ändrat beteende, kan det bero på pälssättning?

M

Missestar

just nu studerar jag långt bort från min hemort och "mina" hästar. Hästen jag rider nu (ett 4-årigt sto) har blivit så förändrad och jag kan inte riktigt få kläm på vad det beror på. Har mina aningar om att det kan ha med pälssättningen att göra, men jag har aldrig tidigare upplevt detta.

Hästen har flyttat från sitt trygga stall ute på landet till ett ridskolestall där det är mkt mer aktivitet än vad hon är van vid. Hon är redan ett litet nervvrak så det kanske inte var den bästa lösningen att stalla henne i ett ridskolestall, men det var tyvärr den enda lösningen.

När jag var hemma och skulle rida senast så gick jag som vanligt in i boxen o började borsta henne. Hon är verkligen världens snällaste och mest underbara lilla häst och skulle aldrig få för sig att göra en fluga förnär. Men tydligen så har hon ändrat sig! För när jag skulle borsta benen så attackerar hon mig genom att hugga o nästan lägga sig ner i boxen. Trodde till en början att hon hade skadat sig i/på benet o blev förstås lite orolig, men sen så var det likadant med de tre andra benen. Det går bra att borsta med en superdupermjuk borste, men absolut ingen rotborste.

Har som sagt mina funderingar på om hon är känslig efter pälssättning/pälsfällning? Eller kan det var foderbytet som gör henne känslig i just benen?
Har inte upplevt detta så extremt innan i mitt tidigare hästliv så jag måste fråga er Bukefalare om Ni upplevt något liknande med Era hästar??

Sv: ändrat beteende, kan det bero på pälssättning?

Missestar skrev:
just nu studerar jag långt bort från min hemort och "mina" hästar. Hästen jag rider nu (ett 4-årigt sto) har blivit så förändrad och jag kan inte riktigt få kläm på vad det beror på. Har mina aningar om att det kan ha med pälssättningen att göra, men jag har aldrig tidigare upplevt detta.

Hästen har flyttat från sitt trygga stall ute på landet till ett ridskolestall där det är mkt mer aktivitet än vad hon är van vid. Hon är redan ett litet nervvrak så det kanske inte var den bästa lösningen att stalla henne i ett ridskolestall, men det var tyvärr den enda lösningen.

Jag tror du redan svarat dig själv och jag tror inte detta har något att göra med pälssättningen utan att din häst inte trivs med sin nya omgivning. Verkar som ett väldigt konstigt sammanträffande annars att hon blivit så drastiskt förändrad i samband med flytten. Var/hur står hon på ridskolan? Kan du förhandla dig till att hon kanske får en box längst bort i nåt hörn av stallet om så inte redan är fallet?

Kolla ocså så att hon inte går i en hage där det finns gamla vildäpplen liggande på marken. Hade en häst i stallet som för bara ett par veckor sedan hittade en vildapel i hagen. Han käkade troligen mängder och blev helt enkelt "onykter" och betedde sig konstigt i flera dagar efteråt. Hans mage klarade sig, konstigt nog.

/FiaLotta

Vågar inte säga om det är pälssättningen i din hästs fall, men min förra häst kunde man knappt rida när han satte päls.
Sadelgjorden gjorde honom som tokig och han stannade gång på gång och moffade med mulen på gjorden. Försökte man få honom att fortsätta framåt så reste han sig, något han ALDRIG gjorde annars. Hjälpte inte med fårskinnstunnel eller liknande.

Fick tipset att en del hästar blir jätte-jättekänsliga i huden när de fäller/sätter päls, så jag klippte honom och då blev det bättre även om det inte blev helt bra. Han blev åtminstone ridbar. Det här återkom varje år, speciellt på hösten - inte så mycket på vårfällning/sättning. Däremellan var han helt som vanligt.

ja hon är ju klippt på kroppen, men inte benen så det kan ju ligga någonting i det du säger att hon är sådär superduperöverkänslig vid pälssättning och att det blir bättre när man klipper, för kroppen går o borsta som förut

Får hon B-vitaminer??
Hörde från en tjej som går på ridskola att dom hade sagt där att vissa ston inte "tål" B-vitaminer, att dom kan bli förändrade.. Men som sagt har jag inget belägg för att detta stämmer.

hmmmm ja hon får ju faktiskt B-vitaminer.....eller ja hon fick det senast jag var hemma.....ska genast ta o forska lite i ämnet. Tack!

Om din häst helt plötsligt har börjat hugga dig är det någonting i tränningen som behöver jobbas på. Även fast hon kanske är öm så borde hon inte bita. Står hon inne längre i ridskolestallet än vad hon gjorde i d lilla stallet? Jag tänkte just på benen. Min häst kan inte stå inne mer än 8 timmar utan att hans ben blir svullna, men han ömmar inte.. hur menade du att hon nästan går omkull, kastar hon sig för d gör ont?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 660
Senast: svea
·
C
Hästhantering En unghäst har förändrat sitt beteende radikalt. Det har skett efter stallbyte. Jag har sålt den och är där i nya stallet med ägaren...
Svar
6
· Visningar
1 936
Senast: axel
·
E
Hästvård Min häst har alltid varit lite speciell, han tycker inte om när det är mycket folk och spring omkring honom, har är sur och vrång runt...
Svar
10
· Visningar
2 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka