SiZo

Trådstartare
Efter mkt letande har jag hittat hö!
det är tyvärr inte analyserat och med ett sto som är dräktigt är det ju viktigare än någonsin!

Därav ska jag analysera själv!

Så hjälp mig nu kära bukare, vart kan man beställa "analyskitt"? Vad kostar det?

och framförallt, HUR gör man?!

föresten... priset ligger på 1,60 kr/kilo så det är skit bra! :banana:

hoppas bara att höet är bra, det är tyvärr i storbal, det har jag aldrig haft förut, men det får banne mig gå!

Sv: analys?

Analyslab:
agrilab.se
hjortenslab.se
analycen.se

ring till dom så får du prisuppgifter, ligger på ca 500-1000kr beroende på vad man vill ha o vilket lab man väljer!

Du tar 1 stor tuss av minst 5 olika balar, så nära mitten som möjligt. Dom behöver ca 200-300g hö. Klipp ner det i 1dm långa strån.
Packa ner det i embalagen, går att beställa via deras hemsida (ialf agrilab), annars i en vanlig plastpåse och kuvert. Skriver även ut en föjlesedel via hemsidan där du kryssar i vad du behöver för analys. Vanligaste är näringsvärdena samt mineraler.

bra svar.....

men det är ingen ide att bara ta så man får reda på hur mkt protein och hur mkt energi det är eller?

Nej det är det inte. Då vet du ju inget om mineralerna om du bara tar Mj och Smb.rp. Kollade du överhuvudtaget länkarna jag gav dig ?

KL*

Hej!

Bara undrar var man kan få tag på en sån borrkärna som behövs om man vill ta analys på silage??

mvh/ Lavinia, som tyvärr inte kan få bonden att ta analysen direkt

det är inte svårare än så alltså?

trodde det var jätte krångligt! Självklart ska jag ta både energi/protein och mineraler, mineralerna är igentligen viktigast, energin och proteinet synns oftast väldigt snabbt, men det gör ju inte mineralerna.

Vi har lånat på Granngården. Men sedan så har jag läst att det kan vara lurigt för man får i syre och det ärsvårt att stänga igen balen. Vi hade iof sig inga problem men man kan ju fundera på att ta analysen när man öppnar en bal istället.

KL

Om man har silage i stora bal räcker det om man tar från en bara då eller?

det tycker inte jag, jag tycker protein synns på några veckor! (3-4)

men mina kommer nog få fri tillgång på både höet och lusernen i år oxå, iaf den dräktiga!

Det är ju hö det handlar om så jag kan ju ta från flera balar utan problem... grejerna till det borde komma nu i veckan iaf :D

då lär jag garanterat ställa fler frågor!

med tanke på att de fick dubbelt så mkt protein de skulle ha hela vintern med en kvot på 7,4 så kan jag säkert säga att de inte hade det. sen gick de på ett bra bete.

ändå såg jag direkt när hon hade varit hos hingsten att hon hade fått för lite protein, och det syndes mkt tydligt! är man observant så ser man, annars gör man det inte.

Ahh. Tack!

Min plan var att ta på balarna när de kommer hem. Vi har ca 3 st öppnade samtidigt, så det borde inte vara nåt större problem, tycker jag.

/ Lavinia

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 276
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 597
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka