har jag börjat sitta på dem i dec. och ridit dem korta rundor ute från januari, mkt lite i ridhus och detta har räckt alldeles utmärkt (fick beröm för välriden häst då jag visade den sista riden) så inte behöver man rida ihäl dem.

Och vill man betäcka sin 3-åring, vilket jag gjort båda ggr:na så är detta en ypperlig vägledning för att välja en hingst som kan komplettera och förstärka där det behövs.

Liknande trådar

U
Övr. Hund Då jag för tolv år sedan skulle köpa münsterländer var det svårt att finna valpar som såldes till annat än jakt, men ändå har jag...
Svar
4
· Visningar
2 391
Senast: beda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka