Analysen har kommit - vad gör jag nu? =/

aiquen

Trådstartare
Ja, så kom årets hösilageanalys. Det visade sig att det är ett toppenhösilage vi har att göra med i år, verkligen, OM det inte vore för att jag har små, halvpensionerade fjordingar i behov av bantning, och inga fullblod i full träning. :crazy: Så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra.

Analysen ser i alla fall ut såhär (foder/kg):
TS: 61%
MJ: 10,4
Smrp: 148
Kvot: 14

(Mineralerna har jag inte fått än.)

Enligt mina beräkningar är mina hästar inte i behov av mer än max ungefär 45 MJ (och 270 Smrp). Det innebär att jag för att nå upp till det bara får ge mina hästar ungefär 4-5 kg hösilage/dag och att det inte är en bra foderstat förstår vem som helst. Så hur gör jag nu då? :crazy:

Ska jag försöka köpa in halm också och fodra med? Vad för sorts halm i så fall och måste jag analysera den också eller finns det något slags medelvärde vad gäller halm? Eller vad kan jag annars göra?

Alla förslag tas tacksamt emot! :bow:
 
Sv: Analysen har kommit - vad gör jag nu? =/

Köp annat hösilage. ett sånt högt proteinvärde brukar inte vara hälsosamt för hästmagar.
 
Sv: Analysen har kommit - vad gör jag nu? =/

Och om det inte går då? D.v.s. vi får inte tag på något annat, extra svårt är det ju också i.o.m. att det är småbalar det handlar om.
 
Sv: Analysen har kommit - vad gör jag nu? =/

sätt ut annons! ibland är det ett hejdundrande letande efter bra silage! lägg även till i samma annons att du gärna byter mot ett grovfoder med lägre MJ och 6 i kvot :idea:
eller byter hälften mot ett med lägre kvot ändå, så kan du ge 50/50 bäst för både dig och den som har råkat få ett hö med skitkvot! :idea:
 
Sv: Analysen har kommit - vad gör jag nu? =/

lägg till halm. det är säkerligen sämre värden i så du kan dryga ut med.
 
Sv: Analysen har kommit - vad gör jag nu? =/

Ja absolut kan du fodra delvis med HALM, kanske till hälften ungefär. Med ditt silage passar ju halm alldeles utmärkt!! Det innehåller ju inget protein alls och max 5-6MJ/kg.

Spelar inte så stor roll vilken halm du köper, vad gäller värdena, men det finns mer eller mindre smakliga halm... Dock äter väl dina fjordingar vad som?? Kanske bäst med det MINST smakliga så att de äter det lugnt?
Var dock uppmärksam på att även halm ska ha bra hygienisk kvalité!
 
Sv: Analysen har kommit - vad gör jag nu? =/

Svårt, just för att du har så lättfödda hästar men är det helt omöjligt att byta foder så prova att blanda med halm som några har gett som förslag. Men det mest optimala skulle ju vara något annat grovfoder.

lycka till
 
Sv: Analysen har kommit - vad gör jag nu? =/

har pm'at dig

Jag har föl som är svårfödda och de orkar inte ens äta så mycket per dag så ditt hö vore ett alternativ för mig ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 008
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Sitter och jobbar lite med foderstat till min häst, men hur ska jag få ihop tillräckligt med stråfoder?? Hon är en lättfödd häst (ca 600...
Svar
13
· Visningar
1 337
Foder & Strö Hej, vet inte om detta redan är besvarat, är rätt ny, men har försökt söka både här på Buke och på Google. Men antingen fattar jag inte...
Svar
4
· Visningar
2 024
Foder & Strö Hej! Jag har två lättfödda hästar som behöver gå ned i vikt under vintern. Vårt hösilage har högt smrp vilket jag blev glad för...
Svar
3
· Visningar
1 081
Senast: Vivo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp