Andningsmask till häst med astma...

Z

Zeena

Är det någon som använder andningsmask till sin häst?

Vilka preparat använder ni och vilken erfarenhet har ni av detta. Har hästen blivit mkt bättre, symptomfri?

Skall prova detta så snart jag ser minsta tendens till ansträngd andning framåt vårkanten. Min häst har astma och pollen allergi.
Han blev sjuk förra året och var mkt dålig maj-sept.

Fick tipset av en hästtandläkare som tävlar mkt och hans bästa häst hade tydligen samma symptom och som hade blivit symptomfri mha andningsmask. Medicierna h*n använde minns jag inte namnet på med B... och D... var det. Ett av dem var kortison.

Sv: Andningsmask till häst med astma...

Jag har inte personlig erfarenhet av det, men en vän rider en häst som har använt det. Han blev mer eller mindre symptomfri efter en tids användning och behöve inte längre astmamediciner (trots att han hade kämpat i många år innan de fick tipset om mask). Lycka till!

Har du möjlighet att fråga din vän vilka mediciner som de använde och om de använde masken dagligen under perioden hästen hade symptom?

Hade en som stod en period på djursjukhus när han fick dammallergi efter en förkylning. Han hade vi på torv ett år och fodrade med hösliage + blötte kraftfodret. Han är helt bra nu, står på halm...
Fick kortison av något slag på Djursjukhuset.

Tänk på dopingreglerna bara!

Min väns häst som jag red mycket hade astma så han hade en andingsmask, EN blå plastmask som fästes över öronen. Sen hade man en vanlig astma inhalator, såg ut osm till människor, och tröck några gånger ås andades han in det

Lite kort: någon form av bronkvidgande (typ pulmicort eller vad det heter), användes dagligen. Då fanns inte masker i Sverige så hon beställde från Canada. Nu finns ju både masker och bra mediciner. Lycka till

Precis en sådan hade jag till min häst för några år sedan... tror att det var bricanyl och pulmicort han fick... det var i alla fall två olika mediciner.. en som vidgade och en so gjorde nåt annat. Dock tyckte jag att det inte blev så mycket bättre av att stå inne i stallet och ge vidgande medicin så att han drog in ännu mer av det som fick honom att hosta.
Det som gjorde att det hela blev bättre var att helt byta miljö. Byta foder och allting.
Nu jag har honom alltid ute så mycket som möjligt plus att hans fönster är öppet så mycket det går ( vid plusgrader såklar :smirk: ).

Lycka till :)

Har pratat med veterinären som rekommenderar att hästen bara skall behandlas med kortison om han blir dålig. Alltså ingen astma medicin + kortison som jag blev rekommenderad av en annan ryttare. Hmm skulle vilja komma i kontakt med någon forskare på Ultuna eller så men de ringer aldrig tillbaka när jag lämnat mitt ärende och nummer.:cry: :mad: :crazy: :confused:

Liknande trådar

Z
Hästvård Efter 5:e kortisonkuren sedan maj börjar jag snart ge upp. Hästen har svårt att andas vid ansträngning. Vissa varma dagar har han...
Svar
15
· Visningar
1 921
Senast: elsko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama