Analysera stora rundbalar med hösilage?

diamonia

Trådstartare
Hur går jag tillväga för att analysera stora rundbalar av hösilage? Jag vet vilket fält de kommer i från så jag gissar att jag bara behöver göra en analys.

Kan jag använda det hösilaget även nästa säsong, hösten -06?

Sv: Analysera stora rundbalar med hösilage?

Du tar lite i lite olika balar 3-5 st, du kan lägga det du tar i frysen tills du har öppnat och tagit från fler balar.
Fjolårshösilage går alldeles utmärkt att använda om det har god hygienisk kvalite och att det är skördat och behandlat rätt. Det som sjunker är vitaminerna men ett examensarbete från SLU jag läste är c.a 60% av A och E-vitaminerna kvar efter ett år.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Rolle skrev:
Du tar lite i lite olika balar 3-5 st, du kan lägga det du tar i frysen tills du har öppnat och tagit från fler balar.
Fjolårshösilage går alldeles utmärkt att använda om det har god hygienisk kvalite och att det är skördat och behandlat rätt. Det som sjunker är vitaminerna men ett examensarbete från SLU jag läste är c.a 60% av A och E-vitaminerna kvar efter ett år.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Har precis tänkt på att kolla det hösilaget vi använder för stallägaren har inte gjort en analys på det.
Så man ska alltid ta från flera olika?
Ska man även i påsen som skickas in lägga det sorterat eller osorterat?

Ta en tuss från varje bal. stoppa i en plastpåse och ner i frysen blanda sedan proverna och lämna sedan i på din Granngården butik eller skicka det till Analycenhttp://www.analycen.se/. De har under kontakt adress till samtliga sina lab dit man kan sända foder för analys. Läs mer info på deras hemsida.Sök på internet efter fler lab som kan göra analys det var bara ett som jag använt . Lycka till

Jag har hört talas om en höborr som man borrar hål i balen med och sedan skickar in det. Någon som provat det?
Måste man ta från flera balar när alla balar kommer från samma fält och är skördade på samma gång?

Visst kan du använda dig av en höborr. den fungerar på så sätt att du borrar in i balen och när du tar ur borret finns det ett prov med från hela balen. Du bör för att få en representativ analys ta prov från flera balar. men efter som det är hösilage med plast på bör du inte öppna balarna förrän du skall använda dem. Men genom att ta ett prov från balen när du öppnar den och frysa varje prov tills du ett antal prover. Sedan blandar du dessa och sänder in ett total prov till analys.
Genom att göra analys så kan du verkligen spara pengar. Så gör analys på ditt grovfoder. Lycka till.

läste precis detta på anlycens hemsida
"Storbalsensilage
På grund av risken för att ensilaget förstörs bör man undvika att ta prov ur storbalar. Det går inte heller att få ett representativt prov om man endast tar prov från en eller två säckar. Det är alltså bättre att ta provet på fältet före inläggningen."

Jag tänkte också ta storbals analys nu på ett nytt parti vi ska köpa, men vi ska bara köpa 5-8 storbalar. Och eftersom hästarna nu äter av ett annat hösilage med högt protein värde vill ju jag inte att det ska bli en chock för dem med det nya iaf det har mer "normal" kvot. Så om jag ska anlysera får det bli ur första balen jag öppnar men då kan det ju bli lite felslag vad jag försod av texten. Har bl a ett högdräktigt sto som jag vill ah koll poå vad jag ger till

Bättre en analys eller ingen? Ta ut ett representativt prov ur den första balen genom att ta flera olika tussar allt efter som balen används. Blanda sedan proverna och gör sedan analys på detta material. Ett förslag inför nästa års grovfoderinköp(Det är hög tid att börja planera detta nu) Kontakta den som du skall köpa grovfoder av och be de att de gör en analys och att du betalar för detta. Lycka till

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
869
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
559
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30
  • Löpcykel