Andas in kalluft

S

smiling_sun

Nu när det blev så mycket kallare helt plötsligt, började vissa i stallet prata om att man inte kunde rida för länge för att det var inte bra att hästen andades in för mycket kalluft. Jag har aldrig tänkt på det innan, men kan det verkligen vara farligt??

Sv: Andas in kalluft

ja det kan ge lunginflammation! Gäller inte bara hästar för den delen! Jag får skitont i lungarna om jag anstränger mig när det är kallt (dvs allt under 0...). Är det riktigt kallt, typ -15 så får jag ont bara av att andas... :crazy:

Men det är inte hur länge du rider som spelar roll, det är hur hårt. Det är inte farligt att skritta och trava, men skulle inte jobba i galopp om det är kallt.

Travlopp ställs in när det är kallare än 25 minusgrader, och det är inte för hästarnas skull utan för kuskarnas.

Det tar lång tid från det att luften kommer in i en hästnäsa tills den når lungorna, den hinner värmas upp. Så nog kan man träna även när det är kallt.

idag har vi 10 minus. Hur farligt är det och hur mycket kan man rida?

Jag håller helt med Tassetass.

Hästar klarar bra låga tempraturer. Att jobba dem i snabbt tempo eller mycket vid 25 minus är knappast nåt problem för hästen. Sedan att ryttaren kanske bangar är en annan femma.

Själv har jag gladeligen varit ute och galopperat i snön i Umeå i 30minus. Men det var en kort ridtur för jag höll på att förfrysa.
Hästen var det dock inga som helst problem med.

De har så mycket skrymslen och vrår i sin näsa och den gången är längre än vår så det går inte att jämföra med vad vi klarar och vad en häst klarar.

Sedan är det säkert olika från häst till häst. Precis som med allt annat.

Jag har hört att man ska ta det lugnt när det är under -20 grader iaf, just för att det är ansträngande för lungorna vid t.ex. långa och snabba galopper osv.
Skidlöpningstävlingar o dyl brukar ställas in under -25.
Är det bara några minsugrader tror jag inte det är några problem, luften hinner värmas upp en hel del i näshåla och på vägen ner

10 minus i uppsala? Ytterligare ett skäl att komma tillbaka till Skåneland! Smiling_sun du hör faktiskt hemma här:love:

ja det kan ge lunginflammation! Gäller inte bara hästar för den delen!
Men varför kan de då köra travloppen??? Som andra har skrivit här så ställs de in vid -25 och det är för att KUSKARNAs lungor inte klarar av kylan.

Jag får skitont i lungarna om jag anstränger mig när det är kallt (dvs allt under 0...). Är det riktigt kallt, typ -15 så får jag ont bara av att andas...
Ett tips är att göra som jag gör när jag är utomhus när det är 0 eller kallare. Har halsduken ett varv om halsen, den går upp över jackan så jag andas liksom in genom halsduken. Känner av lungorna direkt om jag går ut utan halsduken så. Men inga som hellst bekymmer när jag andas genom halsduken. Den behöver inte vara spec hårt åtdragen eller så, bara jag andas genom den blir luften varmare.

När jag rör mig så andas jag istort sett alltid genom munnen det gör att man får in kall luft i lungorna andas man genom näsan så blir den varmare i lungorna, den hinner värmas upp längs med vägen ner.

Lady Stardust skrev:
10 minus i uppsala? Ytterligare ett skäl att komma tillbaka till Skåneland! Smiling_sun du hör faktiskt hemma här:love:
Ja jag veeeet! Jag gör allt för att komma hem till kära skåne igen! Då ska vi festa, som vi bestämt! :) Men jag kommer till dig i helgen o rider.,. ;)

Jag flyttar gärna ihop med dej imorrn! Eller ännuhellre ikväll för den delen:banana: Lägenheten ledig eller vi måste sparka ut din faster först?:bump:

Lady Stardust skrev:
Jag flyttar gärna ihop med dej imorrn! Eller ännuhellre ikväll för den delen:banana: Lägenheten ledig eller vi måste sparka ut din faster först?:bump:
Hon e e ju lite seg så vi får nog sparka ut henne först, om det ska hända nåt! Du får ta med Koffert och skrämma iväg henne! *hjälp!* :rofl:

:banana: Koffert få komma hem till henne!! Fast Felix kanske attackerar oss då... FlyttaFlyttaFlyttaFlyttaFlyttaFlyttaFlyttaFlyttaFlyttaFlyttaFlyttaFlyttaFlyttaFlyttaFlyttaFlyttaFlyttaFlyttaFlyttaFlyttaFlytta:banana:

Lady Stardust skrev:
:banana: Koffert få komma hem till henne!! Fast Felix kanske attackerar oss då... FlyttaFlyttaFlyttaFlyttaFlyttaFlyttaFlyttaFlyttaFlyttaFlyttaFlyttaFlyttaFlyttaFlyttaFlyttaFlyttaFlyttaFlyttaFlyttaFlyttaFlytta:banana:
Hahaha vilken syn det skulle va! Han e ju sån "vakthund" :rofl:

smiling_sun skrev:
Hahaha vilken syn det skulle va! Han e ju sån "vakthund" :rofl:

Om jag inte har fel för mej så va han i en fajt med rottweiler eller liknande? Lite innan vi var i er stuga i åhus o din faster hade precis brutit foten efter att hon skulle göra inbrott genom källarfönstret till sitt eget hus?

Det finns inget belägg för att det på något sätt påverkar hästarna negativt att ridas vid kyla. Det finns så vitt jag vet ingen forskning som påvisar detta så vitt jag vet
Sen är det så att om man jämför oss med hästarna så värmer hästarna upp sin luft i nosen bra mycket mer än vad vi gör i våra korta små näsor :angel: Dom får inte samma kalla luft ner i sina lungor som vi människor får!
Ne rid på du, därimot så behöver man väl inte köra stenhårrt med hästen en dag då det är kallare än 25 minus men rida normalt det kan du.

Hej!

Däremot finns det forskning gjord på travhästar i tävlingskondition, som fått springa ordentliga löp (riktig ansträngning mao) i ner till -25 (eller var det 35) grader och de var helt opåverkade. Försöken fick avslutas vid sagda temperatur eftersom kuskarna inte klarade mer.

/ Lavinia, som läste denna forskning för massa år sen och därför inte minns var den gjordes eller var den tog vägen...

har också hört det där att travlopp ställs in, men det för kuskarnas skull och inte hästarnas. Så det ska väl inte vara någon fara att rida i minusgrader.

Knapplån.
Till skillnad från bland annat människor andas hästen genom näsan även vid maximalt arbete vilket innebär att luften passerar en suverän värmeväxlare innan den kommer ner i lungorna.
PL

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 847
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
419
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama