Andelsägande

lizzie

Trådstartare
Vår klubb äger hela den anläggningen där vi bedriver vår verksamhet.

Hur går man tillväga om man vill göra om hela eller delar av ägandet till ett andelsägande?

Någon som vet eller kan ge tips?

/Lizzie

Sv: Andelsägande

Halloj,

Vi har andelsägande på vår klubb och jag tror att det är upplagt så här:

1. En ridhusförening äger ridhusanläggningen. Ridhusföreningen är en ekonomisk förening och i denna kan man äga andelar.

2. Ryttarföreningen hyr ridhusanläggningen av ridhusföreningen.

3. För att få lov att rida i ridhuset måste man vara medlem i Ryttarföreningen samt ha antingen en andel i ridhusföreningen eller ha löst ridhuskort för ett år eller ett halvår.

4. Ryttarföreningen är en ideell förening.

Anläggningen till att det är uppdelat på detta vis är att ryttarföreningen kan inte äga anläggningen och fortfarande se sig själv som en ideellförening vilket gör att man skulle tappa möjligheter till en hel del bidrag som man kan få av komun m fl

//Jenni

Vi är ju en ryttarförening i dag som äger anläggningen. Hur går man till rent juridiskt och administrativt för att gör OM ägande till andelar??

Måste man starta upp en ekonomisk förening som köper loss anläggningen??

Eller kan klubben äga hälften och göra andra hälften till andelsägande??

/Lizzie

lizzie skrev:
Vi är ju en ryttarförening i dag som äger anläggningen. Hur går man till rent juridiskt och administrativt för att gör OM ägande till andelar??

Måste man starta upp en ekonomisk förening som köper loss anläggningen??

Eller kan klubben äga hälften och göra andra hälften till andelsägande??

/Lizzie

Ingen som vet???

/Lizzie

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 858
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar