Analysen på vårt hö har kommit, men vad betyder den?

T

traffic

Har nu fått analysen men förstår inget i alla fall, är dålig på detta men önskar en utvärdering av vad jag har för kvalitet på höet och eventuella åtgärder för en balanserad foderstat.

Benämning/Per kg foder/Per kg ts
Ts %/79,2
Omsättn bar energi Mj/8,5/10,7
Råprotein/91/114
Smältbart råprotein/60/76
Aminosyror absorb tarm AAT/55,8/70,5
Kalcium/1,8/2,2
Fosfor/2,5/3,1
Magnesium/0,8/1,0
Kalium/23,2/29,3
Kalcium-Fosfor kvot/0,7
NDF/481/607
Aska/74,1/94
 
Sv: Analysen på vårt hö har kommit, men vad betyder den?

Det betyder att du har ett väldigt bra hö.

Ett idealhö brukar räknas 8 mj, 40 smrp.
Du har 8,5 mj och 60 smrp.

Sen brukar man ju också ta hänsyn till kalcium och fosfor osv. Men som sagt det verkar vara ett riktigt bra hö du fått tag i.

Vad hästen mer behöver och hur mycket beror på ras, användning m,m.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Analysen på vårt hö har kommit, men vad betyder den?

Har inte jag svarat på detta inlägg en gång??:confused:
 
Sv: Analysen på vårt hö har kommit, men vad betyder den?

traffic skrev:
Har nu fått analysen men förstår inget i alla fall, är dålig på detta men önskar en utvärdering av vad jag har för kvalitet på höet och eventuella åtgärder för en balanserad foderstat.

Benämning/Per kg foder/Per kg ts
Ts %/79,2
Omsättn bar energi Mj/8,5/10,7
Råprotein/91/114
Smältbart råprotein/60/76
Aminosyror absorb tarm AAT/55,8/70,5
Kalcium/1,8/2,2
Fosfor/2,5/3,1
Magnesium/0,8/1,0
Kalium/23,2/29,3
Kalcium-Fosfor kvot/0,7
NDF/481/607
Aska/74,1/94

väldigt blött hö, eller det kanske är hösilage?

för 1 kg TS behöver du ge 1,25 kg hö

Ditt hö innehåller 8,5 Mj och 60 g smältbart råprotein och således en kvot på 7 (JÄTTEBRA!)

1,8 mg Kalcium
2,5 mg Fosfor
0,8 mg Magnesium

det enda du behöver lägga till är kalcium..
 
Sv: Analysen på vårt hö har kommit, men vad betyder den?

Rätt Pinky - du har svarat men det var borttaget antagligen pga att jag frågade om foderstat för en specifik ponny och var tvungen att omformulera mig, jag hade glömt vad du skrev. Hur mycket kalcum behöver jag lägga till tror ni?
 
Sv: Analysen på vårt hö har kommit, men vad betyder den?

Du skriver att höet är blött, var går gränsen?
Höet låg i flera dagar utan regn, jag tog provet direkt på åkern under pågående skörd och skörden skedde på em/kväll under full sol och värme. Torkar det mer nu när det ligger uppe på skullen tror ni?
 
Sv: Analysen på vårt hö har kommit, men vad betyder den?

Det torkar inte utan fläkt. Det möglar utan fläkt. OM det inte hunnit torka innan ni tog in det vill säga.

Men om du tog det direkt vid skörd är det ju inte konstigt att det är vått!
 
Sv: Analysen på vårt hö har kommit, men vad betyder den?

Normalt brukar hö ligga på ca 84 % ts. Ditt ligger på 79,2 %. Om det har legat i solen och torkat lite till plus att du (förhoppningsvis) blåst ur det sista med torken så har du förmodligen en mer normal ts på runt 84 % nu. Så jag hade nog räknat med det istället.

Dessutom har du med siffror på AAT-värde vilket inte används till häst utan till nötkreatur. Därför undrar jag om det inte är så att du har en analys för kor...eller har skrivit av fel siffror? Iofs skiljer det inte jättemycket mellan häst och ko men ska man vara noga så.

Sen är dina mineralvärden lite skumma. Inte så ofta man har högre fosfor än kalcium. Kan stämma men jag tycker det är lite konstigt.

Men i grund och botten ett bra hö. Du måste tillsätta kalcium för att få rätt Ca/P-balans och ev även magnesium. Men det får man ju räkna sig fram till behovet och se hur det stämmer.
 
Sv: Analysen på vårt hö har kommit, men vad betyder den?

AAT-värdet tog jag med då jag inte riktigt visste vad det var:o

Jo, analysen är för ko och häst från Agrilab, de har delat upp posterna på vissa värden och redovisat separat för häst och ko. Proteinupptag i vommen tog jag dock inte upp för det vet jag är för ko:banana:

Någon som har tips om var jag räknar ut foderstat?
 
Sv: Analysen på vårt hö har kommit, men vad betyder den?

AAT betyder ju som du skrivit aminosyror absorberade i tarmen, och det använder man till ko för att se hur stor del av aminosyrorna som går onedbrutna genom våmmen och tas upp av kon direkt i tunntarmen istället för att omvandlas av mikroorganismerna i våmmen först.
 
Sv: Analysen på vårt hö har kommit, men vad betyder den?

Bubbla skrev:
AAT betyder ju som du skrivit aminosyror absorberade i tarmen, och det använder man till ko för att se hur stor del av aminosyrorna som går onedbrutna genom våmmen och tas upp av kon direkt i tunntarmen istället för att omvandlas av mikroorganismerna i våmmen först.

Inte för att det har någon som helt betydelse eftersom tråden handlar om foder till häst, men AAT-värdet är summan av de aminosyror som inte bryts ned i våmmen utan tas upp direkt av idisslaren (t ex ko) + de aminosyror som bildas i våmmen och sedan tas upp av idisslaren.

David
 
Sv: Analysen på vårt hö har kommit, men vad betyder den?

Ok, var länge sedan jag läste den kursen. Räknar man alltså även in de som kommer av nedbrutna mikrorganismer? Trodde mest det var ett mått på aminosyrornas våmstabilitet. Men jättebra med ett förtydligande (även om det inte hade med tråden att göra).
 
Sv: Analysen på vårt hö har kommit, men vad betyder den?

Mängden P brukar oftast ligga på ca 2 oavsett övriga värden. Ca kan dock variera en heldel även om det oftast är högre än P. Så de värdena är normala.
Detta är ett fint fullblods hö! Så jag hoppas inte du fodra lättfödda ponnyer med det här höet. :rofl:
Om balarna är pressade o klara tycker jag att du ska torka dom med fläkten annars finns det risk att det möglar.

Här kan du räkna foderstat: http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Analysen på vårt hö har kommit, men vad betyder den?

Bubbla skrev:
Ok, var länge sedan jag läste den kursen. Räknar man alltså även in de som kommer av nedbrutna mikrorganismer?

Ja, det gör man.

David
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 195
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 045
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 558
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 624
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp