Analysfråga ang torrsubstans!

Marie_K

Trådstartare
Enligt analysen av mitt hösilage är ts på 73% men jag undrar hur korrekt det är. Jag tog ut prover ur strängarna ett par timmar innan gräset plastades. Det var mulet den dagen så inte så bra tork ute. Blandade noga gäset och tog både av övre och undre delen av strängarna. Sedan la jag provet i dubbla plastpåsar som jag tejpade igen noggrant och la det sedan i kylen. Detta var en lördag och på måndagen åkte jag direkt till labbet med påsen.

Vad jag funderar på är om innehållet i påsen kan ha torkat mer än det som nu är plastat? Och isf på sin höjd hur mkt?

Förstår att det så klart inte går att säga något säkert men finns det någon kunnig här som har en uppfattning?

Sv: Analysfråga ang torrsubstans!

Det blir inte rätt TS när man tar ur strängarna innan pressning. Men du kan själv ta hösilage ur balarna när du öppnar dem, väga upp 1 kg och torka i ugn. Vad det väger efteråt ger dig TS i balarna.
// Linda

Vi gör som du, tar analysen direkt på vallen eftersom det ger bäst statistik. Det som du också noterat fel TS. Vi kör egen TS-mätning när vi börjar fodra på hösten. Det TS-värde vi mätt upp (vi kör mikrovågsugn och digital brevvåg) använder vi sedan för att räkna om analysen.

Det kan bli fel TS av många orsaker, vägen från hemmet till labbet är lång! TS är det enda värde där vi inte brukar lita på labbens siffror.

Tack båda för svar!

Har tänkt köra ugnstestet, men det jag mest funderade på är om det är troligast att gräset i balarna är blötare eller torrare än det från analysen? Har ni någon erfarenhet av åt vilket håll det brukar vara?

Jag har nämligen fått mkt dåligt med smrp pga så sen skörd och har räknat mkt på hippocampus ex för att lösa detta till hösten. Kan inte öppna en bal nu så den blir förstörd och vill gärna ha klart en bra foderstat i tid!

Jag har nämligen fått mkt dåligt med smrp pga så sen skörd och har räknat mkt på hippocampus ex för att lösa detta till hösten. Kan inte öppna en bal nu så den blir förstörd och vill gärna ha klart en bra foderstat i tid!

Det enda som händer med foderstaten är att du får ändra mängden hösilage räknat i KILO eftersom du ger en viss mängd TS per dag.

Kvoter mellan protein/energi ändras ju inte med TS. Många blir förvirrade av att fodra hösilage eftersom det överallt sägs att man måste ge så mycket mer hösilage än av hö. Det är visserligen sant att man måste ge mer om man räknar per vikt (vilket vi normalt gör som hästägare). Om du däremot jämför volymen av hösilage och hö så skiljer det inte mycket. Lägger man upp en fodergiva i form av hö och samma fodergiva i form av hösilage bredvid varandra blir det tydligt.

Jag ger alltid fri tillgång oavsett så länge det inte är för kraftigt hö/silage. Men då jag numera tar eget ser jag till att ej ta för tidigt men tyvärr blev det i år för sent istället. Men å andra sidan ingen risk att det blir för kraftigt!

Blir ju nödvändigt med ersättning av proteinet vilket jag ska ge lusern strå för att nå upp till rätt giva och lite kraftfoder. Blir ju en viss skillnad om man fyller i olika ts i tabellen därav min fundering kring detta!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka