Ändrade matvanor!

Equilina

Trådstartare
Tänkte det kunde vara kul med en tråd om hur ätandet ändrats under graviditeten :) Alltså, vad man för sitt liv inte kan äta nu, trots att det var mums innan, och nya saker man aldrig gillat förut eller som bara blivit mycket godare!
Jag är sämst på att förklarar... så jag visar hur jag menar!

Saker som inte funkar längre:
- Gourmetbullar (veg "köttbullar")
- Konserverad majs :crazy:
- Baconsnacks
- Ketchup ibland
- Pommes gick inte ett tag men verkar funka nu
- Det mesta i kak- och fikabrödsväg
- Choklad :(

Saker som blivit värda sin vikt i guld:
- Apelsinjuice och lingongrova med ost :love:
- Citronte med mjölk (har alltid gillat te, men inte med mjölk)
- Ärtor (äter dem som smågodis :D)

Det är vad jag kom på på rak arm :p

Fyll nu på med era grejer!

Sv: Ändrade matvanor!

Jag mitt frossande fetto fick endast en enda hangup under graviditeten.

Ostbågar.

Och har man redan övervikt, är det INGEN bra idé att äta ostbågar varje vecka. Men nu är snart kilona borta, och bebisen är 8 månader. :o (Dvs jag har mer jag bör gå ner, men jag är snart nere på vikten jag hade när jag blev gravid iaf)

Jag har aldrig varit mycket för frukt, men oj vad jag mulade i mig frukt under graviditeten.

En speciell frukt var Grape och grapejuice

Godis kunde jag inte äta öht och lök kunde vi inte ens ha i kylskåpet hemma.

Piggelingglassen hade jag begär efter i mitten av graviditeten

Jag var glad bara maten inte stod i min egen kyl.... Jag kunde absolut inte äta en matrest. Broccolli kräktes jag när jag såg...
Och kexchoklad var det bästa som fanns :)

Jag älskar popcorn i vanliga fall men åt det nog bara 2 ggr som gravid, blev inte sugen på det men det gick att äta.

Något jag inte ätit på många år men började med var filmjölk. Kanske tur det eftersom jag inte äter ngt annat med mjölkprodukter.

När jag var gravid så levde jag den första tiden på pyttipanna, det var det enda som jag fick i mig. Resten av mig illamående, visserligen kom pyttipannan upp lika fort (precis som allt annat gjorde) men det smakade gott under tiden jag åt :D

Från kanske 4e månaden och framåt så åt jag citroner i mängder. Skivade som äpplen och åt. Blev som en stridstupp om det inte fanns hemma när behovet satte in :o

Det är först nu det senaste året som jag kan äta nån enstaka banan men i flera år var bananer det värsta jag visste i matväg. Men nog sjutton åt jag bananer när jag var gravid

kl

Med My hade jag ett sug efter sura saker, som t ex röda vinbär och omogna äpplen, men det var mest i början precis efter att illamåendet tagit slut (ca v 15-20), sen hade jag inget speciellt sug. Jag hade svårt att äta godis och snacks under hela graviditeten, men det tog jag igen när jag ammade istället :D

Den här gången var illamåendet ungefär likadant, så nio veckor av kräks och osug på allt typ... Sen fick jag världens sötsug, framförallt på choklad. Det gick över någon gång i mitten av graviditeten och sen har jag inte haft något speciellt sug fram tills för några veckor sedan när jag blev hysteriskt sugen på körsbärstomater. Jag kan köpa fyra paket (eko körsbärstomater, förstå hur dyrt det blir!!) och slänga i mig på några minuter. Kylskåpskall vattenmelon är också en riktig höjdare! Godis och snacks kan jag inte alls tänka mig längre... Skumt det där!

//Julia

KL
Ni som fått era barn, kan ni skriva vad det blev för kön? Jag har en lite teori om att man får mer sug när man väntar en tjej än när man väntar kille.
Men bevisa gärna att jag har fel.

Första graviditeten var jag inte sugen på ngt speciellt. Inte eller ngt som absolut gick bort. Fast jag åt nog mindre onyttigt (godis, snacks mm) än i vanliga fall. Fick en pojke.

Denna grav går all form av kött bort. Och ALLT grillat. Och allt som har en liten annorlunda smak typ pesto, lagrade ostar.
Däremot kan jag dricka litervis av äpplejuice.

Saker som inte funkar längre:
Mörk choklad :cry:
Kaffe :cry:
Kokt broccoli (ostgratinerad eller i ostsås fungerar)
Gul lök
Rester från gårdagen
Kött och kyckling som inte är rejält smaksatta och uppblandade
Halloumi
Fetaost som smakar lite jäst (vissa förpackningar går bra, andra inte)

Saker som blivit värda sin vikt i guld:
Apelsinjuice
Mjölk (dricker aldrig mjölk annars! Nu bara laktosfri)
Smoothies
Frukt och bär
Romansallad

I början av graviditeten gick det år massor av citron. Jag drack citronvatten och det åt gick flaska pressad citron i veckan. Isglass var också något jag åt i mängder och som jag aldrig äter annars. Det var det enda jag ville ha när illamåendet var som värst.

Rizto: Jag väntar pojkar. Jag tror inte alls på skrocket om kön kontra sug ;) .

*kl*

Jag kunde inte äta kyckling mot slutet av graviditeten. (pojke) Hur sugen jag än var så vände sig magen ut och in så fort minsta lilla kycklingbit nuddade läpparna.
Annars åt jag makalöst med pommes och milkshake! Pluggade på annan ort då så jag (kunde) passera mcD/BK/MAX på vägen hem och allt somoftast följde det med strips och en chokladshake påresan hem! Inte allt för nyttigt kanske...

Jag fick inget särskilt sug under grav, men blev illamående av stekos och feta saker som bacon, stekt ägg m.m.
Dessutom kunde jag inte med rökta saker och det har jag svårt för fortfarande, vissa rökta saker funkar om det är rökt och kokt går det bra. Men en del rökta saker har en liten antydan till smak av rått kött och får jag nåt sånt i munnen vill jag bara spy..

Åh glömde en sak till...

Jag har blivit nykterist!

Jag kan inte dricka alkohol längre, max 2,25 cider.
Luktar jag på sprit spyr jag, det nästan vänder sig i magen bara jag tänker på det och samma sak med vin och öl med..

Jag har alltid älskat choklad och allt som är sött, men det funkar inte alls längre! Speciellt söta bakverk som cupcakes får mig att vilja spy. Det var dock värre i början när jag mådde illa jämt också.

Är däremot jämt sugen på frukt, grape, nektariner och citroner. Även röda vinbär och annat syrligt. Det enda godis som funkar är sura eller salt lakrits. Jag har aldrig gillat saltlakrits särskilt mycket förr, valde hellre söt lakrits eller lakritsfudge - och det kan jag inte alls med nu!

Vi vet ännu inte vilket kön pyret har... :)

inget sug, inga cravings, åt precis som innan (nåja, en å annan bulle slank nog ner.. :D )

under hela graviditeten kunde jag äta precis lika mycket som innan.

däremot kunde jag känna lukten av var på flera, flera meters håll.
och jag blev jätteduktig på att känna igen vilken tandkräm folk använde.
märkligt.....

ut kom en tjej!

ovärdeligt:
naturell fil men inte som jag avr sugen på, utan bästa medicinen mot halsbränna

något som jag tänkte på för några dagar sen är att jag har fått jättesvårt att få i mig rött kött, något jag nästan aldrig köper alls längre mer än till min man. numera blir de nästan enbart sallad, kycklingfilé, laxfilé eller annan fisk, nästan aldrig kött...

Med första barnet blev jag otroligt äcklad av saker som var sött.
Godis och choklad (som jag hade läääängtat efter) blev tabu.
Från att ha haft 3 sockerbitar i teét fick jag gå ner till 1½ för att få i mig det.
Lukter klarade jag inte av.
Sambon fick sluta med deo/andra doftande produkter annars hade han inte fått vistats tillsammans med mig.
Kaffelukt var också kväljande (fint när man jobbar på café)
Fick en flicka.

Andra grav. minns jag inte just nu.. minnesförlust :confused::crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka