Andra gången ET var ute =)

E

et_flikkan

Fick en positiv reaktion,min häst hade släppt i höger sida (bakkärran) riktigt bra,men var spänd och gick med kortare steg i vänster bak.Jobbade lite med den långa ryggmuskeln (kommer inte exakt ihåg vad den hette) några minuter och gick sedan ner för att gå med henne i hagen.Gick betydligt bättre med vänster bak nu,nästan lika bra som med höger.Men har fortfarande fel rörelsemekanik.Har beställt röntgen till hästen nu till nästa tisdag för jag tänker inte börja rida min häst förens jag vet att det inte är nånting med henne annat.Men tyvärr fick jag inte beställa röntgen till benen utan bara ryggen med den dumma anledningen till att det måste göras en hältutredning sedan "suck".Men kiropraktorn trodde att det var ngn led i ryggen som var inflammerad eftersom hon e så himla spänd i den långa ryggmuskeln.Nu ännu mera massage och travning över bommar fast med matte på marken så får vi hoppas på att det inte är nå fel på ryggen,sen tar vi benen i ett senare skede.

Sv: Andra gången ET var ute =)

"suck".Men kiropraktorn trodde att det var ngn led i ryggen som var inflammerad eftersom hon e så himla spänd i den långa ryggmuskeln.

Det finns ingen led i ryggen bara ryggkotor, den största boven som skapar spänning är övergången lumbago mot saccralleden. De är då någon av ländryggskotorna som kan ha problem, detta kan ge en oerhörd ländryggsspänning som fortplantar sig långt upp/in på thoraxdelen/kroppen.

Förkortad bakbensteg tyder på att musklerna från ländryggen, kanske ännu längre fram. Över korset och ner i bakbenet är förkortat rejält. (Svårt att förklara utan att lägga in de latinska orden) :crazy:

Jag tycker att du gör rätt in att kolla din häst med veterinär, fast det hade varit bättre om de skett innan behandling. Kanske kan det vara en inflammation, eller så kan din ET går vidare i behandling.

Sv: Andra gången ET var ute =)

Jag e inte så insatt men hon trodde att nån muskel som går nånstans vid ryggen vad inflammerad,e ju inte så insatt och hon pratar så mkt så bara hälften går in.Men hon trodde att det långa ryggmyskeln var inflammerad.Eftersom den e så spänd.Och att bakbenet påverkas av den.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: igbest
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 017
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 930
Senast: __sofia__
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar