Ändringsbar bom på Bates?

rebeckasff

Trådstartare
I vilka modeller och hur gamla sadlar?
Alltså, när började dom med det eller går det på alla?

Tacksam:bow:

Sv: Ändringsbar bom på Bates?

Dom första utbytbara koppjärnen kom runt 1996 men då var det väl bara sadelmakare som kunde byta. Är osäker när dom kom som man kan byta själv, men det är ju ganska enkelt att kolla. På den äldre modellen så är det två skruvar på insidan av framvalvet, finns dom skruvarna så kan du byta koppjärn själv. På dom nyare modellerna, sedan ca 2, så vrider man runt den lilla ringen där du fäster förbyglar m m. När man väl sedan öppnat sadeln så får man ju skruva loss koppjärnen oxå.

Man har ALLTID kunna byta koppjärn på Bates och Wintecsadlarna.

MEN på dom modeller som inte har system så man själv kan byta MÅSTE först en sadelmakare öppna sadeln och sen ska nitarna knackas loss och nya järnet nitas fast igen innan sadelmakaren syr ihop sadeln igen.
DET jobbet är det INTE alla sadelmakare som är villiga att ställa upp och göra..

Det låter ju lovande!
Jag har precis köpt mig en bates så det är därför jag undrar, den kommer nog på posten idag :)

Det är en gammal fälttävlans sadel med bara en kåpa, någon som vet när dom börjades göras? Eller vad modellen heter? Den är så pass gammal så jag hittar ingen bild där det står vad den heter...

Jag drar mig inte för att köra en bit för att komma till en bra sadelmakare, tycker man bara om sadlen så är det ju värt att trixa lite så att den ska passa polle åxå optimalt.

Det låter ju lovande!
Jag har precis köpt mig en bates så det är därför jag undrar, den kommer nog på posten idag :)

Det är en gammal fälttävlans sadel med bara en kåpa, någon som vet när dom börjades göras? Eller vad modellen heter? Den är så pass gammal så jag hittar ingen bild där det står vad den heter...

Jag drar mig inte för att köra en bit för att komma till en bra sadelmakare, tycker man bara om sadlen så är det ju värt att trixa lite så att den ska passa polle åxå optimalt.

Visst faktiskt inte att de hade gjort en sådan alls. Är du säker på att det är en Bates??

Snälla kan du inte lägga in en bild på den när du får den? :D

Står bates i annonsen, så det förutsätter jag...:p
Men det blir upp till bevis när den kommer, förhoppningsvis i em så då lovar jag kort så kan vi ju gissa oss fram :D

Antar att det är denna sadel du köpt ? ? ?

32902354.jpg

32902356.jpg

Den är lite annorlunda enkelkåpig mot min Conrad Schumacher
4764805.jpg

De flesta enkelkåpade ser faktiskt inte ut som din utan mer som bates sadeln

Yes!
Det är den jag köpt!
Tänkte faktiskt lägga ut just dom bilderna som fanns i annonsen;)

Men jag tittade lite närmare på den nu idag och jag tror till 99% att man kan byta ut järnet i den, men inte själv. Den är nog så pass gamal så att man får lämna in den.
Men det kan det va värt för den låg som juten på hästen (när han stod still i gången) så jag hoppas att det ska passa.

Sitter just nu och kollar efter bra antiglid paddar till sadlen. För det är bara att inse att han är rund som en fodertunna och är lite överbyggd bak ( verkligen begåvad med 0 sadelläge) så att hitta en sadel som ALLTID ligger still när han bockar, kasstar sig fjantar osv det finns nog inte...
Men kan man hitta en padd som minskar att den just glider fram (när han bockar) så vore ju det att före dra så att man slipper sitta på manken...

Någon som har några tips?

F*****N OXÅ :mad:

Det var ju just DEN sadeln jag håller på att samla ihop pengar till :cry: :cry: :cry:

Men skulle den inte passa vet jag ett gott hemåt den :D

till rubytoo:

Min variant på enkelkåpa kallas oftast för hoppmodell och den andra kallas för fälttävlansmodell.

Ajdå! Sorry att jag snodde den.

Men jag och polle e glada att vi gjorde det, den ligger som en smäck och va bra att rida i.
Hon jag köpte den av sa att den skulle va lite hård i sitsen, inget man väljer om man skulle ut och skritta långtur, och det stämmer. Men jag e inte så känslig så jag tyckte inte det va så farligt. Men vist, jag tar nog hellst dressyr sadlen om jag skulle ut och bara skritta.

Liknande trådar

Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
417
Senast: warg
·
Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
585
Senast: skiesabove
·
Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
542
Senast: Shixle
·
Hemmet Jag vill köpa en bubbelmaskin till vår son i julklapp, men jag hittar ingen vettig modell! Fick tipset om Power, men den verkar ha...
Svar
1
· Visningar
225
Senast: kamomillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Starlink
  • Sytråden del 4
  • Facebook har låst kontot

Hund, Katt, Andra Djur