Analysräkning TS

Luff

Trådstartare
Hjälp Viktigt Viktigt det var längesen jag lärde mig att räkna foderstater men om det inte står tex MJ/kg ts i analysen så måste man väl räkna om det hela, tex vid en ts på 65 % (ensilage).
Eller är analyserna alltid i kg/Ts nu ?

Jag brukar fuska med att räkna om ts då det gäller hö, lägger till lite istället men nu började jag undra när jag läste en ensilagetråd
 
Det brukar väl stå i analysen om värdena är per kg ts eller om det är per kilo foder..
 
Jag fattar inte riktigt hur du menar. När man tex räknar foderstater så är det /kg foder man e ute efter och står värdena bara / kg ts så räknar man om det till kg foder.
Sen när man ska kolla så att hästen får i sig tillräckligt med stråfoder så tar man ts halten i hö och delar med ts halten i sitt hösilage/ensilage.
Tex 84 delat på 65 = 1,3
Alltås måste man ge 1,3 kg ensilage med en ts på 65% för att det ska motsvara 1 kg hö.
 
Ja det brukar stå så klart och tydligt så men i en tråd angående ensilage nyss så var exemplet ensilage med ts 65% och sen alla värden, då hon inte skrivit om värdena var /kg foder så undrade jag om det alltid förmodas nuförtiden.
Hon började med att ange ts %. Jag fick inte det att stämma med dom föreslagna foderstaterna.
Kolla in tråden ensilage på G så kanske ni förstår min undring, jag kan ha totalmissuppfattat.
 
Det står ju att näringsinnehållet är per kg foder. TS-halten har hon antagligen angivit för att man ska veta hur mycket torrsubstans hästen får i sig per kg foder.

Var det svaret på din fråga?
 
Nu blir jag ännu mer förvirrad ..
Om det är per kg foder så måste man räkna om näringsinnehållet till ts annars blir foderstaten uppåt väggarna. Nu börjar jag fatta, det är inte jag som är tokig, jag tror det fattas lite torrsubstansfoderstatsräkningskunskaper - vicket ord va.
 
Nu blev jag förvirrad! Glöm allt jag har skrivit innan, för jag begriper inte alls vad du menar! :confused: :eek:

Varför blir foderstaten uppåt väggarna? Vad pratar vi om? (Jag menade Kristels tråd...)
 
Varför ska man räkna foderstater i TS om man redan har värdena per kg foder???

mvh Jessica
 
Om det är per kg foder så måste man räkna om näringsinnehållet till ts annars blir foderstaten uppåt väggarna.
Nej då! Du fodrar ju med kg, inte med TS, alltså räknar du per kg foder. Det du behöver TS halten för är för att räkna ut minstagiva.
 
Du har så rätt Jessica, jag vände på det, då jag fodrar med hö brukar jag inte bry mig om ts alls och därför har jag inte ens funderat på den på senare år.
Det var nog bara att jag krånglade till det för mig när jag reagerade på att han är så stor och fick väldigt lite kg ts i den gamla foderstaten. Det är ju per kg ts som dom ska ha minst 1 kg grovfoder/100 kgs kroppsvikt.

Stoppar in svaret till Majola här också, jag antar att du vet att om analysen ger siffror i näring/kg ts så måste man omvandla det hela. Men idag var det bara jag som fick tsnurr.
 
Mina analyssvar har alltid gett både och (plus att jag ger hö så det är ju liksom alltid 84%) så jag har heller inga problem! Jag blev bara så yr av allt räknande hit och dit att jag blev osäker på vad vi pratade om! :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 754
Senast: Bee
·
Träning Jag har kört fast lite i mitt träningsplanerande och behöver tips. Just nu lägger jag upp en grovplanering i excel för hela året, sedan...
2
Svar
23
· Visningar
2 270
Senast: Habina
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp