Lindsen

Trådstartare
Hej,

Är det någon som vet om man måste ta blodprov när hästen har feber för att få resultat på anaplasma? Visar blodprovet inte något om man inte tar provet i den akuta fasen?

Sv: Anaplasma

Du behöver inte ta provet just under febern, du kan ta provet när som.
Är symtomen starkt visande till att hästen har anaplasma skulle jag råda dig till att få in den till klinik snabbt för behandling.

Här kommer lite info saxat från SVA

PCR påvisar bakteriens DNA i blodet medan blodutstryk för mikroskopering påvisar inklusionskroppar som bakterien bildar i neutrofila granulocyter. PCR-metoden är förstahandsalternativ eftersom metoden är mycket känsligare än mikroskopering.

Hur länge ett djur är PCR-positivt beror på sjukdomsförloppet och kroppens försvar mot infektionen. Vid försöksinfektion sågs positiv PCR-reaktion redan före första feberdagen, medan inklusionskroppar vanligen sågs först ett par dagar in i feberfasen. PCR var också positiv längre jämfört med inklusionskroppsfasen (Franzén et al, 2005).

En annan fördel med PCR jämfört med påvisande av inklusioner är att det inte spelar någon roll om provet är några dagar gammalt eftersom bakterie-DNA fortsatt kan påvisas, medan vita blodkroppar börjar falla sönder redan efter något dygn och då inte kan kopplas till inklusioner.

Jag kommer ihåg en annan tråd i ämnet här där det kom fram att första provet inte visade något.
Kommer inte riktigt ihåg men tror att det rörde sig om 2 veckor....sök trådar för mer info.
Som sagt, vid starka symtom, behandla direkt.
Jag har haft 2 st infektioner på min pålle och har behandlat med mycket bra resultat.

Senast ändrad:

Tack för ditt svar!

Sitter i Holland med hästen och här vet de ingenting om detta, förekommer visst inte alls här på häst.

Min häst fick feber och svullna ben för 6 veckor sedan, blodprov togs som visade att han har haft infektion länge i kroppen. Vet satte in en antibiotika då han trodde att det var en bakteriell infektion och nytt prov skulle tas om 5 veckor, dvs nu. Hästen är jättetrött, öm i huden och allmänt sur.

idag var vet här och tog blodprov och jag ville att han ska testa för borreilia och anaplasma. På labbet svarar dom att anaplasma inte syns på provet nu några veckor efter febern, vilket jag tycker låter konstigt.

Frågan är ju bara om han kan ha blivit smittad hemma i Sverige förra sommaren och det blommat upp nu? Han har ju inte blivit smittad här iaf.

Tog prov på honom förra hösten efter betet då han var väldigt trött då med men de visade ingenting. Kan de gå med det i kropppen under en längre tid?

De kan gå med infektionen väldigt länge och då ger det symtom som håglöshet, tappar steg och takt, vandrande hältor, rygg och hudöm mm mm.
Fruktansvärd sjukdom.
Jag har läst om att det inte syns vid provtagning en tid efter utbrott men är inte säker på hur länge som sagt.
Googlade lite snabbt, visst finns det fästing i Holland??

Om du får din vet med dig angående behandling så kontakta ditt försäkringsbolag före behandlingen. Inte säkert att dom betalar, symtomen måste vara svåra för att det ska ge ok.
Behandlas med Tetracyklinpreparat som ges intravenöst i ca 7 dygn och som kan ge mycket svår tarmstörning.
Bör behandlas på klinik.

Snälle veterinären hade ringt runt till olika lab och hittade ett som kunde ta proverna här i Holland så det är skickat.

Det låter onekligen som det är anaplasma han har på alla beskrivningar.
Hans gammaglobulin visar att han har en långvarig infektion i kroppen.
Hoppas bara provet visar något!

Fästningar finns det här men sjukdomarna borrelia och anaplasma är extremt ovanligt här. Har även frågat runt och ingen hästmänniska här har hört talas om det.

Varför bör man behandla på klinik? Veterinären kör förbi mig flera gånger per dag så han kan säkert komma och ge om det visar på anaplasma. Kan det tillstöta komplikationer förutom magen?

Jag hade en foderhäst för flera år sedan som var smittad när den kom till mig på hösten, men ingen visste om det då. Inte förrän på våren började han visa märkliga symptom. Blodprov visade Anaplasma.

Magen kan ge upp totalt, men åker vet förbi och kollar flera gånger per dag så funkar det nog.
På kliniken fick min havremjölk och mash för magen.
Sen kan det uppstå problem med permanentkanylen.
Valet är helt ditt, jag vet fler som har haft hästarna hemma under behandling.

Snälle veterinären hade ringt runt till olika lab och hittade ett som kunde ta proverna här i Holland så det är skickat.

Det låter onekligen som det är anaplasma han har på alla beskrivningar.
Hans gammaglobulin visar att han har en långvarig infektion i kroppen.
Hoppas bara provet visar något!

Fästningar finns det här men sjukdomarna borrelia och anaplasma är extremt ovanligt här. Har även frågat runt och ingen hästmänniska här har hört talas om det.

Varför bör man behandla på klinik? Veterinären kör förbi mig flera gånger per dag så han kan säkert komma och ge om det visar på anaplasma. Kan det tillstöta komplikationer förutom magen?

Ändå så finns den i hela Europa

http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Hast/Fastingburna-sjukdomar/Granulocytar-anaplasmos/

Diffusa symptom, hängig ibland, ont förmodligen då han blev väldigt stressad i ridningen och svettades då också mycket, gick in i saker (stallvägg, träd). Han skakade också väldigt mycket på huvudet, både i hagen, inne i boxen och när vi red. Han blev allmänt förändrad. Dock periodvis till att börja med, varvat med perioder då han tycktes vara helt som vanligt. Hästen gick tillbaka till ägaren, jag vet inte vad som hände sen.

Ska kanske tillägga att jag har en häst hemma som fick Anaplasma, och behandlades i det akuta läget. Veterinär kom ut varje dag i 10 dagar. Hon hämtades sig direkt och vi har inte haft några problem sen. Jag har också en häst som har antikroppar, men där vi aldrig sett några symptom.

Ytterligare ett par hästar (som inte är mina) har haft Anaplasma här, och blivit behandlade direkt. Ingen av dem har fått några bestående problem vad jag vet.

Ett mycket större problem än anaplasma är borrelia. Jag har flera “hästvänner” i Holland och enligt en av dessa förekommer lyme disease (borrelia) i Holland: “In The Netherlands Lyme is recognised as a disease in horses”. SVA har en märklig inställning och anser att borrelia inte förekommer hos häst. Den inställningen är dom nog ensamma om i världen.

Du behöver inte åka till klinik. Veterinären kan ge oxytetracycline i.v. på plats. Eftersom oxytetracyclinet ges i.v. dvs. direkt i blodet är risken för en större bakteriedöd i grovtarmen inte så stor. Oxytetracyclinet kan ta sig in i tarmen via gallan så en viss avdöd av bakteriefloran i grovtarmen och lös avföring får man räkna med. Ge lite pro- eller prebiotika för att stimulera bakteriefloran.

Tack för ditt svar!!

Ja Borrelia kände de till och var vana vid, det stämmer!! Provet på Borrelia var inget problem att ta på labbet.

Ja efter vad jag har läst på nätet så vill man knappt erkänna att Borrelia finns i Sverige på häst, konstigt när människor blir jättesjuka länge av det men inte hästar då tydligen :meh:
Hade en häst som behandlades för Borrelia för 15 år sedan eller nåt och han blev en helt annan häst efter behandling.

Men får de feber o svullna ben av Borrelia? Trodde det bara var av Anaplasma?

Skönt att det går att spruta hemma utan problem, då det ju alltid är lugnast för dom att vara i hemmamiljö.

Min häst är behandlad 3 gånger för Anaplasma (tidigare Erlichia)
Första gången när han var fem år, sen sex år och sen när han var 10 år.
Han har visat olika symtom alla gånger men har aldrig haft någon febertopp (som jag märkt av i alla fall)
Tyvärr gav detta bestående skador och han fungerar inte som tävlingshäst längre.

oh fy! :(

Så det kan sitta i så länge alltså, visar han värden på blodprov varje gång ni har behandlat?

Veterinären har alltid sagt att det INTE kan ligga kvar i kroppen utan varje gång han blivit dålig så är det en ny infektion.
Det tycker jag låter som extrem otur att en häst skulle drabbas så ofta eftersom han inte ens varit helt ok mellan behandlingarna :(
Titrarna har varit samma varje gång (har för mig att de låg på 1:160)
Han har behandlats på klinik varje gång 10 dagar med tetracyklin.

När han var 15 år hade jag äntligen hittat rätt med foder, träning och rörelse.
Då blev han istället halt pga pålagringar i halskotpelaren som i sin tur gett pålagringar i båda framkotorna. Enligt veterinären är det med största sannolikhet är pga anaplasman. De kan få minskad/försämrad ledvätska under infektionen, därav stelhet/hälta.

oh fy sjutton!!

Har oxå läst att det inte ligger kvar i kroppen och att det självläker efter några veckor. Tror inte man vet tillräckligt om denna sjukdom och att din häst skulle ha drabbats 3 gånger låter ju helt osannolikt.
Pratade med min svenske vet idag och frågade om det kan ligga kvar i kroppen eftersom jag inte tror att han har smittats här i Holland utan i Sverige förra sommaren isf. Hon sa att man inte riktigt vet hur det ligger till med det men att han har gått med det i kroppen hela tiden isf. Nu vet jag ju inte om det är det ännu men hon avfärdade inte bara resonemanget iaf

Min häst hade högt gammaglobulin vilket tyder på en långvarig infektion i kroppen så något har han ju.

Hej,

Är det någon som vet om man måste ta blodprov när hästen har feber för att få resultat på anaplasma? Visar blodprovet inte något om man inte tar provet i den akuta fasen?

Jag har då (med min vanliga otur) lyckats få anaplasmos på 2 hästar (olika tillfällen, olika förlopp).

När det är akut testar man med DNA (de har då inte utvecklat antikroppar). Ju snabbare de får hjälp desto bättre.

När det gått förbi det akuta stadiet testar de antikroppar. Vid en pågående infektion är titrerna högre och när den "vilar" låga.

Många svenska veterinärer säger att sjukdomen inte kan bli kronisk. En studie som gjorts i Sverige säger detta men då min gamla häst blev riktigt dålig blev professor i England och Danmark inkopplade och deras syn på saken var helt tvärtom. En akut anaplasmos som inte blir behandlad blir kronisk och utvecklar symptom av de mest skilda slag.

Det var ju intressant att de har så olika syn på det i olika länder. Läste oxå den där undersökningen att det inte blev kroniskt.

Vad hade dina hästar för symtom?

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 826
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Hej allihop! Min katt är "omedgörlig" hos veterinär men vi behöver få ta ett blodprov på honom och få veta hans T4 värde + njurvärde...
Svar
8
· Visningar
948
Senast: Sol
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 331
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III