E

Explorina

Min unghäst 09.a har nyss fått konstaterat Anaplasma.
Fick provsvaret från SVA idag, som visade förhöjda värden.

Han är dock redan under behandling med tetracyklin och har idag fått 4.e sprutan, imorgon är nog sista behandlingsdagen men veterinären ska göra en noggrann bedömning först - för så länge det sker framsteg i förbättring ska man fortsätta behandla, vissa hästar behöver 7-10 dagars behandling.
Men det allra vanligaste och minimum behandlingen är 5 dagar.

Har fått veta av veterinären att han kommer att bli helt återställd.
Känns bra att veta :laugh:

Flera med hästar som drabbats av anaplasma?
behandlades era hästar?
Hur mår de nu efterföljande?
Blev de snabbt återställda?

Är givetvis medveten om att han kommer att behöva ta det lite lugnt de närmaste veckorna iallafall - men han har ju tiden för sig är ju bara en 09.a.

Dock är behandlingen hård mot magen och han som har en lite taskig mage i förvägen, tar det nog lite mera på än hos en häst med bra mage.
Dock har han inte våldsam diaree, men sämre i magen än vanligt.
Han får en pasta som jag ger dagligen som ska hjälpa magen, så hoppas på att tarmkulturen snabbt blir återställd igen efter avslutad behandling.

Sv: Anaplasma

Min häst fick anaplasma i slutet av sommaren, behandlades med tetracyklin iv i 7 dagar. Tog nytt blodprov efter 1 månad, då han inte kändes helt OK efter behandlingen. Detta visade då att han hade fått Borrelia (som förmodligen legat latent och blommat upp när vi bekämpat anaplasman), så nu är behandlas han igen (samma behandling som mot anaplasman). Hoppas såklart att han blir frisk efter denna behandlingen!

Jag har gett Proequo under behandlingen, för att rädda magen lite. Detta har gett bra resultat, han har varit bra i magen under hela tiden, trots att han i vanliga fall har känslig mage! :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 090
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 935
Senast: Jamtland
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 723
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka