Ändrat beteende efter att ha fått kompis

M

marijaa

Min äldsta katt, som är 1,5 år är inte lika sällskaplig efter att han fick en kompis. Innan kom han nästan alltid och la sig hos mig när jag satte mig i soffan eller när jag gick och la mig.

Nu ligger den lille katten hos mig ibland men då väljer den store att ligga i kattburen eller någon annanstans. Försöker kela lika mkt med dem så det inte ska bli avundsjuka men den store vill nästan alltid hoppa ner direkt.

Ska jag vara glad att han inte känner lika stort behov av att söka sig till mig eller känner han sig undanskuffad? :confused:

De två katterna är dock jättebra kompisar och äter, sover och leker ihop.

Sv: Ändrat beteende efter att ha fått kompis

Det är ganska vanligt att det blir så. Nu har katten en annan att tillbringa tiden med, det är inte bara ägaren som finns där.

Huruvida du ska vara glad eller ej är ju förstås upp till dig, men dte betyder inte att katten tycker sämre om dig för det.

Jag tycker så klart det är lite tråkigt men samtidigt är jag glad att han har sällskap. nu slipper jag ju ha lika dåligt samvete för att jag inte är hemma 24 timmar om dygnet... :smirk:

Men ibland undrar jag nästan om det är den lille katten som tagit kommandot hemma. Han snor lätt åt sig den stores mat (ställer sig över sin egen skål och äter ur den gamles *smart*) och den store säger sällan ifrån.

Ibland när den lille ligger i mitt knä tex så kan den store komma och gå förbi och kolla men när han ser den lille går han därifrån. Ibland ger den lille också ifrån sig ett ljud, han fräser inte eller så men ibland kan jag nästan tro att det är som han säger "Nu ligger jag här!" :-/
Imorse låg lille katten i min säng, den store låg då på golvet och kollade på.

Får kanske ge det lite mer tid bara...

Senast ändrad av en moderator:

Vad gäller katter så kan det ta tid för dem att bli sig själva igen när en ny katt kommit in i hemmet, enl min erfarenhet. Mina tog det nästa 1 år för att acceptera varandra, varpå de också förändrades mot oss. De gick ihop efter några månader men har aldrig "umgåts" förrän lite smått nu sista tiden.

Man får nog ha lite tålamod.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 951
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
771
Senast: ryujaneiro
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama