Analysgaranti på Krafft Mineral Blå?

S

smiling_sun

I vårt stall används krafft mineral blå. Men på kraffts hemsida hittar jag bara analysgarantin för pelletsen. Vad innehåller grusmineralen? Är det samma?

Sv: Analysgaranti på Krafft Mineral Blå?

Det ska vara samma, annars så är det ju något fel med namnet. Gör man pellets med vissa specifika världen å döper det till en sak krafft miner blå (pellets) så kan man ju inte göra en pulver variant med samma namn som har ett annat innehåll.

Då blir det helt fel å krafft är ett så stort företag så dom skulle knabbast göra två olika produkter med samma färg benämning. Dom tänker nog först eftersom att dom helst vill slippa klagomål från kunderna. Men en del av deras benämningar på krafftfodret tycker jag är helt fel eftersom att folk låser sig fast på namnet å inte tittar på innehållet. Många reagerar på men krafft ponny det kan jag ju inte ge min han är ju häst. Å struntar i att det passar ihop med deras hö.

Jo man tycker ju det, men jag har en analysgaranti som jag skrivit ut för ett tag sedan när vi skulle lära oss göra foderstater i skolan, där stod det tex att Ca är 160. Tittar man sedan på Kraffts hemsida så står det att Ca är 120. Vilket stämmer???

Hm det kan ju vara ett rent skrivfel från människans som gjorde hemsidan. Påpekade du för dom att det stog fel?

Nej, eftersom jag kom på att det stod olika för någon dag sedan när jag satt och skulle göra en foderstat till min häst. Vet inte vilket jag ska gå efter...

Skriv till dom å påpeka, dom bör ju ha en mailadress på hemsidan. Då får du både svar och dom korigerar felet.

Hittade Kraffts foderkatalog 2004. Där står det inte samma på granulat (måste vara grusmineralen va?) och pelletsen.. Konstigt.. Och det är endast på Blå som det står granulat, finns det bara i pelletsform på röd, grön och vit?

Har kikat i katalogen och där står det att "gruset" innehåller 160 Ca, 40 P, 60 Mg och 250 gr koksalt. Motsvarande värden för pelletsen är 120 Ca, 30 P, 60 Mg och 125 koksalt. De tillsatta vitaminerna är lika i båda.
//marti

Det finns bara granulat i Blå. Grön, Röd och Vit finns bara i pellets.

Ja du det kanske behövdes en med samma vitaminer men med andra värden på Ca,P,MG och koksalatat. fast varför man då döper det till mineral blå förstår jag ju inte. Å eftersom att det är det enda som är granulat så hade man ju kunnat döpt det till mineral granulat.
Dom har ju gjort om ganska mycket inom sitt sortiment dom senaste 2-3 åren. Döpt om och gjort nya innehåll m.m. Seddan när dom fixade mineralerna så hade dom kommit till iden om att mineraler är bättre än pulver.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
574
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 929
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama