Ändrat psyke efter kastration

Tussemaja

Trådstartare
Jag vet att hanhundar kan förändras psykiskt efter att de blivit kastrerade. Hur är det med hästar? Jag känner en pålle som enligt utsago var vänlig och okomplicerad som hingst, men blev som förbytt när han kanstrerades, sur och grinig... Erfarenheter och kunskap om detta någon?

Sv: Ändrat psyke efter kastration

Jag tror det i alla fall, en stark drift borde försvinna och det är inte lika mycket
hormoner som spökar runt i kroppen.

Min blev kastrerad då han inte klarade av att vara hingst längre..Han betäckte bla boxväggarna och var väldigt "på" i övrigt/hade starka egna åsikter.

Efter kastration blev han väldigt mycket lugnare i huvudet, mer sansad och samarbetsvillig.

...fast det här är tvärtom; snäll å vänlig som hingst, sur å grinig som valack. Märktes bara nån månad efter kastrationen...

Ja? Den fick ändrat psyke

Kan i och för sig ha att göra med mycket annat, eller så har den inte accepterat förändringen, mår inte bra av det. Svårt att säga..men det är ju en stor förändring för kroppen och det är inte alltid då kanske att det blir till det bättre

Svarar mig själv eftersom jag inser att frågan blev otydlig. Det jag menar är alltså att hästen blev arg och sur EFTER att han blivit kastrerad, men var det inte innan. När ägarna beskrev förändringens i hästens humör hade nån veterinär visst sagt att han kanske helt enkelt blivit "en sur valack". Detta vara alltså i samband med en utredning för att utesluta ev smärta hos hästen, och man hittade inget som kunde förklara den mentala förändringen.

En sak som ofta undslipper kontroller efter smärta av det slag som skrivs om här, är vad det på isländska tydligen kallas för string. Det är en missbildning som uppstått i kastrerings ärret, kanske för att man dragit ihop stygnet lite extra eller annat. Detta kan bli oerhört smärtsamt för hästen, men är enkelt att åtgärda i de fall man upptäcker det.

Finns en möjlighet att det inte är kastrationen som är boven utan ingreppet som sådant. Har ingreppet varit väldigt traumatiskt för hästen så kanske det satt sina spår.
Känner själv en häst som efter en operation på djursjukhus med ganska mycket behandlingar, blev rent folkilsk.

Jag vet en hingst som var ljuvlig mot både ston och valacker, men som efter kastrering blev rejält grinig. Visade sig att det var vissa individer som han "tålde" men inte andra. Mot människor ändrades han dock inte.
I hans fall tror jag inte på smärta. Däremot kanske man kan tänka sig att en häst som gått som hingst länge är väl van att känna sig "störst och bäst" och när testosteronet försvinner så kanske det kan bli som en depression typ. Han känner sig mindre och osäker och slåss därför?

En sak som ofta undslipper kontroller efter smärta av det slag som skrivs om här, är vad det på isländska tydligen kallas för string. Det är en missbildning som uppstått i kastrerings ärret, kanske för att man dragit ihop stygnet lite extra eller annat. Detta kan bli oerhört smärtsamt för hästen, men är enkelt att åtgärda i de fall man upptäcker det.
De har jag vart med om flera gånger och de har fått korrigeras med en mindre operation. De pratades om redan när jag börja med hästar och trav för en massa år sen men sen jag bytte ras och blev fritidshästägare så är de få som har nämnt de.

Personligen tror jag de är vanligare än man kan tro men sen beror de på hur mkt hästarna visar de

Tråkigt att det inte tas upp oftare, för tyvärr är det nog vanligare än man tror.

Några andra symtom som man kan se? Finns det nånstans att läsa om detta? Googlat men hittan ingenting... Just det här fallet var en komplicerad historia som krävde operation efter stående kastration...

Några andra symtom som man kan se? Finns det nånstans att läsa om detta? Googlat men hittan ingenting... Just det här fallet var en komplicerad historia som krävde operation efter stående kastration...
Den blev alltså sövd?

Att bli sövd kan ändra psyket pga att det kan upplevas traumatiskt.
Och även risken för skador när en tung häst lagts ner för operation och risk för skador vid uppvaket.
Sen som nån sa så ärrbildning i såret efter kastration förekommer tyvärr.
Otroligt korkat av en veterinär att säga att den blev en sur valack:banghead:
Tyder på inkompetens som veterinär !om en häst visar att den mår dåligt då tar man reda på varför.SUCK:rage:

Har inga länkar på en gång men de fallen jag har vart med om så har symptomen varit lite olika men gensamma nämnaren är att de är något som inte fanns inte innan kastreringen och kom oftast inte direkt utan efter de läkt

Sämre bakbensaktion
Tappat framåtandan
Allmänt spänd utan vart de tidigare och fick muskelproblem
Illsk
Kunde helt plötsligt bara sticka som i panik (aldrig gjort de innan)

Ska se om jag kan hitta någon bra länka

... undrar jag med, hur "fastställer" man om det är ett sånt fel eller inte....Mina bekanta pratade redan nån månad efter kastartionen/operationen med veterinär om hans personlighetsförändring och undrade om det kunde ha blivit nåt galet vid operationen, men fick nekande svar då....

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag blivit med hingst är jag väldigt nyfiken på hur andra håller sina hingstar. Är det fortfarande så att det direkt innebär...
2
Svar
25
· Visningar
5 562
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 714
Senast: machafuko
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 749
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Tycker du att jag är en hemsk människa som tänker helt fel här så vore jag tacksam om du låter bli att kommentera det här inlägget, jag...
2
Svar
32
· Visningar
4 864
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V