Analyser, tillförlitliga?

B

BJÖRKIS

Kom idag att tänka på analyser, hur tillförlitliga är egentligen dessa? Vet ju att man bara kan bildar sig en uppfattning om fodrets innehåll med hjälp av analysen, och bygga en foderstat utifrån detta. Tänk om det skiljer en himla massa trots att skörden är tagen på samma åker under samma dag. Frågar därför att jag nu tycker att mina pållar har slutat bygga nya muskler, eller så har jag bara blivit nojjig. De gick över till att äta enbart hö för ett par veckor sedan, med bra värden. De hade tidigare en kvot på 7.2 och har idag en kvot på 6.2, funderar på om det inte kan vara det som gör skillnaden? De äter idag Hö, Vetekli, Betfor, Mineraler, Salt och Vitaminer, ska jag lägga till något proteinfodermedel för att höja upp kvoten till 7.2 igen? Typ Krafft Breed eller Protein, Breed är nog att föredra då en av pållarna är kräsen och Protein inte är särskilt smakligt. De tränas ganska hårt nu som de flesta kanske redan vet (galopp). De får tillräckligt med Mj så därför vill jag helst inte ha för mycket av det.
Mj-värdet på höet = 8.5 gr/kg foder
SmbRp-värdet = 53 gr/kg foder
 
Analysen speglar ju exakt det prov du tar ut. Det kan ju vara så att provet fick med en massa proteinrika blad, men när du fodrar så har de ramlat bort.
 
Kan ju vara så att du har tagit ut ett prov för analys som INTE representerar hela partiet på ett korrekt sätt :crazy:
 
Det är inte jag som tagit ut proverna och skickat för analys tyvärr, jag bad kvinnan göra det åt mig eftersom jag ville veta dess värden. Hon kanske va lite bekväm och bara tog från en eller ett par balar, vad vet jag?! Vore väldigt tråkigt i så fall, nä, kanske lika bra att slänga till lite Breed så att de får i sig mer proteiner. Vore inte kul alls om de börjar tappa massa nu när träningen är i full gång, hu. Jag ska kolla upp det. Hur mycket tror du kan vara lagom att lägga till? De äter inte särskilt mycket kraftfoder, 100 gr Betfor och 100 gr Vetekli, så plats finns det alltid. Vill dock inte höja Mj-givan alltför mycket till.
 
Läste i någon hästtidning att analyser av hö bara är tillförlitligt om du gör om dem regelbundet under lagringsperioden. Höets näringsinnehåll förändras under tiden det ligger på höskullen, så du måste hela tiden uppdatera foderstaten.
Själv kör jag med fri tillgång, då sköter hästarna det själva genom att äta mer om värdet är för lågt. Dessutom kan tillförsel av vitaminer på "sidan om" visa sig i skillnad på höåtgången.
Kanske har värdet i ditt hö förändrats så att du får sådan effekt som du beskrev? :)
 
Vilken hästtidning var det? :eek:
Om höet inte blir lagringsskadat ska det inte ändra näringsinnehåll.
 
Nää, det stämmer inte alls som du sa, näringsvärdena förändras knappast under lagringstiden, OM det inte angrips av mögel vill säga, DÅ förändras det, inte annars. Och mitt stråfoder är inte mögligt, då skulle jag inte fodrat med det. Och det finns inte en möjlighet för dina hästar att "känna av" om värdet på grovfodret är dåligt, de äter ändå, det va det värsta jag hört på länge måste jag säga :crazy:
De äter inte mindre bara för att värdena är bra, inte heller mer om det skulle vara dåligt.
 
Det var i Hästfynd jag läste det. Förresten måste det förändras under lagringen, annars skulle man ju kunna lagra hö i åratal. Det stod dessutom i samma artikel precis det jag sa om att hästar kompenserar själva om de har fri tillgång på hö.
 
Hästfynd skriver en massa saker...
:angel:

Vad det gäller att kompensera, om du har ett hö med för mycket av något och för lite av något så kan ju hästen inte rimligtvis kompensera det själv. Säg att du har för lite smrp gentemot MJ. Bara för att hästen äter mer hö så blir inte kvoten bättre för det.
Förklara gärna hur en häst ska kunna mata sig själv till det den behöver ha. Man kan inte bara utvinna en sak utav höt utan att också få med det andra som höt innehåller.
 
Höets näringsinnehåll förändras under tiden det ligger på höskullen
Totalt fel! Det enda som kan göra att näringen minskar är om höt är mögelangripet, möglet förbrukar då en del näring, och mögelskadat hö ska man ändå inte fodra med.

Ta reda på fakta istället för att lita på artiklar i skumma tidningar (ja, tidningen ifråga har mycket skumma artiklar utan källgranskning eller stöd i verkligheten).
 
När man skickar in ett prov för analys analyseras - just det! - det prov man skickat in. Det är en KONST att få ett representativt prov!

Tas prov i samband med skörd bör man gå diagonalt över hela fältet och plocka prover.

Tas prov från färdiga balar bör man helst ta prover från minst 10 % av balarna. Balen måste öppnas - om man sticker in handen och drar ut en tuss får man med grova stjälkar och de späda, proteinrika delarna blir kvar.

Det låter ganska sannolikt att det analyssvar du fått kanske inte är helt överensstämmande med snittvärdet i partiet.

Hö förändras så lite vid lagring att det är försumbart, såvida det inte skadas vid lagring. Det går alldeles utmärkt att fodra med flera år gammalt hö.

Vem har skrivit artikeln i Hästfynd?
 
Så bra att just DU läser "rätt" tidningar...
Var och en blir salig på sin tro, det gäller även dig.
 
Har jag sagt att jag litar på vad som står i NÅGON tidning? Som sagt, ta reda på fakta och lita inte blint på vad som står någonstans! Men tidningen du nämner har ofta artiklar som är helt författarens egna tro och tycke utan att fakta kollats, tyvärr.
 
Den nämda tidningen har väldigt ofta konstiga artiklar.

Men för att återgå till saken, kan du inte återge hur de i denna tidning förklarade HUR hästarna reglerar sitt behov själva?
Förutom den luddiga benämningen att de äter vad de behöver.
För man kommer inte runt att de även får i sig allt annat som höt innehåller när de äter det.
Eller försvinner all den andra näringen i höt så snart de ätit sin behovsgräns på det området och så fortsätter de att bara tillgodogöra sig det som de inte redan har fått nog av?
*ironi*
 
Och vill man veta fakta så vänder man sig förståss till dig..?
Jag antar att Hästfynds artiklar om eftergiftens viktighet och deras samarbete med TTeam också är "utan förankring i verkligheten"? Eller är det bara så att vissa tycker sig kunna välja godtyckligt vad som stämmer eller ej utifrån hur bra det stämmer med deras egna åsikter?
Det är mycket jag har fått tänka till om sedan jag började vara här inne på Buke och sedan jag började läsa mer om hästar.
Jag respekterar de som vet bättre än jag och kan tänka om från det jag fått lära mig sedan gammalt.
Dessutom är det ju så att "människovitaminer" många gånger är väldigt känsliga för lagring. Många vitaminer "dunstar" sakta om de lämnas oskyddade. Jag tror inte att det är så stor skillnad på "hästvitaminerna och "våra".
Men, jag förmodar att jag inte bara läser fel tidningar, jag har väl en korkad veterinär också? För att inte tala om svärfar, som har varit bonde hela livet. Vad vet han om hö?
 
Har du möjlighet att citera ur artikeln? Exakt som det står?
 
Citat ur tidningen:
"Trots att man analyserat höet så vet man ändå inte hur mycket näring det innehåller. Det beror på att höet förändras ju längre tid vi förvarar det. Vi vet heller inte exakt hur hästens behov ser ut. Därför kan en foderstat, om än aldrig så noga uträknad, inte spegla hästens verkliga näringsbehov. Däremot vet en frisk häst ganska väl hur mycket den skall äta. Den reglerar näringsintaget med hastigheten den äter på under den tidsintervall matpasset varar. Idealet är att låta hästen få fri tillgång på stråfoder."
Artikeln är 4 sidor lång, så detta är en liten del.
 
Ytterligare citat:
"Hästar äter i första hand på tid och i andra hand på näring. Det vill säga de har behov av att äta stråfoder i intervaller om 2 tim per måltid, minst var tredje timme, dygnet runt. När hästen får äta tillräckligt många timmar per dygn, vilket är bra för hästens mag- och tarmsystem, så påverkas humör och prestationer positivt. Mängden hö som går åt under varje 2-timmars pass beror på hur högt eller lågt näringsinnehållet är i fodret."
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag har ett parti hö bokat och klart till mina hästar. Skördat tidigt och med höga värden på MJ och SMBRP, 9,3 resp 71 per kg foder...
2
Svar
31
· Visningar
4 247
Senast: lizzie
·
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 285
Senast: Corax
·
Foder & Strö Fått analysen på höt nu :) Lite osäker på hur jag ska tänka kring kraftfoders vara eller icke vara! Tidigare har hästen varit väldigt...
Svar
13
· Visningar
1 769
Senast: Monkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp