Sv: Anaplasma

Jag har som sagt en häst som har antikroppar, men som aldrig visat symptom. Hittills iallafall... Förmodligen har han haft en febertop utan att jag märkt det. Han testades vid annat tillfälle när han sedan visade sig ha annan sjukdom, det var då antikropparna upptäcktes. Detta är nu 5 år sedan. Så kanske att vissa hästar, trots allt, inte får allvarlig symptom...

Det var ju intressant att de har så olika syn på det i olika länder. Läste oxå den där undersökningen att det inte blev kroniskt.

Vad hade dina hästar för symtom?

Min gamla hade vad min dåvarande Vet sa var ledinflammationer, alltså halt. Olika leder på olika ben utan förändringar på röntgen... Fick tjocka bakben. Men ingen feber de ggr jag tempade. Blev trött och till sist satte det sig på centrala nervsystemet.

Den som är sjuk nu kom in från hagen med tjocka bakben så jag tempade och hon hade nästan 39C. Tog prov och innan det konstaterades var hon uppe i 40,5 och vände ( med hjälp av butta)samt hade telefonstolpar runt om. Såg hyfsat pigg ut åt o drack tills hon passerade 40,2 så jag kan se att det är lätt att missa/tro det beror på foder el dyl...

Senast ändrad:

usch då :( hur påverkar de dem om det sätter sig på centrala nervsystemet?

Min kom oxå in med feber o ett svullet ben som jag trodde var lymfagit så gjorde spritbandage, ett par timmar senare var alla ben svullna och han hade feber, 39,7 fast han åt o drack som vanligt. Ja väldigt lätt att missa om det inte vore för de svullna benen.

usch då :( hur påverkar de dem om det sätter sig på centrala nervsystemet?

Min kom oxå in med feber o ett svullet ben som jag trodde var lymfagit så gjorde spritbandage, ett par timmar senare var alla ben svullna och han hade feber, 39,7 fast han åt o drack som vanligt. Ja väldigt lätt att missa om det inte vore för de svullna benen.

Vissa får balansproblem, min fick otroligt långa avstånd mellan p och q kurvan så han syresatte sig inte. Jag tror det hette vagusnerven som var påverkad.

När han var 15 år hade jag äntligen hittat rätt med foder, träning och rörelse.
Då blev han istället halt pga pålagringar i halskotpelaren som i sin tur gett pålagringar i båda framkotorna. Enligt veterinären är det med största sannolikhet är pga anaplasman. De kan få minskad/försämrad ledvätska under infektionen, därav stelhet/hälta.

Intressant, står här med en 10-åring med artros i ryggen och har ingen aning om hur hästen fått detta, kanske gammal skada enligt vet. Han hade anaplasma som 3-åring och behandlades och jag har inte märkt några biverkningar efteråt, men då kan kanske detta faktiskt hänga ihop med anaplasman. Jävla fästingar :rage:

Så kan det säkert vara :(
Om jag har förstått det hela rätt så är det bla brist på ledvätska som orsakar pålagringar/atros.

Jag står med en häst där framdel och bakdel inte cynkar, enligt mig. Han blir otroligt svettig och andfådd för efter relativt lite jobb.

Blodprov för tre veckor sedan visade på infektion i kroppen men man visste inte då vilken fas "den troliga förkylningen" var i. Värderna var inte skyhöga på nåt sätt.
Ordinerades vila.

Nu tre veckor senare tycker jag det blivit värre men det kan ju vara att jag vill se det så också....
Någonting är fel i bakdelen i alla fall och jag har nu funderat på om han gått och spänt sig en längre tid för att han gått oskodd i bak. Nu skor på sedan två veckor och jag hade tänkt ta ut en osteopat om veterinären tillät det. men så föll jag över tankarna på borrelia/erlichia...... Kanske? För en spändhet/sträckning borde synt på böjprov i så fall? Eller?
Hästen helt U.A. på klinikundersökning förutom att han inte ville galoppera och hade tecken på infektion i kroppen. Skickades hem med ordinerad vila/ta det lugnt och att sko hästen runt om med andra skor, vilket är gjort för två veckor sedan...

Det kan ju vara värt att ta ett nytt blodprov och kolla Anaplasma.

För att göra en lång historia kort så började det så här:
Latin var 5 år och vi hade börjat hoppa lite högre höjder, typ 110 cm.
Han var lättriden och tog alltid stora språng med rätt taxering innan hindret.
Plötsligt trampar han om vid varje hinder och hoppar i princip jämfota.
Han känns seg och tung att rida.
Åker till veterinär som känner igenom honom och gör böjprov. Ingen reaktion på benen men är väldigt öm i ryggen. Detta var hösten år 2000 och i Blekinge hade var och varannan häst Erlichia så därför tog vet. ett blodprov.
Svaret visade på en infektion och han behandlades i 10 dagar.
Efter behandlingen skulle han ta det lugnt i en vecka, sen ridas normalt.

Det tog inte många veckor innan han blev vinglig och slutade äta.
Jag ringde veterinären som tyckte vi skulle avvakta. Han fick ta det lugnt ett par månader och när han kändes bättre började jag rida som vanligt.
Han var inte vinglig men framtung och stel som en pinne. Han kunde inte gå utan benskydd för han slog sig blodig på benen.
Vet inte varför jag ens försökte men på våren 2001 tävlade jag dressyr och mellan klasserna blev han halt.
Jag åkte därefter till en annan veterinär som gjorde böjprov och röntgade rygg och det halta benet. Allt såg ok ut på röntgen men han var halt oavsett vilken led som bedövades. Blodprov togs och vi åkte hem. Han blev sämre innan vi fick provsvaret som visade på Erlichias och hans kördes till kliniken igen. Efter fem dagars behandling var han ohalt, men fick ändå fem dagar till.
Sen skulle han skrittas 1 timme om dagen i 3 månader innan han sakta skulle sättas igång igen.

Efter detta var han slö, seg och stel. Svullnade ibland i bakbenen och frös väldigt lätt. Passade inte alls som varken hopp eller dressyrhäst.
Jag lånade ut honom på foder år 2004 som körhäst och det fungerade toppenbra första sommaren/hösten. Sen ställdes han av under vintern och när våren kom var han inte alls ok. Fodervärden körde honom till samma klinik och han var halt på alla fyra trots att han knappt var igång.
Blodprov togs och sen behandling. Hältan försvann efter ett par dagars behandling och veterinären rekommenderade en ännu långsammare igångsättning.
Jag fick hem honom och tog det väldigt lugnt första året. Han var fruktansvärt stel och arg. Jag som haft honom sen han var föl kände inte alls igen humör och temperament.

Sakta men säkert jobbade vi upp kondition och ridbarhet igen.
Han gick med nackmagnet i hagen och fick äta örten echinacea för immunförsvaret och glukosamin för lederna. Fick inte bli kall i musklerna och han fick regelbundet massage.
Ridningen gick bättre och han fungerade relativt bra.
Sommaren 2010 debuterade vi msv dressyr och äntligen kändes allt på topp.
Då blev han halt.
Tillbaka till samma klinik igen och röntgen visade då pålagringar på halskotpelaren och båda framkotorna....

Nu går han oskodd på lösdrift och promenad rids försiktigt rakt fram, annars kommer hov och kotledsinflammationerna tillbaka.

Usch vilken historia :(

Min har oxå haft perioder av otrolig trötthet och tagit blodprov på fästingsjukdommar men de har inte visat någonting då. Piggnat till och jag har trott att det har varit att han har växt.

Nu är han jättetrött och visar högt på gammaglobulin. (gammal/kronisk infektion)

Han är helt förändrad, sur, nervös, arg och verkar deppig nästan trots att jag har honom hemma och han får vara ute/inne så mycket han vill.
Han lever det liv jag vet att han tycker bäst om men är ändå sur och arg.

Jättejobbigt att sköta om en häst som verkar tycka livet är pest. Min goa snälla trygga häst :( Emellanåt kommer den goa hästen tillbaka i en dag eller två.

Ja just den där personlighetsförändringen är märklig.
Min som alltid varit glad och snäll gick ibland inte att longera.
Han slog och högg mot mig :(
Precis när han kommit hem från fodervärden kunde han inte vara själv i stallet, det har aldrig varit något problem innan.
Min har alltid varit sämst på våren och bäst när det är som kallast på vintern, även om jag fick klä på honom mycket för att inte frysa.

Ja just den där personlighetsförändringen är märklig.
Min som alltid varit glad och snäll gick ibland inte att longera.
Han slog och högg mot mig :(

Detta är nästan jobbigast tycker jag :( Att bli surad mot. Han mår inte alls bra :(

Knapplån.
Jag är hundra procent säker på att många av våra sk Chusinghästar mfl har en fästinginfektion i grunden som spökat och slagit ut det normala hormonella spelet och balansen i kroppen.
Tyvärr tror jag fästingsjukdomar nonchaleras för mkt av veterinärer för de vill inte riskera att en häst dör under deras vård med Tetracyklinbehandling .Och försäkringsbolagen vill inte ersätta behandling alltid eftersom infektion är så vanligt ,spec inte om hästen har otur att få Borrelia som tydligen inte finns.:banghead::rage: tyvärr finns den det vet hästar som drabbats:(
Istället får hästar kroniska problem i längden som jävlas med hästens kropp och psyke.
De blir känsligare för ledproblem,artros och vissa utvecklar Chusing mm.
Ingen slump att Chusing och fånghästar ökat senare år,säkert påverkar foder,motion mm men i grunden för många hästar spökar säkert en fästinginfektion.
Att inget forskat på det det är konstigt för enligt min erfarenhet har fästingarna blivit fler o mer smitsamma..och fler och fler hästar får kroniska problem.

Ja man önskar att det kunde forskas lite mer om detta, enda jag har läst är att man har injecerat anaplasma i några hästar och att de läkt ut infektionen själva. Det känns inte som verkligeheten ser likadan ut. Hästar som blir obrukbara och mår dåligt.

Min vet skulle faktiskt testa även för cushings på min häst, även om han bara är 6 år.

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 826
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Hej allihop! Min katt är "omedgörlig" hos veterinär men vi behöver få ta ett blodprov på honom och få veta hans T4 värde + njurvärde...
Svar
8
· Visningar
948
Senast: Sol
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 331
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III