Ajabaja

Trådstartare
Återigen analystråd, men jag hittar inte något svar i de gamla trådarna.

Är det värt att göra en analys på hösilaget nu om man inte vet så mycket om det? Jag vet att det är skördat i mitten/slutet av juni, men det är väl allt. Går det att skicka det för analys? Jag har sett att det skiljer sig en del mellan balarna. Det ser ut att vara två "sorter", ett väldigt blött och mörkt hösilage och ett ljust och mer höliknande. Hur mycket skiljer det sig mellan balarna?

Hur gör jag för att få en så bra analys som möjligt? (Har aldrig gjort någon själv tidigare)

Tycker det vore bra med en nålad tråd där det finns info för oss korkade nybörjare hur man gör analysen, vad man ska tänkta på, vilka olika företag som gör analyser osv.

Jag kommer oavsett ge fri tillgång på både hösilage och halm (halmen verkar de inte äta dock), men jag skulle vilja ha ett riktvärde för vad jag kan behöva fodra i kraftfoderväg. Har en ponny som faller ur lätt och i år har jag behövt öka kraftfodret och ändra sort på shettisen för han blev bukig. Båda är nu i fint hull, dock har de lite "hömage" kvar, dvs. de ser ju inte ut som galopphästar, men det beror nog mer på träningen..:grin:

Lite tips och hjälp tack!:bow::bow:

Sv: Analys

Går det att skicka det för analys? Jag har sett att det skiljer sig en del mellan balarna. Det ser ut att vara två "sorter", ett väldigt blött och mörkt hösilage och ett ljust och mer höliknande. Hur mycket skiljer det sig mellan balarna?

Hur gör jag för att få en så bra analys som möjligt? (Har aldrig gjort någon själv tidigare)

Du har en olycklig situation som tyvärr inte är helt ovanlig när det gäller hösilage och beror på att vissa lantbrukare inte har den kunskap som fodras för att göra ett bra hösilage.

I princip har du två olika foder och du bör därför analysera båda, dvs. skicka två olika prov.

Det största problemet är att din häst får ständiga foderbyten. Jag förmodar att det inte går att se på balarna innan du öppnar dom vilken sort det är? I annat fall ge den ena sorten först och den andra sedan för att undvika ständiga foderbyten. Ett annat sätt är att blanda så att hästarna alltid får av båda sorterna.

Helst ska man ta ut prov från olika balar för att få ett hyggligt genomsnittsvärde. Det finns information om hur man tar ut prov på analysföretagens hemsidor.

http://www.eurofins.se/tjanster/lantbruk.aspx

Kan du göra en foderstatsberäkning eller känner du någon som kan hjälpa dig? Annars är det ju ingen större ide med att göra analyser.

Hej!
Balarna kommer oftast två & två eftersom vi delar med korna så jag försöker ta det ljusa hösilaget och brukar oftast lyckas bra med det. Dock blir man ju tvungen att ta det som finns ibland, men de mörka balarna kommer väldigt sällan och jag har märkt att de flesta i stallet undviker dem så de försvinner snabbt till korna istället.

Jag har aldrig räknat en foderstat, men tänkte att man måste ju lära sig så det är ju målet.:) Annars är det ju ingen idé med analysen.

Jag har googlat lite & vad jag förstår så är det egentligen aldrig någon idé för mig att göra en analys för jag kan inte öppna/borra i alla/flera balar (de är stora fyrkantsbalar). Det skulle verkligen inte uppskattas av bönderna som ändå tycker analys är onödigt. (de håller på med kor) Jag kommer inte heller få dem att ta prov på fältet nästa sommar så det kanske är bäst jag glömmer allt detta med analys?
Eller kan det vara värt att jag tar analys på de två sorters balar vi får?

Tack för svaret!:bow:

Detaljerad information om felet på webbsidan

Användaragent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 8.0; Windows NT 5.1; Trident/4.0; GTB6.3; .NET CLR 1.1.4322; OfficeLiveConnector.1.4; OfficeLivePatch.1.3; .NET CLR 2.0.50727; .NET CLR 3.0.4506.2152; .NET CLR 3.5.30729)
Tidsstämpling: Thu, 31 Dec 2009 13:30:47 UTC

Meddelande: Det gick inte att slutföra den här åtgärden på grund av felet 800a03e8.
Rad: 5
Tecken: 1
Kod: 0
URI: http://clients.stallportalen.se/ads...e/forum/index.php?action=pm;f=inbox;start=200

Vill du göra analys så kan ta lite från flera nyöppnade balar och förvara proven i frysen tills du fått ihop från tillräckligt många.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 539
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix