andra skor till hästen?

Cinderella90

Trådstartare
Sitter och funderar på om det finns några andra skor att använda till hästen?.
(om det nu behövs, ngr tips, erfarenheter från andra skor?)

Hästen är en övervuxen connemara, med inslag av fullblod.
Hon är skodd helt om.
Fram hovarna brukar se super ut ! Bak brukar oxå se fina ut,
Men däremot sliter hon ojämt på båda bak, hon sliter mer på utsidan av hoven än på insidan. Hovslagaren försöker självklart fixa detta, o det har blivit bättre men långt ifrån helt bra, det jag funderar över är att jag hört andra använda andra skor till sina hästar med liknande prob. Ngn so gjort det ?

Kollat runt lite efter equi-librium, ngn som andvänt dem?
Nu var jag inte med sist han skodde så kunde inte prata med honom om det, syrran var hemma då. Men han ska komma hit o jobba hos syster på torsdag så tänkte prata med han lite om det igen.

Det kanske är dumt at byta skor, och kanske inte hjälper. men skulle vara skönt med lite tips från andra än dem hemma.

Sv: andra skor till hästen?

Hmm ja du svår fråga. :S Jag tycker du ska ringa till din hovslagare och fråga vad han tror man kan göra,, har inte denne några ideer så skullr jag ringa till en annan hovslagare och fråga`? Är din hovslagare utbildad så borde han ha en lösning. :)

Men däremot sliter hon ojämt på båda bak, hon sliter mer på utsidan av hoven än på insidan.

Kollat runt lite efter equi-librium, ngn som andvänt dem?

Det kanske är dumt at byta skor, och kanske inte hjälper. men skulle vara skönt med lite tips från andra än dem hemma.

Equi-librium lär inte hjälpa i detta fallet.

Kerckhaert har en baksko som heter DF Grand Prix där ytterarmen är bredare från skons bredaste punkt bak mot trakten.
Den är utformad så för att man ska kunna sko med ett större utlägg och på det viset ge mer understöd.

Det går även att smida en extra fals sidan om den ordinarie falsen på en standardsko och på det viset bredda skoarmen.

Det absolut viktigaste är dock att verkningen är korrekt utförd, annars hjälper inga skor i världen, samt inte minst, försöka ta reda på grundorsaken till varför hästen sliter ojämnt!

!

tack för svaret.
Och som du säger, efter att jag läst lite mer om librium skon så kommer den inte hjälpa till..

Vad som kan tänkas vara orsak, som jag känner till vill säga.
Är att hon haft kotledsinflamation, men då jag inte är super på det här med kotledsinflamtion och hur det utvecklas osv. detta var ÖVER 1år sedan, lr rättare sagt 2 eftersom jag haft henne 1år nu. Om det kan vara det? har kollat nu lite extra på hovarna, och det är mkt bättre!..Såg att hon nu inte slitit lika ojämt, utan att det var mer fördelat jämt.

Men dett kanske inte är något man kan ändra? Utan bara att fortsätta jobba på? Hovslagaren säger ju detta är mkt bättre än första skoningen han gjorde. så framåt går det ju.

vi har pratat om det, gör vi till o från. O han visar alltid hur han gör o vad han tänker osv, vilket är super ! för då förstår man lite mer..

Han säger att det går framåt, vilket jag märkt nu när jag tittade idag på hennes skor. o det hade slitits mer fördelat, inte lika ojämt som innan, vilket känns skönt !!. Han verkar vilja det ska utvecklas, då det gått framåt helatiden, aldrig varit ngr prob med skoningen. så hörde jag en kompis prata om en speciell sko, ska kolla va den heter, så då började jag fundera lite me.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 890
Senast: Stereo
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka